همشهری آنلاین: کارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، رعایت حقوق بیماران روانپزشکی را مهم‌ترین هدف تصویب پیش نویس قانون سلامت روان برشمرد

به گزارش ایسنا دکتر فیروزه جعفری، با اشاره به وجود دو دسته از بیماری‌های شدید و خفیف روانپزشکی اظهار کرد: بیماران خفیف به صورت سرپایی درمان و بیماران شدید در بخش‌های روانپزشکی بستری می‌شوند.

وی، با بیان اینکه اسکیزوفرنیا و اختلالات خلقی دو قطبی از بیماری‌های شدید روانپزشکی است، افزود: این بیماری‌ها بر میزان توانایی افراد و اداره زندگی آنان تاثیرگذار است.

کارشناس اداره سلامت روان بهداشت با بیان اینکه برای بیماران اسکیزوفرنیا طبق قوانین شرع از واژه مجنون استفاده می‌شود، گفت: چنانچه برای قضات ابتلا به این بیماری مسجل شود حکم هجر برای وی صادر می‌شود که به موجب این حکم قضایی و شرعی، فرد توانایی اداره زندگی خود را ندارد و صدور این حکم به معنای ضرورت داشتن قیم است.

دکتر جعفری با بیان اینکه به لحاظ پزشکی مبتلایان به بیماری روانپزشکی اسکیزوفرنیا در برخی حوزه‌ها می‌توانند فاقد صلاحیت و در برخی حوزه‌ها قادر به اداره زندگی هستند، گفت: بنابراین مبتلایان به اسکیزوفرنیا طیف وسیعی از بیماری از یک بیمار بسیار بدحال تا فردی که ظاهرا مبتلا به اسکیزوفرنیا به نظر نمی‌رسد، را شامل می‌شود، اما چنانچه قوه قضاییه برای فرد مبتلا به اسکیزوفرنیا تشخیص مهجور بودن بگذارد طیف خاصی را شامل نمی‌شود بنابراین حکم هجر برای وی صادر ‌شده و نیازمند قیم است.

کارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، ادامه داد: کوشیدیم در پیش نویس قانون سلامت روان با قضات به توافقاتی برسیم تا برای مبتلایان به اسکیزوفرنیا و سایر اختلالات شدید روانپزشکی حقوقی قائل شویم.

دکتر جعفری، بخش دیگری از مشکلات بیماران روانپزشکی را در بستری کردن آنان برشمرد و یادآور شد: خانواده بیماران شدید روانپزشکی معمولا به دلیل هزینه‌ها و دشواری‌های نگهداری تمایلی به بستری کردن بیمارانشان ندارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد بی خانمانی که در سطح شهرها مشاهده می‌شوند بیماران شدید روانپزشکی هستند، افزود: برخی خانواده‌ها به جای بستری بیماران در بیمارستان، آنها را در سطح خیابان رها می‌کنند و احساس مسئولیتی در قبال آنان ندارند.

کارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، ادامه داد: بخشی از پیش نویس قانون سلامت روان به این امر می‌پردازد که خانواده این مبتلایان موظف شوند بیمارانشان را برای دریافت خدمات درمانی به موقع به مراکز روانپزشکی ارجاع دهند تا مراقبت‌های لازم را دریافت کنند.

دکتر جعفری، با بیان اینکه برخی دیگر از خانواده‌ها هم بیمارانشان را در بیمارستان‌ها رها می‌کنند، گفت: چون بیمار روانپزشکی نیازمند قیم است، از این رو پزشکان و کادر درمانی این دسته از بیماران نمی‌توانند بیمار را به خودی خود ترخیص کنند و بیمار 5 تا 6 ماه و بعضا تا یکسال در مراکز درمانی روانپزشکی می‌ماند.

وی، با بیان اینکه برخی از افراد با سوءاستفاده از ابتلا به بیماری روانپزشکی شدید به خرید و فروش اموال آنان اقدام می‌کنند، گفت: البته پیش نویس قانون سلامت روان ابعاد گسترده و پیچیده‌تری را شامل می‌شود؛ اما این پیش نویس قانون سلامت روان با فصولی شروع شده است که شایع‌ترین مشکلات بیماران را شامل می شود.

کارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، افزود: چنانچه بیمار روانپزشکی در سطح شهر بر اثر ایجاد مشکل توسط نیروی انتظامی دستگیر شده و به حکم قاضی روانه بیمارستان روانپزشکی شود، جزو بیماران قضایی به شمار می‌رود و ترخیص او نیازمند دستور قاضی است.

دکتر جعفری، به اختلالات محوری یک و دو روانپزشکی هم اشاره کرد و افزد: اسکیزوفرنیا، اختلالات دوقطبی، افسردگی و اضطراب، جزو اختلالات محوری یک و اختلالات شخصیتی جزو اختلالات محوری دو به شمار می‌روند.

وی، با بیان اینکه انواع بزهکاری‌ها، جرم‌ها و جنایت‌ها از مبتلایان به اختلالات شخصیتی سر می‌زند، گفت: اما به لحاظ قانونی و روانپزشکی مبتلایان به اختلالات شخصیت ضداجتماعی در برابر این جرم و جنایت مسئول هستند؛ این در حالیست اغلب بیماران اسکیزوفرنیا تحت تاثیر هذیان‌هایش به فرد صدمه وارد می‌کند.

دکتر جعفری، پیش‌بینی کرد که پس از طی روال قانونی پیش‌نویس قانون سلامت روان کشور تا پایان آذر ماه آماده و به هیات دولت ارایه شود.

کد خبر 88573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز