چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه شهری - بنیامین صدر: منشور حقوق بشر کوروش بزرگ موسوم به استوانه کوروش (‎Cyrus human right cylinder ‏) قرار است تا پایان امسال و به‌مدت 4 ماه به موزه ملی ایران بیاید.

محمدرضا مهراندیش، رئیس موزه ملی ایران در مراسم اهدای قلم منشور کوروش به موزه ملی ایران این خبر را داد و گفت: منشور حقوق بشر کوروش بزرگ استوانه‌ای سفالین است که در حدود سال ۱۲۸۵ خورشیدی به هنگام کاوش‌های باستان‌شناسی در بابل از سوی هورمزد رسام، باستان‌شناس بریتانیایی آسوری‌تبار، به‌دست آمد و پس از آن برای نگهداری به بخش«ایران باستان» موزه بریتانیا سپرده شد.[آشنایی با تخت جمشید]

این در حالی است که قلم منشور حقوق بشر کوروش نیز که سه‌شنبه شب در مراسمی از سوی مجری این طرح به موزه ایران باستان اهدا شد، مزین‌شده به یک قطعه الماس طبیعی به ابعاد 43/4 در 43/4در 70/2میلی‌متر به وزن 33/0 CTR که روی در قلم نصب شده است.

گلستانی، مجری طرح قلم طلایی منشور حقوق بشر کوروش در این باره گفت: این قلم که در سال 2008 میلادی تولید شد از جنس فلز بوده و بخش‌هایی از آن از جنس طلاست و در سال 2009 نمونه‌ای از این قلم بدون الماس ساخته شد که به موزه بریتانیا در ساختمانی که اصل منشور حقوق بشر کوروش قرار دارد، اهدا شد.

امسال نیز 20 عدد از این قلم با زینت الماس تولید شد که کد 4 صفر آن به موزه ملی ایران اهدا شده است. تمام خطوط میخی حک شده بر این خودکار دقیقا همان اشکال واقعی حروف منشور حقوق بشر کوروش است.

مهر اندیش رئیس موزه ملی ایران با بیان اینکه فضای مناسبی در این موزه برای نمایش قلم منشور حقوق بشر کوروش در نظر گرفته شده، افزود: با اینکه موزه ملی ایران جزء 5 موزه بزرگ دنیاست اما متأسفانه تنها 2350 شئ  تاریخی و گرانبهای آن در معرض دید مردم است و ما فضای بیشتر وشایسته تری را در اختیار نداریم.

او گفت در دیداری که با رئیس موزه بریتانیا داشتم قراربراین شد که تا پایان امسال و به‌مدت 4 ماه منشور حقوق بشر کوروش بزرگ برای نمایش به ایران و موزه ملی ایران بیاید.

وی در ادامه گفت: در راستای ساماندهی اشیای تاریخی موزه، بخشی از این اشیا که هنوز ثبت نشده بودند با تشکیل کارگروه‌هایی شناسایی و ثبت شدند و شناسنامه این اشیا نیز آماده شده است.

به گفته او تشکیل 2گروه تاریخ هنر ایران و تاریخ تمدن و ملل از دیگر دستاوردهای ما در موزه ملی بوده است.مهراندیش افزود: همکاری با موزه‌های بزرگ دنیا و تمدید قراردادهایی برای این منظور، تغییر ویترین‌های نمایش موزه ملی پس از حدود 50 سال، آماده‌سازی‌ 10 جلد کتاب برای انتشار، غنی‌سازی‌ موزه‌های استانی و همچنین راه‌اندازی سیستم هوشمند موزه ملی از مهم‌ترین کارهای انجام گرفته در این موزه است.

استوانه سفالین کوروش کبیر شامل نوشته‌هایی به خط میخی است. جنس این استوانه از گل رس است، ۲۳ سانتی‌متر طول و ۱۱ سانتی‌متر عرض دارد و دور تا دور آن در حدود ۴۰ خط به زبان اکدی و به خط میخی بابلی نوشته شده‌است.

بررسی‌ها نشان داد که نوشته‌های استوانه در سال ۵۳۹ پیش از میلاد مسیح به دستور کوروش بزرگ پس از شکست نبونید (بخت‌النصر) و گشوده شدن شهر بابل، نوشته شده‌، به‌عنوان سنگ بنای یادبودی در پایه‌های شهر بابل قرار داده شده‌است.

این استوانه به‌عنوان «نخستین منشور حقوق بشر» در جهان شناخته می‌شود. منشور حقوق بشر کوروش بزرگ برای نخستین بار در روز گشایش برج آزادی تهران در ایران پرده برداری شد و پس از آن دوباره به موزه بریتانیا انتقال یافت.

کوروش دوم، بنیانگذار پادشاهی ایران و آغازگر سلسله هخامنشیان، پس از تسخیر بابل، در بابل تاجگذاری کرد و اعلام عفو عمومی داد؛ ادیان بومی را آزاد اعلام کرد؛ برای جلب محبت مردم میانرودان (بین‌النهرین)، مردوک که کهن‌ترین خدای بابل بود را به رسمیت شناخت، او را نیایش کرد و سپاس گفت.

او هیچ گروه انسانی را به بردگی نگرفت و سپاهیانش را از تجاوز به مال و جان رعایا بازداشت.

کوروش همچنین قوم یهود را نیز از اسارت و بیگاری در بابل آزاد کرد. به همین دلیل و به دستور کوروش، شرح وقایع و دستورات او روی این لوح استوانه‌ای سفالین نگاشته شد.

کد خبر 88765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز