پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

روشنک محمدی: به اعتقاد کارشناسان اقتصادی از جمله دلایل رواج قاچاق در استان قزوین مانند سایر استان‌های کشور وجود مشکلات اقتصادی و بیکاری در این استان به‌ویژه در میان قشر جوان جامعه است

کشف محموله‌های مختلف قاچاق اعم از سیگار، سوخت، چای، مواد مخدر، پوشاک و.... دلیلی قانع کننده بر این مدعاست و عزم راسخ و توجه  و همکاری همه ارگان‌های مربوطه را برای رفع این معضل اقتصادی که منجر به افزایش بزه دراستان شده است می‌طلبد.

من قاچاقچی نیستم

ماموران انتظامی بخش ضیاآباد شهرستان تاکستان، حین کنترل خودروهای عبوری در سه‌راهی ضیا‌آباد به یک دستگاه خودرو سواری پراید مشکوک شدند و آن را متوقف کردند.در بازرسی از خودرو تعداد 4 هزار و 970 پاکت سیگار قاچاق کشف و ضبط شد.مهرداد گفت: سیگار که همه جا هست. از هر جایی می‌توانی به‌راحتی یک بسته سیگار تهیه کنی. من هیچ جرمی مرتکب نشده‌ام.

به هیچ عنوان زیر‌بار کاری که کرده بود نمی‌رفت. ادامه داد: من می‌خواهم سیگار را ارزانتر به‌دست مشتری‌ها برسانم. این‌کار بدی است؟ خیلی‌ها این‌کار را انجام می‌دهند.با برادرهایش این‌کار را انجام می‌داد. از تجارتی که داشت راضی بود. از پول همین راه توانسته بودند سرو سامانی به وضع خودشان بدهند.

«از بیکاری خسته شدم. فنی هستم. 2 سال پیش کارگاه ما بسته شد و همه‌مان را ریختند بیرون. من هم بزرگ و نان‌آور خانواده بودم و علاوه بر زن و بچه‌ام باید به پدر و مادرم هم می‌رسیدم. برای همین به این‌کار دست زدم.»

به اعتقاد رعنا محمدی، آسیب‌شناس و وکیل پایه یک دادگستری در استان قزوین قاچاق سیگار از جمله بزه‌هایی است که افراد آن را بزه به حساب نمی‌آورند و با توجه به اعتقاداتی که دارند پول حاصل از آن را حرام نمی‌دانند. وی گفت: امثال مهرداد کم نیستند. این افراد می‌داند که از لحاظ قانونی مجرم هستند اما خود را قاچاقچی نمی‌دانند.

مهردادی گفت: هروئین و تریاک که جا‌به‌جا نکرده‌ام‌! فقط چند بسته سیگار بوده است. اگر سیگار جرم است چرا در همه جا می‌شود آن را خرید.به گفته محمدی، خرید و فروش سیگار در کشور ما جرم نیست اما اقدام به خرید و فروش آن از مبادی غیر قانونی و وارد کردن آن از مرزهای کشور بدون پرداخت هزینه‌های گمرکی به‌منظور کاهش قیمت این کالا قاچاق بوده و افرادی‌که اقدام به این‌کار کنند مجرم محسوب می‌شوند و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

دستگیری قاچاقچی چای در قزوین

اکبر راننده اتوبوس بود و اعتقادی زیادی به حلال و حرام داشت. ماموران نیروی انتظامی قزوین، از ماشین او در عوارضی شماره 3 آزاد‌‌راه قزوین – زنجان 17 کارتن چای خارجی کشف کردند. مبهوت به کارتن‌های چای نگاه می‌کرد و می‌گفت: همه‌اش مال رحمان است.او به من گفت که توی این کارتن‌ها مقداری لباس و وسیله است و کسی در ترمینال می‌آید و آنها را تحویل می‌گیرد.

وی ادامه داد: من بارها این‌کار را کرده‌ام، این بار اول من نبود، رحمان برای تشکر هر‌بار علاوه بر پول بار مقداری بیشتر پول به من می‌داد، من هم از این‌کار راضی بودم. هم پول در می‌‌آوردم و هم به یک دوست کمک کرده بودم. با همکاری اکبر، رحمان و 2 نفر از همدستان او نیز دستگیر شدند. آنها جرایم انتصابی خود را پذیرفته و تحویل مراجع قضایی شده‌اند.


رحمان مجرم سابقه‌داری است که هر‌چه را بشود از مرز رد کرد و فروخت جابه‌جا می‌کند و با اینکه به علت جرایم متفاوت مدت‌ها در زندان بوده است اما زندان رفتن‌های متمادی برای او درس عبرتی نبوده و گویا او را نسبت به ارتکاب جرم گستاخ‌تر کرده است.

منیژه کمیلیان جامعه‌شناس قزوینی معتقد است برای بسیاری از مجرمان و سابقه‌داران زندان نه تنها جنبه تادیبی و تنبیهی ندارد بلکه برای آنها مانند دانشگاهی عمل می‌کند که سایر جرم‌ها را به آنها می‌آموزد.رحمان گفت: سراغ مواد نمی‌روم، این تنها کالایی است که جابه‌جا نکرده‌ام، این‌طوری دودمانم به‌باد می‌رود. اما هرچیز دیگری را که فکر کنید از آن طرف مرز به داخل آورده‌ام.

او می‌گفت قاچاق چایی ایده یکی از رفقایش بوده و این دوست را در آخرین زندانی که رفته پیدا کرده است. فعلا پرونده او در دست بررسی است و مراحل قانونی خود را می‌گذراند.

کشف سوخت قاچاق در قزوین

کوره‌دارها نفت فراوان و ارزان را به‌راحتی در اختیار داشتند و طعمه خوبی برای او محسوب می‌شدند. حیدرعلی گفت: اول رضایت نمی‌داد اما بعد مجبورش کردیم با ما همکاری کند. هم ترساندیمش هم رقمی که برای این‌کار به او پیشنهاد کردیم وسوسه‌اش کرد و بالاخره شد همکار ما.

او ادامه  داد: این کوره‌های آجر پزی تقریبا دیگر فعالیتی نداشتند، یعنی سوختی برای فعالیتشان باقی نمی ماند، بیشتر آن را به ما می‌داد و ما هم آن را به مشتری‌هایمان می‌فروختیم. فقط یکی دوتا از کوره‌ها فعال بود آن هم برای اینکه کسی به ما شک نکند و سهمیه نفت از بین نرود!

ماموران کلانتری 11 تاکستان از یک تانکر حمل سوخت در شهر نرجه 12 هزار لیتر نفت کشف و در این رابطه تا کنون 2 نفر را دستگیر کرده‌اند.به اعتقاد کارشناسان علاوه بر بیکاری، قیمت پایین سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه و سودآور بودن این کار عوامل اصلی روی آوردن به این قاچاق پر خطر هستند.

همشهری استانها

کد خبر 88784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز