همشهری آنلاین: انقباض اقتصادی که اروپا در 12 ماه اخیر شاهد آن بوده، آرام آرام رو به رفع شدن گذاشته است.

خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد، این را تحقیقات کلیدی که روز جمعه منتشر شد درباره جلب اعتماد به صنایع در ماه جاری نشان می‌دهد.

گروه تحقیقات اقتصادی مارکیت (Markit) اعلام کرد شاخص مرکب خرید مدیران (PMI) برای منطقه 16 عضوی یورو نشان داد اقتصاد این بلوک ارزی در این ماه پس از گزارش هفتمین ماه متوالی خیزش، راه خود را به سوی توسعه باز کند.

بن می، اقتصاددان اروپایی که با گروه تحقیقات بازار کاپیتال اکونومیکس همکاری دارد، گفت: "افزایش تند شاخص مرکب PMI در منطقه یورو نشانگر تداوم بهبود محسوس اوضاع اقتصادی در ماه اوت است و اینکه اقتصاد احتمالا در سه ماهه سوم وضع بهتری خواهد داشت."

مارکیت اعلام کرد شاخص مرکب PMI در منطقه یورو بیش از پیش‌بینی‌ها رشد داشت و نسبت به 47 در ماه ژوئیه به 50 در ماه اوت رسید که ناشی از رشد تولید و بخش خدمات بود. رسیدن شاخص به عدد 50 نشانگر توسعه اقتصادی است.

انتشار شاخص خرید مدیران درست یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که اداره آمار اتحادیه اروپا موسوم به یورواستات اعلام کرد منطقه یورو در سه ماهه دوم همچنان اندکی در رکود به سر می‌برد.

یورواستات اعلام کرد اقتصاد یورو 0.1 درصد در سه ماهه منتهی به ژوئن منقبض شد. این در حالی بود که آلمان و فرانسه – بزرگ‌ترین اقتصادهای منطقه یورو – در سه ماهه دوم هر یک با 0.3 درصد رشد اقتصادی از رکود خارج شدند.

مارکیت در همین حال اعلام کرد شاخص PMI برای بخش خدمات آلمان به 54.1 در ماه جاری رسید که این عدد در ماه ژوئیه 48.1 بود و شاخص تولید فرانسه هم از 48.1 در ماه گذشته به 50.2 در ماه اوت رسید.

تحقیقی که روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد شاخص بخش تولید منطقه یورو از 46.3 در ماه ژوئیه به 47.9 رسیده و شاخص بخش خدمات این بلوک ارزی از 45.6 به 49.5 افزایش یافته است.

کد خبر 88292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز