سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دائره‌المعارف اینترنتی ویکی‌پدیا اعلام کرد که روش جدیدی را برای مهار اطلاعات دروغین در مدخل‌های خود اتخاد می‌کند تا تعادل میان اعتبار و گشودگی در آن حفظ شود.

به گزارش آسوشیتدپرس با اینکه در روش جدید همچنان هر کسی می‌تواند مقاله‌ها را ویرایش کند، این سایت به آزمایش صفحاتی می‌پردازد که ایجاد تغییر در آنها قبل از نشان داده شدن، نیاز به تایید یک ویراستار باتجربه ویکی‌پدیا دارند.

اگر کاربران سایت به راه‌اندازی آزمایشی این شیوه پاسخ مناسبی دهند،‌ این محدودیت‌ها در مورد تمام مدخل‌هایی که مربوط به اشخاص زنده می‌شود،‌ اعمال خواهد شد.

هدف از به کار بستن این شیوه جلوگیری از خرابکاری‌های است که در صفحات مربوط برخی از افراد مشهور انجام می‌شود.

در عین حال ویکی‌پدیا با این اقدام باید این خطر را هم بپذیرد که سخت‌تر شدن انجام تغییرات یا اضافات در یک مدخل،ممکن است باعث شود کاربران به ویراستاری درست آنها تمایلی نشان ندهند.

این امر به خصوص در مورد صفحات مربوط به افراد کمتر مشهور صدق می‌کند که داوطلبان کمتری ویراستاری آنها را در مدت مناسب تایید می‌کنند.

یک نظام ‌یکپارچه‌تر فیلتر کردن تغییرات در ویکی‌پدیا،‌ ممکن است عقب‌نشینی از ایده اصلی این دائره‌المعارف اینترنتی جلوه کند که به دنبال استفاده از دانش جمعی ویراستاران داوطلب بدون محدودیت‌های عمده بود.

اما این اولین باری نیست که ویکی‌پدیا تن به چنین محدودیت‌‌‌هایی می‌دهد. برای مثال محدودیت‌های مشابهی در ویکی‌پدیای آلمانی زبان بر روی تمام مدخل‌ها بیش از یک سال است که اعمال شده است.

 در ویکی‌پدیای انگلیسی ‌زبان هم صفحات افراد مشهور که ممکن است مورد خرابکاری قرار گیرند، به شدت تحت محدودیت قرار دارند.

کد خبر 88700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز