پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش جدید می‌‌گوید مصرف دخانیات سال آینده 6 میلیون نفر به علت سرطان، بیماری قلبی، بیماری ریوی و گستره‌ای از بیماری‌های دیگر خواهد کشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز اطلس جدید دخانیات که بنیاد جهانی ریه و جامعه سرطان آمریکا آن را منتشر کرده است،  تخمین می‌زند که هزینه مصرف دخانیات بر اقتصاد جهانی ناشی از هزینه‌های مستقیم پزشکی، از دست دادن بهره‌وری، آسیب‌های زیست‌محیطی به 500  میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

این گزارش می‌افزاید: "هزینه کلی اقتصادی مصرف دخانیات باعث کاهش ثروت ملی در حد 3.6 درصد کاهش در تولید ناخالص ملی می‌شود."

این گزارش می‌افزاید: "دخانیات عامل ده‌درصد مرگ‌ها در کل جهان است و هر سال به تنهایی جان 5.5 میلیون نفر را می‌گیرد."

بر اساس این گزارش اگر روند فعلی ادامه یابد، تا سال 2020 شمار تلفات ناشی از سیگار به 7 میلیون نفر و تا سال 2030 به 8 میلیون نفر خواهد رسید.

این گزارش می‌افزاید در طول چهار دهه گذشته، میزان سیگار کشیدن در کشورهای ثروتمند مانند آمریکا، انگلیس، ژاپن در حال کاهش بوده است،‌ در حالیکه در اکثر کشورهای در حال توسعه این میزان رو به افزایش بوده است.

برخی دیگر از یافته‌های این گزارش که در این آدرس قابل دسترسی است، اینها هستند:

  • یک میلیارد مرد سیگاری- 35 درصد مردان در کشورهای ثروتمند و 50 درصد مردان در کشورهای در حال توسعه.
  •  250 میلیون زن روزانه سیگار می‌کشند- 22 درصد زنان در کشورهای توسعه‌یافته و 9 درصد زنان در کشورهای در حال توسعه.
  • خطر مرگ ناشی از سرطان ریه در مردانی که سیگار می‌کشند، بیش از 23 برابر مردان غیرسیگاری و در زنان سیگاری 13 برابر زنان غیرسیگاری است.
  •  دخانیات یک سوم تا یک دون افرادی را که سیگار می‌کشند، می‌کشد. سیگاری‌ها به طور متوسط 15 سال زودتر از افراد غیرسیگاری می‌میرند.
  • مصرف دخانیات نهایتا 250 میلیون نفر از نوجوانان و کودکان امروز را خواهد کشت.
     حدود یک چهارم جوانان سیگاری، اولین سیگار کشیدن‌شان را پیش از 10 سالگی تجربه کرده‌اند.
  •  قرارگیری به دود سیگار در محیط‌های کار سالانه 200000 نفر را می‌کشد.

 این گزارش می‌افزاید:‌ "یکصد میلیون نفر در قرن بیستم به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست داده‌اند. و اگر اقدامات موثری برای پیشگیری از سیگارکشیدن جوانان و کمک به ترک سیگار در سیگاری‌های فعلی انجام نشود، دخانیات در قرن بیست و یکم یک میلیارد نفر را خواهد کشت."

بر مبنای این گزارش چین در صدر کشورهای تولیدکننده سیگار قرار دارد، و رده‌های بعدی را آمریکا، روسیه و ژاپن قرار دارند.

کد خبر 88823

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز