چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: انفجارهای اخیر بغداد و اعتراف متهم اصلی این انفجارها مبنی بر حضور رهبران حزب بعث در دمشق موجب ایجاد تنش در روابط بغداد و دمشق شد

تا جایی که دو طرف سفیران خود را از پایتخت‌های دو کشور فراخواندند. به گزارش ایسنا، در پی اعتراف‌های متهم اصلی حملات چهارشنبه هفته گذشته در بغداد مبنی بر این که محمد یونس احمد و سطام فرحان، از رهبران حزب بعث منحل شده‌ عراق در دمشق حضور دارند و به طور مستقیم اجرای عملیات‌های تروریستی در عراق را اداره می‌کنند، علی دباغ، سخنگوی رسمی دولت عراق اظهار داشت: کابینه وزرا طی نشستی به بررسی جنایت تروریستی بعثی‌ها و گروه‌های تکفیری در بغداد و تدابیر اتخاذ شده از سوی سازمان‌های امنیتی پرداخت.

وی گفت: کابینه تصمیم گرفت تا از دولت سوریه بخواهد محمد یونس احمد و سطام فرحان را که نقشی اصلی در اجرای این عملیات‌ها ایفا کرده‌اند به همراه دیگر مظنونان که تحت پیگرد قضایی قرار دارند به عراق تحویل دهد.

وی هم‌چنین از تصمیم کابینه مبنی بر فراخواندن سفیر عراق در سوریه جهت ادای توضیحات در این خصوص و مکلف نمودن وزارت امور خارجه مبنی بر درخواست از شورای امنیت برای تشکیل دادگاه جنایی بین‌المللی جهت محاکمه جنایتکاران جنگی دانست که با انجام این عملیات‌ها اقدام به کشتار دسته جمعی غیر نظامیان عراقی نمودند.

دباغ هم‌چنین تاکید کرد: دولت عراق از سوریه خواسته تا تمامی سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی را که در این کشور پایگاه دارند و در سوریه اقدام به طرح ریزی حملات تروریستی علیه عراق می‌نمایند، از این کشور اخراج کند.

در همین حال سوریه در واکنشی فوری به اقدام دولت عراق مبنی بر فراخواندن سفیر این کشور در دمشق سفیر خود را در عراق فرا خواند و از وی خواست تا هر چه سریعتر به دمشق بازگردد.

دولت سوریه در بیانیه‌ای رسمی مخالفت قاطع خود را با اظهارات سخنگوی دولت عراق در خصوص انفجارهای اخیر بغداد اعلام کرد .

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، یک منبع رسمی سوریه تاکید کرد دمشق همواره تمایل خود را به حفظ وحدت، امنیت و ثبات عراق اعلام کرده و از این مساله که روابطش با عراق در گرو اختلافات داخلی و برنامه‌های خارجی قرار گرفته بسیار متاسف است.

این منبع سوری هم‌چنین عنوان داشت: سوریه آمادگی خود را مبنی بر استقبال از هیات عراقی جهت کسب اطلاع از اسناد و مدارک آنها در خصوص انفجارهای اخیر به طرف عراقی ابلاغ نموده است.

وی تناقض موجود در اظهارات مسوولان عراقی در خصوص این انفجارها را بیانگر اهداف سیاسی داخلی این اتهامات دانست.

این درحالی است که گروه تروریستی موسوم به "دولت اسلامی عراق" شاخه تشکیلات القاعده در بیانیه‌ای مسئولیت انفجارهای اخیر بغداد را برعهده گرفت.

حزب بعث منحل شده عراق نیز در بیانیه‌ای دست داشتن درانفجار روز چهارشنبه که وزارتخانه‌های امور خارجه و دارایی عراق را هدف قرار داده بود رد کرد و تاکید نمود که مخالفت این حزب با حضور اشغالگران به معنای تلاش آنها جهت کشتن شهروندان بی‌گناه عراقی نیست.

کد خبر 88763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز