همشهری آنلاین: وزیر نفت گفت: بیش از 8.8 میلیارد بشکه نفت در چهار لایه مخزنی جدید حفاری شده در میدان نفتی سوسنگرد کشف شد

به گزارش شانا، غلامحسین نوذری در توضیح مشخصات میدان نفتی مذکور افزود: کشف این میدان نفتی پس از حفر تمام لایه‌های مخزنی جدید، طبق برنامه پیش‌بینی شده در عمق 5026 متری با موفقیت به پایان رسید و میزان حجم نفت درجا در لایه‌های اشاره شده در حالت مورد انتظار و ممکن در این میدان بالغ بر هشت میلیارد و 830 میلیون بشکه نفت است.

وزیر نفت با یادآوری این که میدان نفتی مزبور بزرگ‌ترین میدانی است که در 5 سال اخیر در کشور کشف شده است، گفت: توسعه این میدان می‌تواند در افزایش تولید نفت خام کشور نقش موثری داشته باشد.

نوذری همچنین از تهیه طرح توسعه این میدان در آینده نزدیک با توجه به قرار گرفتن آن در مجاورت تاسیسات نفتی میادین در حال تولید، خبر داد و تاکید داد: به نظر می‌رسد برای تولید زود هنگام از این میدان امکان استفاده از تاسیسات میدان های مجاور امکان پذیر باشد.

وزیر نفت افزود: در همین راستا برای تکمیل فرآیند اکتشاف این میدان، یک حلقه چاه اکتشافی جدید به منظور ارزیابی کامل لایه‌های مخزنی ایلام، سروک، گدوان و فهلیان به عمق 5100 متر طراحی شده است.

میدان سوسنگرد در استان خوزستان و در 12 کیلومتری جنوب شرق این شهرستان واقع شده و ابعاد آن 24 کیلومتر طول و 6 کیلومتر عرض است.

مطالعات کامل زمین‌شناسی و ژئوفیزیک محدوده شهرستان سوسنگرد توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران برنامه‌ریزی و پس از تکمیل مرحله مطالعات و تفسیر نتایج، مشخص شد که میدان نفتی سوسنگرد در لایه‌های عمیق‌تر از لایه مخزن آسماری دارای پتانسیل‌های جدید است.

عملیات حفاری این میدان نیز پس از تکمیل جاده دسترسی و آماده‌سازی موقعیت جدید و استقرار دستگاه حفاری، اول مرداد 1387 آغاز شد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از چهار لایه جدید حفاری شده، مشخص شد لایه‌های مخزن ایلام، سروک، گدوان و فهلیان دارای نفت هستند

کد خبر 88554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز