دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جشنواره تریبکای دوحه، اولین فستیوال سینمایی قطر،‌ می‌گوید می‌‌خواهد که مرکزی برای فیلمسازان محلی در دولت‌های عرب خلیج فارس ایجاد کند.

جشنواره تریبکا نیویورک بوسیله رابرت دونیرو پس از حملات 11 سپتامبر بنیانگذاری شد و قطر اولین محلی است که خارج از آمریکا میزبان این رویداد است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فستیوال تریپکای دوحه که از 29 اکتبر شروع می‌شود، میزبان 30 فیلم است، که هشت‌ تا ده تای آنها از فیلم‌‌های عربی خاورمیانه خواهند بود.

به گفته آماندا پالمر، مدیر اجرای این فستیوال، هدف این است که پایگاهی در دوحه برای فیلمسازانی که می‌توانند در آن بمانند، ایجاد شود. به گفته او استعدادهای محلی زیادی در قطر و منطقه خلیج فارس وجود دارد که به ساختن فیلم علاقمندند، و نیاز به آموزش دارند.

پالمر می‌گوید: "فیلمسازانی در این منطقه وجود دارند که نیاز به آموزش بیشتر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، پیشرفت در فیلمنامه‌نویسی، شبکه‌سازی تهیه‌کنندگان- سرمایه‌گذاران و توزیع‌‌کننده دارند."

کشوری دیگری در منطقه خلیج فارس که به مکانی برای فیلمسازان نوپا این منطقه تبدیل شده است تا ساخته‌های‌شان را به نمایش در آورند، امارات متحده عربی است که ستاره‌های هالیوود،‌ بالیوود و سینمای عرب هر سال در جشنواره‌های دوبی و ابوظبی حضور می‌یابند.

دوبی همچنین یک منطقه آزاد برای شرکت‌های تولید فیلم ایجاد کرده است تا این شرکت‌ها در آنجا به تاسیس دفتر دست بزنند.

قطر تا به حال تنها میزبان جشنواره فیلم‌های مستند الجزیره بوده است، اما این کشور که بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان است،‌ قصد دارد مقام خودش به عنوان پایتخت فرهنگی منطقه را هم تثبیت کند.

سال گذشته ‌قطر یکی از بزرگترین موزه‌های هنر اسلامی در منطقه را افتتاح کرد،‌ که آثار هنری از قرن هفتم تا نوزدهم میلادی در آن به نمایش گذاشته شد.

پالمر می‌گوید فستیوال تریبکای دوحه با سایر جشنواره‌‌های سینمایی منطقه متفاوت است.

"ما نمی‌خواهیم یک فستیوال رقابتی دیگر به راه بیندازیم. جشنواره‌های ابوظبی و دوبی بر اساس مدل یک جشنواره فیلم بین‌المللی مانند کن، ونیز و برلین هستند."

به گفته پالمر جشنواره دوحه بیشتر در صدد جلب جمعیت محلی است و می‌خواهد "مردم-مدار" باشد.

قطر در دنیای رسانه‌ای به خاطر شبکه الجزیره معروفیت دارد که گفته می‌شود پرطرفدارترین شبکه خبری عرب زبان جهان است.

کد خبر 88598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز