مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند استفاده از یک باکتری جهش‌یافته و پلی‌استر می‌تواند میزان تولید یک نوع سوخت زیستی را دوبرابر کند.

به گزارش لایوساینس این سوخت زیستی به نام بوتانول،‌ نوعی از الکل است که عمدتا به عنوان حلال به کار می رود، یا در فرآیندهای صنعتی برای ساختن مواد شیمیایی دیگر کاربرد دارد.

اما پژوهشگران معتقدند که بوتانول بالقوه می‌تواند روزی جایگزین بنزین به عنوان سوخت ماشین‌ها شود.

 بوتانول از الکل دیگری، به نام اتانول، که از آن هم به عنوان سوخت زیستی استفاده شده است،‌ انرژی بیشتری تولید می‌کند.

مهندسان در دانشگاه ایالتی اوهایو فرآیندی را ایجاد کرده‌اند که روش معمول تخمیر باکتریایی برای تولید بوتانول را بهبود می‌بخشد.

به گفته شانگ- تیان یانگ یکی از این پژوهشگران، در شرایط معمول باکتری‌ها تنها مقدار معینی بوتانول – حدود 15 گرم ماده شیمیایی به ازای هر لیتر آب در دیگ تخمیر تولید می‌کنند- چرا که بالا رفتن میزان الکل محیط ظرف برای ادامه حیات باکتری‌ها سمی می‌شود.

یانگ و همکارانش یک نمونه جهش‌یافته باکتری "کلستریدیوم بیجرینکی" توولید کردند و آن را در رآکتور زیستی حاوی رشته‌های پلی‌استر قرار دادند. این در این محیط باکتری‌ها تا 30 گرم به ازای هر لیتر بوتانول تولید کردند.

 یافته‌‌های این پژوهش در اجلاس ملی جامعه شیمی آمریکا در واشنگتن اعلام شد.

به گفته این پژوهشگران استفاده از این باکتری جهش‌یافته و رآکتور زیستی پوشیده شده با نوار‌های پلی‌‌‌استر در نهایت قیمت سوخت تولید شده را کاهش می‌دهد.

 یانگ می‌گوید:‌ "در حال حاضر بازیابی و خالص کردن بوتانول پس از تخمیر،‌ 40 درصد هزینه‌های تولید را تشکیل می‌دهد. اما از آنجایی که ما می‌توایم بوتانول را با غلظت بالاتری تولید کینم، هزینه‌‌های بازیابی و خالص کردن کاهش می‌یابد،‌ روند تولید اقتصادی‌تر می‌شود."

 در حال حاضر،‌ یک گالون بوتانول در آمریکا سه دلار قیمت دارد، که از قیمت یک گالون فعلی بنزین در این کشور بالاتر است.

کد خبر 88847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز