گروه اجتماعی- مینا شهنی: اعضای صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر کشور از مدیر عامل این صندوق خواسته‌اند تا به درخواست‌هایشان توجه کرده و دستور تشکیل کمیسیون پزشکی بدهد.

این اعضا که همگی از روستائیان و عشایر کشور هستند نسبت به بی‌اعتنایی مسئولین صندوق برای تشکیل کمیسیون پزشکی اعتراض دارند و معتقدند که این شیوه برخورد سبب شده‌است تا حق و حقوق‌شان پایمال شود.

قاسم کرامت، عضو هیات مدیره یکی از تعاونی‌های روستایی کشور گفت: روستائیان و عشایر تا‌کنون 10هزار تقاضای رسمی برای تشکیل کمیسیون پزشکی نوشته‌اند اما صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر کشور هنوز به این درخواست‌ها پاسخ نداده‌است.

اما مسئولان فقط به آمارهایی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد تعداد روستائیانی که تحت پوشش این صندوق قرار می‌گیرند رو به افزایش است.مجید موسویان، مدیر عامل این صندوق گفته که براساس آخرین آمارها 750هزار خانوار در حال حاضر تحت پوشش این صندوق هستند و تعداد اعضا روبه‌افزایش است.

او میزان حق بیمه امسال را اعلام کرده و گفته: حق‌بیمه پرداختی روستائیان و عشایر در سال‌جاری و بنا بر سطوح درآمدی انتخابی آنها، 60 تا 132 هزار تومان و سهم پرداختی دولت همچون سال‌های گذشته، دو برابر سهم بیمه‌شدگان، ‌بین 120تا 264هزار تومان خواهد بود.

نسبت 750هزار با 5/4 میلیون

یک کارشناس بیمه و رفاه بزرگ‌ترین مشکل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان را بی‌اعتنایی به قانون ساختار نظام جامع رفاه دانسته است.

محسن ایزدخواه گفت: باید در مدت 2 سال تمامی روستائیان و عشایر کشور تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر قرار بگیرند و این به صراحت در قانون ساختار نظام جامع رفاه آمده است اما با گذشت چند سال و براساس آماری که خود مسئولان صندوق‌ اعلام کرده‌اند 750‌هزار خانوار تا‌کنون به عضویت این صندوق در آمده‌اند، در حالی‌که ما حدود 5/4 میلیون خانوار روستایی و عشایر در کشور داریم.

او به نکته دیگری هم اشاره کرده‌است، اینکه هیات دولت به استناد قانون خدمات کشوری که تاکیده کرده سایر صندوق‌ها تحت مسئولیت سازمان تامین اجتماعی در بیایند، ‌صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر را تحت امر سازمان تامین اجتماعی قرار داده به این معنی که هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی اعضای مجمع صندوق بیمه اجتماعی روستائیان می‌شوند که خود این اتفاق جای سؤال دارد.

شکایت دیگر

علاوه بر10‌هزار درخواستی که برای تشکیل کمیسیون پزشکی از سوی اعضای صندوق نوشته شده، گروه دیگری نیز نسبت به میزان مستمری که دریافت می‌کنند شکایت دارند، آنها می‌گویند که سرپرست خانوارشان 90هزار تومان حق بیمه پرداخت کرده و حالا مستمری‌هایشان باید 100 هزار تومان باشد در حالی‌که صندوق به آنها ماهی 60 هزار تومان پرداخت می‌کند، این گروه با توجه به میزان پرداخت شده از سوی سرپرست خانوار مدعی‌اند که پس از فوت سرپرست میزان مستمری درنظر گرفته شده برای آنان متفاوت از آن چیزی است که در قواعد صندوق به آن اشاره شده‌است.

موسویان در این زمینه گفته که میزان مستمری بین 60 تا 146هزار تومان است که بسته به میزان پرداخت تعیین می‌شود.هم‌اکنون تعداد مستمری‌بگیران این صندوق 4 هزار و 373 خانوار است که پس از فوت سرپرست مستمری‌شان را دریافت می‌کنند.

محلی برای داوری

کرامت معتقد است که مشکلات روستائیان در زمینه دریافت مستمری و کمیسیون پزشکی نیازمند توجه مسئولان است.او گفت: ما با روستائیان روبه‌رو می‌شویم و شکایت‌ها و گله‌هایشان را می شنویم، آنها انتظار دارند که مسئولان صندوق به شکایت‌شان رسیدگی کنند، ما هم همین انتظار را داریم اما مسئولان برای رسیدگی به شکایت‌ها هنوز قدمی برنداشته‌اند.

به گفته این عضو تعاونی روستایی، کسانی که شکایت دارند اسنادی در اختیار دارند و می‌خواهند تا یک مرجع بی‌طرف به شکایت شان رسیدگی کند، این مرجع بی‌طرف هر کس که باشد خواه از سوی وزارت رفاه معرفی شود یا صندوق بیمه یا دولت از سوی اعضا قابل‌قبول است اما به هر حال محلی برای داوری باید در نظر گرفت.

کد خبر 88965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز