گروه ورزشی: درحالی‌که بحث منشور اخلاقی و تبعات اجرای آن همچنان سوژه داغ فوتبال و رسانه‌های ورزشی است از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد با توجه به روزهای ویژه ماه مبارک رمضان احتمالا به زودی دو بازیکن محروم منشور اخلاقی مورد بخشش قرار خواهند گرفت.

اجرای منشور اخلاقی که با هدف اصلاح و ساماندهی رفتاری و اخلاقی مجموعه عوامل اجرایی فوتبال کشور در آغاز لیگ نهم به مرحله اجرا درآمد، واکنش‌ها و مجادله‌های بسیاری را در جامعه فوتبال برانگیخت و حتی انتقاداتی را متوجه اجراکنندگان آن کرد. هرچند اساسا اهالی فوتبال وجود چنین الزامات و چارچوب‌های اخلاقی‌ای را در محیط فوتبال ضروری دانستند و در مقام نفی آن برنیامدند.

اما اجرای منشور اخلاقی در آغاز راه به محرومیت علیرضا نیکبخت‌واحدی و حنیف عمران زاده
دو چهره سرشناس و خبرساز فوتبال کشور و یکی، دو مربی معروف دیگر انجامید. اتفاقی که برخی اعتقاد داشتند سازمان لیگ می‌توانست با اغماض نسبت به تخلفات همین اندک خاطیان، شرایط بهتری را برای اجرایی‌کردن منشور اخلاقی در لیگ نهم فراهم کند. علیرضا واحدی‌نیکبخت در تازه‌ترین اظهاراتش خود را قربانی این منشور می‌داند و تاکید می‌کند: «هنوز نمی‌دانم چرا من را محروم کردند.»

 البته مشاور فرهنگی سازمان لیگ نیز بدون وقت‌کشی در مقام پاسخگویی برآمده است. علیپور گفت: «منشور اخلاقی پس از 4 تذکر کتبی وارد فاز انضباطی می‌شود. منشور اخلاقی هیچ فردی را محروم نمی‌کند و این رفتار بازیکنان است که باعث محرومیت بازیکن یا مربی می‌شود. در واقع این محرومیت‌ها حاصل رفتار خود بازیکنان است که آنها را مشمول قواعد منشور اخلاقی می‌کند اما منشور هیچ قربانی‌‌ای نمی‌گیرد.»

وی در مورد این که امکان دارد در طول فصل هم بازیکنی به دلیل منشور اخلاقی محروم شود، گفت: «سازمان لیگ به بازیکن، مربی و باشگاه ابتدا تذکر کتبی می‌دهد اما اگر این افراد پس از 4 تذکر کتبی باز هم بی‌توجهی کنند در آن صورت منشور وارد فاز انضباطی می‌شود. این روال طبیعی کار منشور اخلاقی است. در حال حاضر نیز با توجه به این که سه هفته از لیگ برتر گذشته است به هیچ بازیکن یا مربی 4 تذکر کتبی داده نشده است.»

چالش‌های منشور اخلاقی

مطرح نشدن شفاف تخلفات محرومان و برخی پنهان‌کاری‌ها در بیان حقایق پشت پرده، شائبه‌هایی را در بین اهالی فوتبال برانگیخت که اجرای منشور اخلاقی با تمامی اهداف اصلاحی آن را با چالش‌هایی روبه‌رو کرد.

این چالش‌ها به‌ویژه درخصوص محرومیت غیررسمی فیروز کریمی که در نهایت تخلف او به طور شفاف اعلام نشد، بارزتر بود و این سئوال در ذهن جامعه فوتبال بی‌پاسخ ماند؛ اینکه او با توجه به کدام اتهامات باید در لیگ دسته اول مربیگری کند؟  اینگونه ابهامات در ذهن افکار عمومی برای اجرایی شدن منشوری که خواهان شفاف‌سازی و روشنگری در برخورد با بد اخلاقی‌های فوتبال بود، سئوال‌ برانگیز می‌نمود. به‌خصوص اینکه هیچ مرجعی به‌طور قاطع حاضر نیست درباره علت محرومیت‌ها اظهارنظر کند.

در همین حال عده‌ای اعتقاد داشتند سازمان لیگ می‌توانست با تذکر جدی و گرفتن تعهد کتبی از متخلفان، از تخلفات همین اندک افراد تحت شمول منشور اخلاقی صرف‌نظر کند اما از فصل جدید بدون کمترین چشم‌پوشی به طور قاطع و جدی با متخلفان برخورد نماید.خیلی‌ها با این استدلال که بحث منشور اخلاقی از اواسط فصل گذشته مطرح شد و بسیاری با مفاد و محتوای آن بیگانه بودند، از سازمان لیگ انتظار داشتند که در احکامی که البته به‌طور غیرمستقیم صادر کرد تجدید نظر کند. اما چنین انتظاری اجرایی نشد. با تمامی این تفاسیر به نظر می‌رسد سازمان لیگ و کمیته انضباطی درخصوص لغو این محرومیت دچار اختلاف‌نظر هستند.

اگر چه روز گذشته برخی رسانه‌ها نوشتند سازمان لیگ و کمیته انضباطی قصد دارند با انعطاف بیشتری نسبت به متخلفان منشور اخلاقی برخورد کنند و زمزمه در راهروهای فدراسیون فوتبال را ملاک قرار دادند اما با همه این حرف‌ها یک مقام مسئول در فدراسیون فوتبال به اختلاف شدید کمیته انضباطی و سازمان لیگ در خصوص لغو محرومیت ‌نیکبخت‌واحدی و عمران‌زاده اشاره می‌کند.

بخشش ‌نیکبخت در روز عید فطر

روز گذشته برخی روزنامه‌ها خبر بخشیده‌شدن واحدی‌نیکبخت را در روز عید سعید فطر منتشر کردند. گفته می‌شود  کمیته انضباطی قصد دارد به زودی و با توجه به روزهای ماه مبارک رمضان از تخلف علیرضا نیکبخت‌واحدی و حنیف عمران‌زاده که تا نیم فصل لیگ نهم از همراهی تیم‌های خود محروم شده‌اند، صرف‌نظر کند.

مجتبی شریفی در حالی قصد دارد این تصمیم را عملی کند که از سویی نمی‌خواهد کمیته تحت نظارت خود را روبه‌روی سازمان لیگ قرار دهد. گفته می‌شود وی در گام نخست تمایل دارد که حمایت عزیزمحمدی را جلب  و بعد این خبر را به طور رسمی اعلام کند. اما هنوز رئیس سازمان لیگ در این‌باره چراغ‌سبز نشان نداده است. حتی گفته می‌شود پیش از این قرار بود در مراسم انتخاب بهترین‌های اخلاق لیگ هشتم در مشهد بخشودگی محرومان منشور اخلاقی اعلام شود که این موضوع به دلیل بروز برخی اتفاقات حاشیه‌ای در فوتبال کشور به تاخیر افتاد.

اما آخرین خبرها حاکی از آن است که کمیته انضباطی در بخشش محرومیت این دو بازیکن مصمم است. نشست خبری امروز رئیس کمیته انضباطی می‌تواند فرصت خوبی برای طرح بخشش متخلفان منشور اخلاقی باشد. نشستی که مجتبی شریفی شاید به دلیل پاره‌ای مصلحت‌اندیشی‌ها به طور روشن و قطعی از بخشش واحدی‌نیکبخت و عمران‌زاده صحبت نکند اما همه چیز را به ادامه تعامل میان کمیته انضباطی و سازمان لیگ مربوط بداند.

واکنش منفی عزیزمحمدی

عزیزمحمدی هرگونه مذاکره با کمیته انضباطی برای بخشیده‌شدن محرومیت واحدی‌نیکبخت و عمران‌زاده را تکذیب کرد. وی در گفت‌وگو با همشهری تاکید کرد که این بازیکنان باید دوره محرومیت خود را به طور کامل سپری کنند. عزیزمحمدی گفت: «ما هیچ تبعیضی قائل نمی‌شویم. نام‌ها برای ما مهم نیست. آنچه اهمیت دارد این است که همه بازیکنان بدانند باید در چارچوب اخلاق حرفه‌ای عمل کنند و اگر تخلفی مرتکب شوند، تنبیه آن را نیز باید تحمل کنند.» عزیزمحمدی همچنین درخصوص بخشیده شدن واحدی‌نیکبخت در روز عید سعید فطر گفت: «این خبر را تکذیب می‌کنم. صحت ندارد. او و عمران‌زاده دوره محرومیت‌شان را باید به طور کامل سپری کنند.»

این درحالی است که کمیته انضباطی با جدیت تمام به دنبال رفع این محرومیت است، چه مجتبی شریفی اعتقاد دارد این بازیکنان در حالی محکوم به محرومیت شده‌اند که اولا درباره علت محرومیت خود تفهیم اتهام نشده‌اند و در ثانی هرگز فرصت ارائه تقاضای تجدیدنظر را نداشته‌اند چون این آرا از کانال شورای استیناف مورد بررسی قرار نگرفته است.

کد خبر 88716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز