شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

کریم اعظمی: قابل پیش‌بینی بود که استقلال تهران در دومین بازی خارج از خانه خود در لیگ برتر باز هم با شیوه‌ای محافظه‌کارانه مقابل حریف قرار بگیرد.

 البته این تاکتیک حتی در بازی‌های خانگی استقلال هم به نمایش گذاشته می‌شود و صمد مرفاوی برخلاف امیر قلعه‌نویی ابتدا گل‌نخوردن برایش مهم است. بی‌جهت نیست که آبی‌پوشان تهرانی پس از 4 هفته هنوز گلی دریافت نکرده‌اند و در مقابل، فقط 2 گل زده‌اند که این نشان‌دهنده تفکرات تدافعی مرفاوی است.

استقلال در شرایطی مقابل ملوان قرار گرفت که این بار فرهاد مجیدی از ترکیب بیرون گذاشته شد تا مثلث تهاجمی آبی‌پوشان با رضا عنایتی، سیاوش اکبرپور و آرش برهانی شکل بگیرد. هرچند استفاده از سیستم 3-3-4 اصلی‌ترین قالب تاکتیکی استقلال محسوب می‌شود ولی آنها در اکثر لحظات بازی با ملوان انزلی بیشتر با سیستم 2-4-4 بازی کردند و سیاوش اکبرپور عقب‌تر  از عنایتی و برهانی حکم یک هافبک تهاجمی را داشت که البته نتوانست وظایف یک هافبک بازیساز را به خوبی انجام دهد چراکه در پست غیرتخصصی‌اش به بازی گرفته شده بود.

ملوان دقایق ابتدایی را خوب شروع کرد اما قطع شدن برق ورزشگاه و رفتن بازیکنان به رختکن باعث شد تا در شروع دوباره بازی، استقلالی‌ها برتری خود را به ملوان دیکته کنند. نیمه دوم اما شاهد بازی جذاب‌تری از سوی هر دو تیم بودیم و موقعیت‌های زیادی نصیب استقلال و ملوان شد که مهم‌ترین آنها را محمد نزهتی و رضا عنایتی از دست دادند. نزهتی با نفوذ به قلب دفاع استقلال در آستانه باز کردن دروازه حریف قرار گرفت ولی پژمان منتظری توپ را از روی خط برگشت داد و رضا عنایتی هم در آخرین لحظات بازی روی سانتر دیدنی خسرو حیدری، با ضربه سر دروازه ملوان را تهدید کرد که توپ با فاصله کمی از کنار دروازه به بیرون رفت.

هرچند بسته ماندن دروازه استقلال در 4 بازی گذشته و رکورد 360 دقیقه‌ای وحید طالب‌لو باعث خوشحالی بیش از حد مرفاوی است ولی خوب دفاع کردن بسیاری از فاکتورهای مثبت بازی‌های سال گذشته استقلال را از بین برده است.مهاجمان این تیم در 4 بازی گذشته فقط یک گل زده‌اند، آرش برهانی آقای گل فصل قبل حتی صاحب یک موقعیت صددرصد گلزنی نشده و خبری از نفوذهای پی‌درپی خسرو حیدری هم نیست.

مهم‌ترین مشکل استقلال به غیبت یک هافبک بازیساز در این تیم مربوط می‌شود چراکه فابیو جان‌واریو هنوز به ترکیب آبی‌ها اضافه نشده و مجتبی جباری هم باید تا پایان فصل به دور از میادین باشد. تاکتیک تهاجمی استقلال به دلیل غیبت یک هافبک پاسور و خلاق با مشکلات زیادی مواجه است و شاید با بازگشت جان‌واریو همه چیز به روال طبیعی بازگردد. البته در این 4 هفته امید روانخواه بهترین هافبک استقلال بوده و در غیاب جان‌واریو و جباری بار خط میانی را بر دوش کشیده است.

نمایش شاگردان محمد احمدزاده هم مقابل پرستاره‌ترین تیم لیگ تحسین‌برانگیز بود. آنها در دقایق ابتدایی بازی صاحب توپ و میدان بودند و فقط پس از قطع شدن برق ورزشگاه جریان بازی را به استقلال واگذار کردند. در نیمه‌دوم هم با اضافه شدن نزهتی و سیدجلال رافخایی، ملوان شکل تهاجمی‌تری به خود گرفت ولی در نهایت نتوانست از موقعیت‌های خودش نهایت استفاده را ببرد. در روزی که دروازه استقلال باز هم بسته ماند، ملوان انزلی هم روی عملکرد خوب مدافعانش به خصوص سعید سالارزاده، استقلال را در گلزنی ناکام گذاشت تا در نهایت این دیدار با تساوی بدون گل به پایان برسد.

نکته قابل توجه دیدن پژمان نوری این بار با پیراهن ملوان بود که پس از سال‌ها بازی کردن در پرسپولیس به تیم سابقش بازگشته است. احمدزاده که از سیستم دفاع 3 نفره مقابل استقلال استفاده کرد، نوری را به عنوان هافبک متمایل به چپ به بازی گرفته بود و این بازیکن مثل همیشه در زمین مسابقه دوندگی بیش‌ازحدی و وظیفه‌ اصلی‌اش از کار انداختن حملات استقلال از جناح راست بود.

مرفاوی: ناراحتی نیمکت‌نشین‌ها طبیعی است

چهره صمد مرفاوی، سرمربی استقلال زمانی که بعد از تساوی تیمش مقابل ملوان با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، نشان می‌داد که از کسب تساوی در ورزشگاه تختی انزلی راضی است.

مرفاوی در مورد این بازی گفت: «به نظر من هر دو تیم نمایش خوبی داشتند و در کارهای دفاعی و هجومی با برنامه ظاهر شدند. ما هم مثل ملوان موقعیت‌های خوبی داشتیم ولی نتوانستیم از آنها استفاده کنیم. در مجموع فکر می‌کنم تساوی عادلانه بود.» سرمربی استقلال ادامه داد: «در لحظات ابتدایی ملوان بهتر کار کرد ولی بعد از اینکه برق ورزشگاه قطع شد، ما بازی بهتری را به نمایش گذاشتیم و فکر می‌کنم در مجموع هر دو تیم تا آخرین دقیقه بازی پا به پای هم جنگیدند.»مرفاوی در ادامه حرف‌هایش تاکید کرد: «آنطور که از بازیکنان شنیدم کیفیت زمین چمن چندان مناسب نبود و شاید این موضوع روی بازی تیم ما تاثیر منفی گذاشته باشد.»

سرمربی استقلال در مورد ملوان گفت: «آنها با حمایت تماشاگران خود همیشه مقابل حریفان پرقدرت ظاهر می‌شوند و استقلال هم در اکثر بازی‌هایی که در انزلی برگزار کرده مقابل ملوان مشکل داشته است.» مرفاوی در مورد نیمکت‌نشینی بعضی از بازیکنان تیمش که باعث ناراحتی‌شان شده است، افزود: «ناراحت شدن بازیکنان نیمکت‌نشین طبیعی است. در ضمن ما برای هر بازی با توجه به شرایط مسابقه، تاکتیک تیم حریف و آمادگی بازیکنان در تمرینات، ترکیب 11 نفره را انتخاب می‌کنیم.»

احمدزاده: برق نمی‌رفت، برنده می‌شدیم

محمد احمدزاده قبل از دیدار با استقلال در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که تیم آبی‌پوش به هیچ عنوان نمی‌تواند ملوان را در انزلی شکست دهد. البته این پیش‌بینی درست بود ولی شاگردان احمدزاده هم در این دیدار خانگی نتوانستند میهمان خود را از پیش‌رو بردارند.

احمدزاده پس از پایان این بازی در کنفرانس مطبوعاتی و در حالی که از قطع شدن برق ورزشگاه ناراحت بود، حرف‌هایش را این‌گونه آغاز کرد: «به نظر من تیم ما در 20 دقیقه اول بسیار خوب بازی کرد و چند موقعیت گل داشتیم که استفاده نکردیم. بعد از آن برق ورزشگاه قطع شد و فکر می‌کنم این موضوع باعث شد تا استقلالی‌ها در رختکن، تیم ما را به خوبی آنالیز کنند. بعد از شروع دوباره بازی دیدید که استقلال توانست بازی را در دست بگیرد و ملوان را تحت فشار قرار دهد در حالی که معتقدم اگر برق نمی‌رفت احتمال پیروزی ملوان بسیار زیاد بود.»

احمدزاده در ادامه حرف‌هایش تاکید کرد: «من از عملکرد شاگردانم در نیمه دوم راضی‌ام و فکر می‌کنم استقلال فقط یک موقعیت جدی داشت. در اکثر لحظات بازی تیم برتر میدان بودیم و متاسفانه فرصت‌های زیادی را از دست دادیم. من با انجام دو تعویض قصد داشتم تاکتیک تیم را تهاجمی کنم و این اتفاق هم صورت گرفت. اما از موقعیت‌ها استفاده نکردیم و معتقدم ملوان مستحق برد بود.»

سرمربی ملوان در قسمتی از حرف‌هایش با پیش کشیدن بضاعت تیمش در مقایسه با استقلال گفت: «شما از من در مورد ایرادهای فنی ملوان سئوال می‌کنید ولی بهتر است که نگاهی به نیمکت استقلال بیندازید. برای نیمکت این تیم به اندازه بودجه یک فصل ملوان هزینه شده است و طبیعی است که ما مشکلاتی داشته باشیم. من می‌خواستم تمام بازیکنان انزلی‌چی لیگ برتر را به ملوان بیاورم اما فقط این پژمان نوری بود که جوانمردی کرد و در اوج فوتبال خود به ملوان برگشت.»

 احمدزاده که علاقه ویژه‌ای به نیمکت‌نشین کردن محمد نزهتی دارد، در پاسخ به این سئوال که چرا او را همیشه به عنوان یار ذخیره به زمین می‌فرستد، تاکید کرد: «من نمی‌توانم از تمامی داشته‌های خودم یک‌جا استفاده کنم و باید به این فکر باشم که اگر بازی گره خورد چه تصمیمی بگیرم. نزهتی یکی از بازیکنان کلیدی ماست که می‌تواند گره کور بازی را باز کند.»

احمدزاده در مورد زمین ورزشگاه تختی افزود: «باید از تلاش مسئولان تشکر کنم و فکر می‌کنم  زمستان امسال مشکل خاصی نداشته باشیم. متاسفم که ملوان، یکی از ریشه‌دارترین و قدیمی‌ترین تیم‌های لیگ برتر، ورزشگاه جدید ندارد اما در دورافتاده‌ترین شهرهای ایران که هیچ نماینده‌ای در لیگ برتر ندارند، ورزشگاه ساخته‌اند. ما مشکلات زیادی داریم و همچنان باید در این ورزشگاه فرسوده بازی کنیم، با این وجود تماشاگران همیشه حامی ما هستند و باید از آنها تشکر کنم.»

کد خبر 88901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز