چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: افزایش نسبی قیمت و برخی نابسامانی‌ها در عرضه کالاها و خدمات از جمله موضوعاتی است که هرساله با افزایش تقاضا و فرارسیدن فصول مصرف برخی اقلام مصرفی و مواد‌غذایی، مصرف‌کنندگان بهای آن را پرداخته‌اند

اما امسال متاثر از شرایط خاص فرارسیدن ماه مبارک رمضان این نابسامانی به حدی افزایش یافته که به گفته برخی کارشناسان اکنون بازار مواد پروتئینی، میوه و برخی مواد‌غذایی پرمصرف در این ایام به حال خود رها شده است.

 گرچه امسال نیز مسئولان بخش بازرگانی و جهاد کشاورزی با همراهی اتحادیه‌های صنفی از مدت‌ها پیش وعده بازاری آرام در ماه مبارک رمضان را می‌دادند اما به‌نظر می‌رسد فرارسیدن روزهای پایانی دولت نهم و برخی تغییرات مدیریتی قابل پیش‌بینی در وزارتخانه‌ها، خود زمینه غفلت از بازار و تامین به‌موقع اقلام مورد نیاز را فراهم کرد تا به فاصله چند روز مانده به ماه مبارک رمضان قیمت برخی اقلام مصرفی مانند گوشت قرمز، مرغ، میوه و مرکبات رشدی بی‌سابقه را تجربه کند.

افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت قرمز موجب شد تا مسئولان با تکیه بر ذخایر گوشت منجمد وارداتی نسبت به افزایش عرضه این محصول اقدام کرده و کاهش قیمت‌ها را به انتظار نشینند اما برخی ناهماهنگی‌ها در عرضه به‌موقع گوشت قرمز موجب شد تا عرضه گوشت تازه گوسفندی و گوساله با مشکل مواجه شده و قیمت این محصولات در بازار، رشد شتابانی را به‌خود گیرد به‌نحوی که در هفته گذشته برخی انواع گوشت گوسفندی در بازار قیمت‌های بیش از 16هزار تومان را تجربه کرد. اما رویکرد مسئولان به این نابسامانی قیمت‌ها تکرار وعده‌های تازه برای عرضه ارزان‌قیمت و به اندازه کافی گوشت قرمز و مرغ بود. با وجود این، وعده‌های مذکور در روزهای نخست ماه مبارک رمضان قادر به کاهش یا ثبات قیمت‌ها نبود.

توزیع گوشت‌های 6هزارو800تومانی

در شرایطی که تمهیدات وزارت بازرگانی،  شرکت پشتیبانی امور دام و مسئولان اتحادیه‌های صنفی برای تامین به‌موقع و ارزان‌قیمت گوشت قرمز، ره به جایی نبرده و هریک از متولیان تنظیم بازار تلاش می‌کردند تا با مبرا کردن خود نقش سایر عوامل تنظیم بازار در نابسامانی قیمت و عرضه این محصول را پررنگ‌تر جلوه دهند، رئیس شورای اصناف کشور وعده عرضه گوشت قرمز گرم با نرخ کمتر از 7 هزار تومان را مطرح کرد.

 با این روند مقرر شده بود تا گوشت قرمز گرم از استان‌های جنوبی کشور به تهران وارد شده و قیمت این محصول را تا یک‌سوم کاهش دهد اما تاخیر در تحقق این وعده جهش دوباره قیمت گوشت قرمز به حدود 20 هزار تومان در برخی انواع مرغوب و سفارشی را به همراه داشت. از سوی دیگر عرضه گوشت‌های منجمد 5هزار تومانی نیز با اقبال چندانی مواجه نشده و قادر به کاهش قیمت‌ها نبود.

در نهایت چندی پیش قاسم نوده فراهانی از آغاز عرضه گوشت‌های قرمز 6هزارو800تومانی در تهران خبر داده و اعلام کرده که گرچه ممکن است در روزهای نخست به‌دلیل حجم کم عرضه، قیمت گوشت قرمز در سطح شهر با کاهش چندانی همراه نباشد اما به‌تدریج و با افزایش عرضه این محصول، قیمت‌ها با کاهش همراه خواهد شد. از سوی دیگر وی برخی اخبار منتشر‌شده در زمینه واردات دام زنده مبتلا از افغانستان را رد کرده و گفت: تمامی گوشت قرمز گرمی که از روز سه‌شنبه با نرخ مصوب توزیع شد، از دام‌های داخل کشور تامین شده است.

رئیس شورای اصناف کشور در مورد اینکه آیا گوشت گرمی که در بازار توزیع می‌شود از افغانستان وارد شده یا خیر، گفت: خیر! واردات دام و گوشت بز از افغانستان به داخل کشور را تکذیب می‌کنم. گوشت گرمی که برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان عرضه می‌شود از دام‌های موجود در سیستان‌و‌بلوچستان تامین شده است.

وی با بیان این مطلب که گوشت‌های عرضه‌شده در بازار، گوشت گاو‌های پاکستانی وارداتی و نه گوشت بز است، افزود: با توجه به اینکه سازمان پشتیبانی امور دام اجازه جابه‌جایی دام از یک شهر به شهر دیگر را نمی‌دهد بنابراین شورای اصناف، دام‌های خریداری‌شده را در سیستان و بلوچستان ذبح و روانه بازار می‌کند.

فراهانی با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز توزیع شده 6 هزار و 800 تومان بوده در زمینه اینکه اگر بالا بودن هزینه تولید را عامل گرانی گوشت قرمز تا بیش از 16 هزار و 800 تومان بدانیم اصناف چگونه موفق به تامین گوشت قرمز گرم به نرخ پایین شده‌اند، می‌افزاید: توزیع و تنظیم بازار گوشت جزو وظایف و اختیارات ما نبود اما اصناف برای کمک به مردم این مسئولیت را به‌عهده گرفته است. برای تنظیم بازار گوشت صرفا از گوساله‌های سیستانی استفاده کرده‌ایم و واردات از افغانستان به هیچ عنوان صحت ندارد.

کاهش نسبی قیمت گوشت مرغ

از سوی دیگر با تداوم عرضه گوشت مرغ منجمد، این‌روزها قیمت گوشت مرغ با کاهش نسبی در بازار همراه بوده به‌نحوی که قیمت گوشت مرغ تازه که در هفته گذشته به بیش از 3 هزار و 200 تومان نیز رسیده بود این روزها به کمتر از 3هزار تومان کاهش یافته است.
مدیرکل دفتر امور پرورش و بهبود تولیدات طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میانگین قیمت گوشت مرغ در روزهای اخیر در بازار تهران 2700 تومان بوده است، گفت: البته این قیمت‌ می‌تواند کمی بالاتر  یا حتی پایین‌تر هم باشد به‌طوری که طی 2روز  یکشنبه و دوشنبه‌هفته جاری، در میدان میوه و تره‌بار بهمن قیمت‌ گوشت مرغ به زیر
 2500 تومان نیز رسید.

حسین دماوندی‌نژاد با بیان اینکه تولید گوشت گرم مرغ در سراسر کشور روزانه فراتر از 4هزار تن است، مصرف روزانه کشور را نیز 4 هزار تن ذکر کرد و گفت: در حال حاضر روزانه 1500 تن مرغ منجمد نیز در کشور توزیع می‌شود و حتی اگر تقاضا فراتر از این مقدار باشد با ذخیره‌های بسیار مناسب و باکیفیتی که از تولید داخل برای مرغ منجمد شده، این آمادگی وجود دارد تا پاسخگوی نیاز روزه‌ ‌داران در ماه رمضان باشیم.

بازار مواد پروتئینی متولی ندارد

درحالی‌که در روزهای اخیر رئیس سازمان بازرگانی استان تهران بارها مقابله با گرانی را وظیفه این سازمان ندانسته و تنها برخورد با گرانفروشی را از وظایف سازمان متبوع خود می‌داند و از سوی دیگر واگذاری نظارت و بازرسی به اصناف و اتحادیه‌ها نیز هنوز ره به جایی نبرده و حتی رئیس شورای اصناف کشور وظیفه تنظیم بازار مواد پروتئینی را بر عهده اصناف قلمداد نکرده است، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز خود را متولی تولید قلمداد کرده و مشخص نیست متولی تنظیم بازار مواد پروتئینی چه دستگاه یا نهادی است!

مدیرکل دفتر امور پرورش و بهبود تولیدات طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مجموعه‌ای از عوامل دولت و همکاران ما پیگیر قیمت‌ کالاهای پروتئینی هستند می‌گوید: هر روز تا ساعت12 توسط 3مرجع، از50مرکز عرضه‌ کالاهای پروتئینی در تهران قیمت‌گیری انجام می‌شود و خوشبختانه اکنون قیمت این کالاها نسبت به هفته گذشته 100 درصد تغییر و کاهش را نشان می‌دهد و قیمت‌هایی که از گزارش‌های روزانه ما به‌دست می‌آید با آنچه در رسانه‌ها گزارش می‌شود بسیار فاصله دارد.

با وجود این حسین دماوندی‌نژاد با یادآوری اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول پیگیری تخلفات در قیمت کالاهای پروتئینی نیست، وظیفه این وزارتخانه را پیگیری برای برنامه‌ریزی تولید و روانه‌ساختن تولید به بازار دانسته و می‌افزاید: مردم می‌توانند با وزارت بازرگانی، سازمان بازرگانی استان تهران و سازمان تعزیرات ارتباط گرفته و مراکز عرضه‌ای را که با قیمت‌های بالا به مردم اجحاف می‌کنند در هر نقطه معرفی کنند و البته مسئولان این دستگاه‌ها به‌صورت جدی پیگیر کنترل قیمت‌ها هستند و آثار آن را نیز خواهید دید.

کد خبر 88727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز