همشهری آنلاین: مدیرکل شیلات گلستان گفت: روند کنونی صید غیرمجاز موجب شده تا نسل بسیاری از ماهیان دریای خزر را در چند سال آینده تنها بتوان در موزه‌ها دید

به گزارش مهر در گرگان، علی اکبر پاسندی شنبه در بازدید از بندرترکمن افزود: روند کنونی صید غیرمجاز اشتغال پایدار ایجاد شده در بخش صید و صیادی را دچار چالش شدید خواهد کرد و از طرفی باعث انقراض و نابودی این گونه‌های با ارزش خواهد شد.

وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه دسترسی هر فردی به منابع آزاد مشکلات کاهش منابع دریایی را بیش از پیش کرده است، کوچکترین خلل در نظارت بر ورود افراد به مناطق ماهیگیری و کاهش کنترل مستقیم، ظرفیت های بهره برداری دریایی را دچار مخاطره می‌کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت‌های وسیعی از طرف صیادان غیرمجاز برای صید انواع ماهیان خاویاری و استخوانی انجام می‌گیرد و افراد فرصت طلب و سودجو بدون توجه به وجود قوانین مشغول غارت ثروت ملی هستند.

پاسندی بیان داشت: هرچند گسترش دامنه بازرسی در دستور کار یگانهای سراسر استان قرار گرفته ولی نمی توان از مشکلات این یگان به راحتی گذشت.

مدیرکل شیلات گلستان بیان داشت: محدودیت اعتبارات در تامین سوخت، اجازه فعالیت و حضور مستمر نیروهای یگان در دریا را تقلیل می دهد و این موضوع باعث می شود عناصر سودجو و صیادان غیرمجاز از این موقعیت سوء استفاده کنند و به راحتی به دریا برای صید غیرمجاز وارد شوند.

وی افزود: پرداخت سوخت یارانه دار از سوی دولت به یگان علاوه بر تحقق استمرار نیروهای یگان در دریا منجر به جمع آوری کلیه ابزار و ادوات صید غیرمجاز در دریا و ساحل منتهی خواهد شد.

وی به هزینه تعمیر و نگهداری شناوهای گشتی این یگان اشاره کرد و خواستار تخصیص بودجه در این زمینه شد.

مدیرکل شیلات گلستان یادآور شد: گرفتگی مسیر گرگان رود، رفت و آمد شناورهای گشتی را دچار مشکل کرده است و در صورت اینکه این مسیر لایروبی نشود، گشتهای یگان حفاظت با مشکل جدی  مواجه خواهد شد.

وی تاکید کرد: تبدیل صید غیرمجاز به قاچاق برخورد نیروهای قضایی را با متخلفین قاطعانه تر می کند و نظم و انضباط اداری، رعایت سلسله مراتب، انجام گشتهای منظم در حوزه ماموریت، تغییر تاکتیک عملیاتی و حضور مستمر و موثر نیروهای عملیاتی  از جمله عوامل اقتدار یگان و نا امنی دریا برای صیادان غیر مجاز است.

کد خبر 88968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز