همشهری آنلاین: رئیس سازمان جهانی بهداشت از دولت‌های جهان خواست تا برای موج دوم احتمالی شیوع آنفلوآنزای خوکی آماده باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مارگرت چان که روز جمعه 21 آگوست (30 مرداد) در یک پیام ویدئویی در شروع سمپوزیوم سه‌روز آنفلوآنزا در منطقه آسیا- اقیانوسیه به دولت‌ها هشدار داد که ممکن است با تصمیم‌گیری‌های سختی در مورد اولویت استفاده از واکسن‌ها روبه‌رو شوند.

 این هشدار چان در حالی صورت می‌گیرد که چندین شرکت داروسازی در سراسر جهان با نزدیک‌شدن فصل سرما در نیمکره شمالی، در حال تلاش برای تولید واکسنی موثر و بی‌خطر در مقابل آنفلوآنزای آ (H1N1) هستند،

چان با اشاره به جهش‌های مداوم تصادفی ویروس‌ها، گفت باید آماده تغییرات ناگهانی رفتار ویروس H1N1 بود.

 او در این بیانیه ویدئویی گفت:‌ "ما همچنین باید آماده موج دوم یا حتی سوم انتشار بیماری آنچنانکه در پاندمی‌های قبلی رخ داده باشیم."

از هنگامی بروز ویروس آنفلوآنزای آ (H1N1) در ماه آوریل (فروردین)، بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت،  1800 نفر به علت ابتلا به آن درگذشته‌اند. اکثریت عمده این مرگ و میرها در قاره آمریکا رخ داده است.

 سازمان جهانی بهداشت در ماه ژوئن (خرداد ماه) وضعیت پاندمی بیماری را اعلام کرد و به گفته این سازمان بیش از 170 کشور در جهان موارد بیماری را گزارش کرده‌اند.

 چان گفت با وجود اینکه همه‌گیری بیماری در نیمکره جنوبی در حال فروکش کردن است،‌ آمادگی‌ها در نیمکره شمالی با نزدیک شدن زمان آنفلوآنزای  فصلی باید افزایش یابد.

چان در این بیانیه گفت موضوع چگونگی فراهم‌آوری منابع کافی واکسن در سطح جهان باید توجه قار گیرد.

 چان با اشاره به اینکه با اینکه گروه‌های دارای اولویت برای واکسیناسیون باید در کشورها تعیین شوند، گفت: "این یکی از مشکل‌ترین تصمیم‌هایی است که دولت‌های باید به عمل آورند، به خصوص اینکه می‌دانیم منایع واکسن برای چند ماه آینده بسیار محدود خواهند بود."

سازمان جهانی بهداشت پیش از این اعلام کرده بود، تنها در نیمکره شمالی کشورها بیش از یک میلیارد دوز واکسن آنفلوآنزای خوکی سفارش داده‌اند،‌ و این نگرانی را ابراز کرد که با توجه به تقاضای بالا و تاخیر در تولید، ممکن است کشورها با کمبود واکسن روبه‌رو شوند.

کد خبر 88303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز