گروه شهری: یکی ازطولانی‌ترین پل‌های غیرهمسطح تهران در بزرگراه شهید باقری با خیابان دماوند دیروز توسط محمد باقرقالیباف شهردارتهران گشایش یافت.

بزرگراه شهید باقری یکی ازشریان‌های اصلی شمالی– جنوبی است که از بزرگراه شهید بابایی آغاز و به بزرگراه شهید عباس دوران (اسبدوانی) منتهی می‌شود.

به گفته مدیرعامل سازمان فنی مهندسی شهرداری تهران، هدف از احداث این پل که هزینه احداث آن بالغ بر400 میلیاردریال برآورد شده، روان‌سازی ترافیک شمال به جنوب بزرگراه شهید باقری در تقاطع چهارراه خاقانی، امکان ارتباط خیابان دماوند و بزرگراه شهید باقری و بالعکس، امکان ارتباط بزرگراه شهید باقری به خیابان شهید ثانی و برعکس و روان‌سازی خیابان دماوند در مسیر شرق به غرب و برعکس است.

مسعود نصر آزادانی سرعت طراحی شده برای عبور از روی این پل را 80 کیلومتر در ساعت برآورد کرد .


وی در مورد تاثیرات ترافیکی پل غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری گفت: این بزرگراه به جهت تقاطع با خیابان 35 متری استقلال و خیابان وفادار در شمال و در طول مسیر با خیابان‌های 196 غربی و فرجام،  بزرگراه رسالت،  گلبرگ و خیابان دماوند در جنوب و مسیر شرق به غرب خیابان دماوند سهم بسزایی در جمع‌آوری و هدایت ترافیک روان در مسیر شرق به غرب و جنوب به شمال در محدوده شرق تهران دارد که از اتلاف انرژی ( سوخت) و زمان شهروندان جلوگیری کرده و  در کاهش اثرات سوء زیست‌محیطی تاثیر بسزایی دارد.

در مراسم افتتاحیه این پل قالیباف شهردار تهران طی سخنانی از آن دسته از شهروندانی که در مجاورت این پل زندگی می‌کنند یا محل کسب وکار و ترددشان است بابت مشکلاتی که درطول ساخت این پل برایشان ایجاد شده بود عذرخواهی کرد وگفت: به هر حال در یک جامعه شهری باید مشکلات عمرانی را برای به دست آوردن امکانات مناسب تحمل کنیم.
شهردارتهران دراین باره خبرداد: تا 2ماه آینده مسیر اتوبان شهید صیاد شیرازی تا میدان سپاه نیز افتتاح خواهد شد.

قالیباف گفت: همه شهروندان تهرانی می‌دانند که مهم‌ترین چالش شهر تهران مربوط به حمل و نقل و ترافیک است که آلودگی هوا، محیط‌زیست به همراه خسارت‌های عظیم اقتصادی ناشی از مصرف بی‌رویه سوخت و اتلاف وقت مردم از پیامدهای ترافیک به‌شمار می‌آید.

وی به برخی راه‌های حل این معضل اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از این راه‌ها عملیات عمرانی پرحجم و سخت است که در قالب توسعه فیزیکی و احداث پل،  تونل و بزرگراه‌ها به‌خوبی در سطح شهر قابل لمس است و یک بخش هم در قالب فناوری اطلاعات،  تحقق شهر الکترونیک و تغییر فرهنگ مردم است.

شهردار تهران در توضیح این رویکرد گفت: لازم است درحوزه خدمات رسانی به مردم دربسترفناوری اطلاعات به سمتی پیش برویم که دیگرنیازی نباشد مردم برای انجام امورخودنیازبه سفرهای متعدد درسطح شهرداشته باشند.

به گفته قالیباف، به‌رغم اینکه هم‌اکنون رتبه ما درحوزه فناوری اطلاعات وشهرالکترونیک درمیان کلانشهرهای دنیا بسیارپایین است اما ظرف 5 سال آینده به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که از این لحاظ تهران در میان 10کلانشهر اول دنیا باشد.

این راه از نظر شهردار تهران در عین اینکه کم‌هزینه‌تر از ساخت تونل و مترو و اقدمات عمرانی از این دست است، در صرفه‌جویی وقت، ‌کاهش آلودگی هوا و بهداشت محیط‌زیست نقش سازنده‌ای دارد.

وی به‌عنوان نمونه تاکید کرد: از نیمه دوم امسال شاهد آغاز خدمات‌رسانی در حوزه آی‌تی به شهروندان خواهیم بود. قالیباف قول داد ظرف 4سال آینده اقدامات شهرداری تهران برای تحقق شهرالکترونیک به اوج خود برسد.

وی دربخش دیگری ازسخنان خود توجه شهروندان تهرانی را به رعایت فرهنگ ترافیک جلب کرد وگفت: نبود یک مدیریت واحد برترافیک شهر در کنار بی‌توجهی مردم به فرهنگ ترافیک از معضلات عمده ماست که باید برای بهبود آن تلاش کرد.

آغاز رسمی طرح دوچرخه‌سواری از آبان ماه

شهردار تهران همچنین گفت: طرح دوچرخه سواری که از6 ماه قبل به‌صورت آزمایشی وبا هزار دوچرخه در منطقه 8 شروع شده بود، از آبان ماه با 3هزار دوچرخه به‌طور رسمی به اجرا درخواهد آمد.

وی با بیان اینکه اشکالات این طرح شناسایی و برطرف شده است، افزود: این طرح قرار است با سرعت به سایر مناطق 22گانه تهران و با همکاری بخش خصوصی اجرایی شود. به گفته قالیباف،  امروز حتی در مهم‌ترین شهرهای دنیا که ناوگان حمل و نقل عمومی آنها اعم از مترو، اتوبوس و امکانات زیرساختی‌شان چند برابر ماست استفاده از دوچرخه در ابعاد گوناگون بسیار رایج است.

مردم از شهرداری مطالبه کنند

شهردار تهران در ادامه سخنانش در مراسم افتتاح تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با خیابان دماوند خطاب به شهروندان تهرانی گفت: همه خیابان‌ها جولانگاه خودروهای شخصی شده، ترافیک نفس شهر را بریده است وبعضی‌ها برای هرکارکوچک وسیله شخصی خودرا به خیابان‌های شهر می‌آورند.

وی ادامه داد:‌ امکانات ترافیکی که با میلیاردها تومان هزینه ازجیب مردم ساخته می‌شود به پارکینگ اختصاصی عده‌ای خاص درآمده اما شما چرا اعتراض نمی‌کنید وحقوق خود را مطالبه نمی‌کنید؟ قالیباف گفت: چرا اتوبوس با 60 نفر مسافر  باید در هوای گرم پشت چراغ قرمز و ترافیک معطل بماند و حق تقدم نداشته باشد اما ماشین‌های شخصی با کولر و امکانات حق تقدم داشته باشند؟ وی وقوع حوادثی از این دست را خلاف مدیریت ارزشی، دین‌دار و حق‌مدار دانست و تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که بیشترین منفعت را به بیشترین مردم برسانیم نه اینکه بیشترین منفعت را به کمترین مردم.

تقویت جایگاه نظارتی شورایاری‌ها

شهردار تهران همچنین برضرورت تقویت شأن نظارتی شورایاری‌های محلات تاکید کرد. وی شورایاری‌ها را از دخالت در امور اجرایی پرهیز داد و گفت: شوراها باید چشم بیدار مردم در نوع هزینه‌کرد در طرح‌های شهری باشند.

کد خبر 88989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز