سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

گروه بورس: بورس تهران در جریان مبادلات سه‌شنبه به‌دنبال بازگشایی نماد یک شرکت بزرگ و تاثیر‌گذار بر روند بازار، با رکوردشکنی‌ قابل‌توجهی مواجه شد.

به گزارش همشهری، رویدادهای سوم شهریور در یکسال اخیر بی‌سابقه بوده و منحنی حرکت نقدینگی و روند قیمت‌ها و همچنین شاخص‌های بورس تهران را وارد کانال‌های جدیدی کرد.شاخص اصلی بورس تهران دیروز با 298واحد صعود به مرز ۱۱ هزار واحد رسید.

سایر شاخص‌های بورس نیز جهش‌های قابل توجهی را تجربه کردند. در پایان مبادلات روز سه‌شنبه شاخص بازار اول ۲۳۷ واحد و شاخص بازار دوم 482 واحد رشد کرد.شاخص صنعت نیز دیروز ۲۷۲ واحد افزایش یافت و به رقم 8 هزار و 702 واحد رسید.

رشد سریع شاخص‌ها و حجم مبادلات در بورس تهران معامله‌گران و تحلیلگران بازار سهام را دچار شگفتی کرده است.معاملات دیروز بازار سرمایه بیش از یک میلیارد دلار به ارزش بازار سرمایه افزود. ارزش بازار سرمایه در روز سه‌شنبه از ۵۷‌میلیارد دلار فراتر رفت.

رقمی که در یک سال اخیر بی‌سابقه است.در جریان مبادلات دیروز در بورس تهران صف‌های خرید تقویت شد، و سهامداران حقوقی‌ و مالکان عمده شرکت‌ها به حمایت از روند صعودی بازارادامه دادند تا اعتماد و امنیت به بورس بازگردد.

این گزارش حاکی است: در جریان دادوستدهای روز سه‌شنبه در بورس تهران فرآوری معدنی ایران پس از اعلام افزایش سود، 100درصد بازده را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.اما صدرا که روز دوشنبه معامله‌گران تالار شیشه‌ای را در انتظار بازگشایی خود گذاشت، دیروز در میان استقبال اهالی بازارسرمایه به مبادلات بورس بازگشت و بازده 80 درصدی را برای سهامداران به همراه داشت.

نماد صدرا در هفته‌های گذشته به‌دلیل شفاف‌سازی آمار عملکرد این شرکت متوقف بود. صدرا با اعلام برنامه‌های هیأت‌مدیره آن برای رفع مشکلات به تابلوی بورس بازگشت.این شرکت زیان ۱۲۵ریالی خود را به 184 ریال افزایش داد اما همزمان با اعلام این زیان صدرا 6 راهکار را برای برطرف کردن مشکلات اعلام کرد.

براساس گزارش‌های اعلام شده در بورس تهران، شرکت‌های نفت و گاز پارس، صدرا و کنسرسیوم پیمانکاری فازهای ۱۷‌و‌۱۸ در اوایل تیرماه جلسه‌ای برای اجرای همه عملیات لازم برای مراحل مهندسی، تامین کالا، ساخت، نصب و راه‌اندازی پایه و عرشه‌های ۲۵‌و ۲۶‌به همراه متعلقات مربوط و لوله‌گذاری خطوط میانی برگزار کردند و درباره واگذاری آن به شرکت صدرا قول‌هایی داده‌اند.

دیروز 49میلیون سهم صدرامعامله شد و قیمت سهام آن به 3 هزار و ۹ ریال رسید. ملی سرب و روی نیز دیروز پس از بازگشایی، رشد 68درصدی قیمت را تجربه کرد.

نماد سیمان فارس و خوزستان هم پس از تصویب افزایش سرمایه و اعلام سود سال ۸۸ بازگشایی شد. این سهم ۶۲ درصد رشد کرد. صنایع آذرآب نیز پس از بازگشایی نماد و رشد قیمت 51درصدی، ۱۵میلیون حجم معامله را شاهد بود.

پالایش نفت اصفهان نیز از دیگر نمادهای مهم و تاثیرگذار بازار دیروز بود. این نماد پس از بازگشایی و رشد قیمت 25 درصدی، ۳۲میلیون سهم معامله انجام داد و حدود ۱۱۰واحد بر رشد شاخص تاثیر گذاشت.

در داد و ستدهای دیروز بازار سهام 319میلیون سهم و حق تقدم جابه‌جا شد که مجموع ارزش این معاملات 78 میلیارد و 655 میلیون تومان بود که از ابتدای سال‌جاری تاکنون در بازار معاملات خرد بی‌سابقه بوده است.

علاوه بر نمادهای گروه فلزات اساسی و کانی فلزی و غیرفلزی که متاثر از قیمت‌های جهانی قرار دارند، پتروشیمی‌ها نیز با توجه به رشد قیمت نفت و محصولات پتروشیمی با صف‌های خرید مواجهند.شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز که در سبد سهام خود از نمادهای مهم و تاثیرگذار بازار استفاده کرده‌اند، این روزها شرایط مساعدی را سپری می‌کنند.

گروه سیمان هم با توجه به پایین بودن نسبت قیمت به درآمد موردتوجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. گروه‌های خدمات نیز متاثر از حرکت صدرا و حفاری شمال که در زمان کوتاه‌مدت حضور خود در بازار بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند با تقاضای فراوان مواجه هستند، به‌طور کلی این روزها به‌رغم رکود سنتی بازار سهام در ماه مبارک رمضان که همه ساله در فضای بورس ایجاد می‌شد، با حاکمیت صف‌های خرید، روبه‌رو هستیم.

کد خبر 88675

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز