سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نوری مالکی به‌دنبال اعلام موجودیت ائتلاف جدید احزاب شیعه عراق در تلاش است تا یک ائتلاف ملی را تشکیل دهد.

پس از آنکه ائتلاف جدید احزاب شیعه موسوم به ائتلاف ملی عراق روز دوشنبه به‌طور رسمی موجودیت خود را با کنار گذاشتن حزب الدعوه به ریاست نوری المالکی، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد اکنون نزدیکان به مالکی خبر از تلاش او برای تشکیل ائتلافی جدید در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور می‌دهند. انتخابات پارلمانی عراق قرار است روز 16ژانویه  سال آینده (26 دی) برگزار شود.

به گزارش الجزیره، علی موسوی، مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق با اعلام این مسئله گفت: مالکی خواستار تشکیل یک ائتلاف ملی حقیقی است که چند جناحی بودن آن نه تنها در حرف بلکه به‌صورت عملی و در برنامه‌ها و متحدان آن مشخص شود.

گفته می‌شود نخست‌وزیر عراق برای تشکیل این ائتلاف جدید به‌عنوان رقیب ائتلاف ملی عراق به‌دنبال جلب حمایت گروه‌های سنی و رهبران عشایر و قبایل سنی نشین عراق است. ائتلاف شیعه جدید جایگزین تشکیلات کنونی ائتلاف یکپارچه عراق می‌شود که در سال   ۲۰۰۵ برای شرکت در انتخابات پارلمانی پیشین تشکیل شد و در یک برهه زمانی کلیه احزاب شیعه را در برگرفت.

نوری مالکی پس از چند هفته بحث و گفت‌وگو از پیوستن به این ائتلاف جدید خودداری کرد؛ائتلافی که دربرگیرنده مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست سید عبدالعزیز حکیم، سازمان بدر به ریاست هادی العامری، گروه صدر به ریاست مقتدی صدر، فراکسیون همبستگی و کنگره ملی عراق به ریاست احمد چلبی، جریان اصلاح ملی به ریاست ابراهیم جعفری، حزب الدعوه تنظیم العراق به ریاست عبدالکریم العنزی است.

بسیاری تشکیل این ائتلاف جدید را نشان‌دهنده تغییرات اساسی در ترکیب سیاسی عراق می‌دانند. درحالی که انفجارهای اخیر بغداد برای نوری مالکی دردسرساز شده است وی اکنون برای ادامه بقای سیاسی‌‌اش هم با مشکلات زیادی مواجه است.

اعلام تشکیل ائتلاف جدید شیعه بدون حضور حزب مالکی پس از آن صورت گرفت که مذاکرات دو طرف درخصوص پیوستن حزب الدعوه به‌دلیل شرط‌های سختی که مالکی برای پیوستن به این ائتلاف مطرح کرد، به بن بست رسید.

گفته می‌شد یکی از شرط‌های اصلی مالکی در این مورد عدم‌اعطای پست‌های مهم به گروه صدر و ابراهیم الجعفری در ائتلاف جدید بوده است. گروه صدر پیش از این در اعتراض به تصمیم‌گیری‌های حزب الدعوه از ائتلاف پیشین کناره‌گیری کرده و وزرایش را نیز از کابینه نوری مالکی بیرون کشیده بود.

اسماء موسوی یکی از رهبران گروه صدر با اشاره به اینکه در ائتلاف جدید تضمین‌هایی ارائه شده که اشتباهات ائتلاف گذشته در آن تکرار نشود، گفت: در این ائتلاف دیگر قرار نیست اکثریت پست‌های کلیدی تنها به یک حزب و یا جبهه داده شود بلکه تمامی احزاب سیاسی شرکت‌کننده در ائتلاف از پست‌های مهم برخوردار خواهند بود و تصمیم‌گیری‌ها به‌صورت جمعی انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: ائتلاف جدید یک جبهه سیاسی به حساب نمی‌‌آید که ماموریت آن تنها مشارکت در انتخابات پارلمانی باشد، بلکه یک مؤسسه سیاسی است که در راستای خارج کردن عراق از اوضاع بحرانی حاکم به دور از گرایش‌های حزبی و گروهی عمل می‌کند.

این در حالی است که رهبران ائتلاف ملی‌ عراق با وجود به بن بست رسیدن مذاکرات آنها با حزب الدعوه اعلام کرده‌‌اند که این ائتلاف همچنان آمادگی پیوستن تمامی احزاب از جمله حزب نوری مالکی را دارد.

در همین راستا عادل عبدالمهدی، یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق اعلام کرد که تلاش‌ها برای پیوستن حزب الدعوه به ائتلاف جدید ادامه خواهد داشت. وی گفت: ما در تلاش هستیم تا با توسعه ائتلاف به پیشبرد روند سیاسی کمک کنیم و بتوانیم جبهه‌ای قدرتمند تشکیل دهیم که توانایی رویارویی با تهدید‌ها را داشته باشد.

پس از پیروزی مالکی در انتخابات شوراهای استانی ابتدای سال‌جاری در قالب تشکلی خارج از ائتلاف عراق یکپارچه و شکست ائتلاف در بیشتر استان‌های جنوب اکنون به‌نظر می‌رسد مالکی خود را فراتر از ائتلافی که در حقیقت وی را به قدرت رسانده است می‌بیند.

مالکی معرفی خود به‌عنوان نامزد ریاست دولت آینده عراق را یکی از شرط‌های اصلی خود برای پیوستن به ائتلاف جدید اعلام کرده است که همین مسئله یکی از مهم‌ترین دلایل جدایی او از این  ائتلاف به حساب می‌آید.

ابراهیم جعفری که پس از جدایی از حزب الدعوه جریان اصلاح را تشکیل داده است اکنون یکی از رقبای اصلی مالکی برای رسیدن به ریاست دولت است که در ائتلاف جدید جایی  برای نخست‌وزیر فعلی عراق که با مشکلات جدی به‌ویژه با انفجارهای اخیر روبه‌روست باقی نمی‌گذارد.

کد خبر 88674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز