گروه شهری: هنرمندان محیطی، گروه‌های دوستدار طبیعت و کوهنوردان با صدور بیانیه‌ای به مجوزهای غیرقانونی که منجر به تخریب حریم تاریخی، فرهنگی و طبیعی قلعه دختر در پلور شده اعتراض نموده‌اند.

احمد نادعلیان، مدرس تاریخ هنر و از هنرمندان محیطی این منطقه، در این باره گفت: تاکنون حریم پیرامون قلعه و 60 درصد از کوهی که در بالای آن مکان تاریخی وجود دارد تخریب شده و بیل مکانیکی و لودر تا 4 متری ویرانه‌های قلعه بالای آن پیش رفته‌اند.

متأسفانه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل بدون در نظر گرفتن اهمیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی این مکان مجوز تسطیح آن را در تاریخ 22/1/88 صادر کرده است. پیش از این نیز با مجوز این اداره و سازمان آب مازندران چشمه‌های بسیاری تخریب و مسدود شده‌اند. آنها چشمه‌ها را برای احداث کارخانه‌های آب معدنی تخریب می‌کنند.

این در حالی است که مسدود کردن چشمه‌ها پیامدهای زیست‌محیطی دارد و تمامی دامداران منطقه نسبت به این مسئله اعتراض دارند.  چند سال قبل چشمه مجاور این کوه به بهانه احداث آب معدنی تخریب شد و بسیاری از آثار فرهنگی محیطی تکه تکه شدند.

نادعلیان ادامه داد: اینکه چرا آثار من در کنار چنین اماکنی وجود دارند آگاهانه است. من دوست دارم سرنوشت آثار من با سرنوشت طبیعت و میراث‌های تاریخی فرهنگی گره بخورد. در همین حال در حریم معبد پیش از این پیکره‌هایی پنهان شده بودند که با تخریب کامل این معبد آثار من نیز تخریب خواهند شد.

این روزها هنرمندان محیطی، گروه‌های کوهنوردی و دوستدار طبیعت در روستای پلور تلاش می‌کنند که از تخریب حریم تاریخی قلعه دختر جلوگیری نمایند. بنا بر شواهد موجود نمونه‌های متعدد سفالینه‌های ساده و لعاب دار و شیشه‌های آبگینه از این محل به دست آمده است؛ بسیاری از سفالینه‌ها دارای نقش هستند و در فرایند تخریب این کوه ویران می‌شوند.

در همین حال منوچهر فیروزی یکی از کوهنوردان و دوستداران طبیعت گفت: موضوع را از طریق شورا و دهیاری در پلور پیگیری کردیم و آنها گفتند که از طرف مسئولان مربوطه مجوز صادر شده است.

از آنجا که حفظ میراث تاریخی، فرهنگی و طبیعی مطابق با قانون یک وظیفه عمومی تلقی می‌شود، هنرمندان محیطی ایران در مخالفت با تخریب این مکان تاریخی طبیعی در بیانیه‌ای واگذاری این مکان را از سوی اداره طبیعی آمل غیرقانونی دانسته‌اند.

کد خبر 88378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز