حمید ضیایی‌پرور: قطعی بخش مهمی از شبکه ارتباطات کشور طی ماه‌های اخیر نشان داد که بر خلاف آنچه تصور می‌شد هنوز هیچ‌یک از بخش‌های اداری ایران به‌صورت الکترونیک و مجازی به مردم خدمات غیرقابل جایگزین ارائه نمی‌دهند

در واقع اگر جز این بود باید بخش عمده‌ای از خدمات الکترونیک یا همان پروسه‌های دولت الکترونیک متوقف و یا دچار اختلال جدی می‌شد. اما قطع چندین هفته‌ای سرویس‌هایی نظیر پیامک، ‌ جی‌پی‌آر‌اس، تلفن اینترنتی، کندی شبکه اینترنت، فیلترینگ بی‌نظیر سایت‌ها و اختلال در دسترسی به ای‌میل‌ها نشان داد که نه‌تنها در خدمات دولت الکترونیک که این همه سنگ آن به سینه‌زده شده، اختلالی ایجاد نشده بلکه درآمد برخی از دستگاه‌ها نظیر شرکت مخابرات را نیز افزایش داده است، حتی برخی بانک‌ها (که ادعا می‌کنند از طریق تلفن همراه خدمات بانکی ارائه می‌دهند) اعلام کردند که در خدمات الکترونیک آنها هیچ خللی وارد نشده است!

به عبارت بهتر معنا و مفهوم این سخن آن است که به اذعان دستگاه‌های دولتی ایران، قطعی بخش مهمی از شبکه ارتباطات کشور هیچ تاثیری بر خدمات دولت الکترونیک در ایران نداشته است!

معنای دقیق‌تر این عبارت آن است که یا «دولت» هنوز آنچنان که مدعی است «الکترونیک» نشده است و یا مردم اقبالی به خدمات الکترونیک نداشته‌اند وگرنه نمی‌شود که در زمان وصل بودن شبکه و قطع بودن آن، عملکرد یکسان بوده باشد.هم‌اکنون اگر به سایت ایران دات آی آر مراجعه کنید درمی یابید که به ادعای دولت، بیش از ده‌ها خدمت الکترونیک از طریق این درگاه قابل ارائه است.

همچنین صدها خدمت الکترونیک از طریق پرتال اصلی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به مردم ارائه می‌شود. در همین کنفرانس نظام اداری الکترونیک که اخیرا برگزار شد یا کنفرانس‌های با پسوند الکترونیک، ده‌ها سازمان ادعا کرده‌اند که در ارائه خدمات الکترونیک مبتنی بر اینترنت یا تلفن همراه گوی سبقت را از جهانیان ربوده‌اند اما هیچ‌یک از آنها گزارشی از اینکه قطعی اخیر شبکه ارتباطات کشور چه لطمه‌ای به این خدمات زده، ارائه نداده‌اند.

صحبت بر سر این نیست که آن قطعی لازم بوده یا نه، بلکه صحبت بر سر این است که این تجربه آزمایشی بود برای اینکه نوع ارتباط الکترونیک سازمان‌ها با مردم را بسنجیم.

همین که هیچ سازمانی خدمات‌رسانی‌‌اش به مردم متوقف نشد، یعنی اینکه هنوز الکترونیکی نشده‌ایم، همین که حتی قطعی 45‌روزه سرویس پیامک حتی به سرویس موبایل بانکینگ نیز صدمه وارد نکرده، یعنی این سرویس چیزی در حد شوخی بوده است و هنوز بخش عمده مشتریان بانکی از این نوع سرویس‌ها استفاده نمی‌کنند.مدتی پیش سرویس جی‌میل برای چند ساعت دچار اختلال شد.

خبرهای بعد از آن حاکی از ضرر و زیان چندصد هزار دلاری شرکت‌هایی در اروپا و آمریکا و لغو ده‌ها جلسه و نشست کاری در استرالیا و شرق آسیا بود.

واقعیت را بپذیریم، خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک و بانکداری الکترونیک در ایران هنوز در حد‌ رؤیا و خیال است. ما وابسته به این سرویس‌های مجازی نیستیم، مراجعه حضوری، خدمات حضوری و ارتباط حضوری هنوز حرف اول را در ایران می‌زند. ما در عصر ماقبل اینترنت هستیم.

کد خبر 88874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز