همشهری آنلاین: حامد کرزای، اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله واکنش‌های مختلفی نسبت به نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افعانستان داشتند

به گزارش ایلنا، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان ساعتی بعد از پایان انتخابات در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و پایان موفقیت آمیز انتخابات را به مردم کشورش تبریک گفت.

کرزای برگزاری انتخابات را گام دیگری برای ساختن یک کشور خودکفا توصیف کرد. وی همچنین از مردم افغانستان که به گفته او، با قبول خطر و تهدید‌های امنیتی از خانه‌های خود بیرون شده و رای دادند، قدردانی کرد.

کرزای گفت که در کل، 73 مورد خشونت در 15 ولایت افغانستان در جریان انتخابات صورت گرفت. وی در عین حال، از نیروهای امنیتی افغانستان قدردانی کرد که به گفته او برای آینده ملت جان خود را از دست دادند.

کرزای در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد نحوه برگزاری انتخابات و اینکه در برخی موارد شکایت‌هایی وجود داشته است، گفت تا زمان اعلام نتایج به هیچ سوالی در این مورد جواب نخواهد داد.

در حالی که کرزای از پایان موفقیت آمیز انتخابات سخن گفت، اشرف غنی احمدزی یکی از رقبای اصلی او روند انتخابات را کاملا موفق ندانست.

احمدزی گفت :در بعضی نقاط مثل شرق و هرات، انتخابات نسبتا منظم انجام شده در نقاط دیگر مثل قندهار تقلب و احتمال تقلب و آثار تقلب زیاد بوده است. در عین حال در شمال از زور به نفع نامزد خاصی استفاده شده است.

وی همچنین از وضعیت امنیتی نامناسب در روز انتخابات انتقاد کرد و گفت: این وضع حکایت از حکومتی می‌کند که نتوانست امنیت را در نقاط مختلف کشور حفظ کند. این وضعیت موجب شد که قسمت اعظم مردم نتوانند در انتخابات سهم بگیرند.

به عقیده این نامزد ریاست جمهوری در جاهایی که مردم نتوانستند رای بدهند جای آن را بدبختانه تقلب پر می‌کند. اشرف غنی احمد زی همچنین مدعی شد که در بعضی مناطق رای‌گیری به صورت واضح ممکن نبود و شایعاتی وجود دارد که صندوق‌ها در حال پر شدن است.

به عقیده این نامزد ریاست جمهوری این وضع موجب عدم مشروعیت می‌شود. این نامزد ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا سند و مدرکی در مورد ادعاهایش در دست دارد؟ گفت: از صبح جمع‌آوری اسناد و مدارک را شروع کردیم و آن را با کمیسیون سمع شکایات، مراجع ذی‌صلاح دیگر و ناظران مطرح کردیم.

احمدزی با وجود انتقاداتی که دارد تاکید کرد که در شرایط کنونی ثبات و آرامش مردم مهم است و با اشاره به دیدگاه اسلام گفت: حکومت بد بهتر از نبود حکومت است.

عبدالله عبدالله، دیگر نامزد اصلی در انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات امنیتی که در تمام افغانستان وجود داشت، از شرکت مردم در انتخابات قدر دانی کرد و آن را یک نکته مثبت قلمداد کرد.

وی در عین حال گفت: ادعاهایی در باره تقلب و جعل مطرح شده است و ما تصمیم داریم که از طریق مجرای قانونی یعنی کمیسیون سمع شکایات آن را دنبال کنیم تا از این طریق جلوی تخلفات گرفته شود.

این نامزد انتخابات در باره میزان رضایتش از انتخابات گفت: همه ما امیدوار بودیم که انتخابات ریاست جمهوری در شرایط بهتری برگزار شود. در انتخابات دوره قبل مشکلات به این حد نبود. با این حال از این که انتخابات برگزار شده و مردم با وجود خطر در آن شرکت کرده‌اند، نشان دهنده تصمیم مردم افغانستان است و از این جهت من راضی هستم.

عبدالله همچنین گفت انتظار بر این بود که در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت عادلانه‌تر می‌بود، صدها شکایت وجود دارد اما باید به تصمیم مردم برای شرکت در انتخابات احترام گذاشت.

وی تاکید کرد که نتیجه هر چه باشد رای مردم برای او قابل احترام است و تا جایی که امکان داشته باشد کوشش خواهد کرد که رای مردم ضایع نشود. در جایی که رای مردم در نتایج انتخابات انعکاس پیدا کند آن انتخابات مورد قبول ما خواهد بود.

کد خبر 88290

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز