پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور امشب 29 مرداد با شرکت در گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما به تشریح روند انتخاب و معرفی اعضای کابینه دهم پرداخت

آقای احمدی نژاد در آغاز و در آستانه ماه مبارک رمضان، این ماه را فرصتی برای تعالی و نزدیک شدن به خدا بیان کرد و گفت: ماه رمضان هدیه استثنایی الهی به بشر است.
رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که وزیر از نظر شما چه ویژگی ای دارد و شما چه انتظاراتی از وزرا دارید گفت: از سخت ترین مراحل کار رئیس جمهور انتخاب وزراست.
وی اضافه کرد: تشخیص نیازهای روز که باید با تحلیل و دریافت روشن از نیازهای کشور همراه باشد و همچنین انتخاب افراد متناسب با این نیازها از میان خیل خوبان کار بسیار مشکلی است.
آقای احمدی نژاد گفت: باید روندی را انتخاب کرد که حداکثر اطلاع از خوبان و افراد متناسب برای پست وزارت را به دست آورد و سپس به ارزیابی آنان پرداخت.


رئیس جمهور اضافه کرد: در ادامه باید افرادی را بر اساس نیاز کابینه انتخاب و سپس آن افراد را برای پذیرش مسئولیت قانع کرد.

وی گفت: گروه کاری باتجربه و امینی در این مدت زحمت کشیدند و حتی بسیاری از وزرای دولت نهم افراد شایسته برای پست وزارت را معرفی کردند.
آقای احمدی نژاد افزود: فلسفه وزارت خدمت به مردم است و وزیر یعنی کسی که خود را خدمتگزار و نوکر مردم بداند

رئیس جمهور: وزرا باید به اصول و آرمان های ملت ایران وفادار باشند 


رئیس جمهور گفت: افرادی که برای کابینه انتخاب می کنیم باید انسان هایی مومن، پاک، ساده زیست، شجاع، اهل تصمیم گیری و خدمت و به اصول و آرمان های ملت ایران وفادار باشند.

مجری پرسید: شما در انتخاب چنین شخصیت هایی که اکنون اسامی آنها نهایی شده است چه مراحلی را طی و چه شاخص هایی را تعیین کرده اید؟ آیا این افراد در هر سمتی شایسته ترین هستند و افراد دیگری که به دلایلی کنار گذاشته شده اند شایستگی هم داشته‌اند؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: معنای اینکه برخی از کابینه کنار می روند این نیست که آدم های بد یا ناتوانی هستند، اینطور نیست؛ یا فردی که جدید آمده است حتما به لحاظ کارآمدی از آنها کارآمدتر نیست.

آقای احمدی نژاد افزود : ما مجموع شرایط را در نظر می گیریم و انتخاب می کنیم و لزوما انتخاب من به معنای بهترین انتخاب عالم نیست چون بالاخره ما این افراد را با تشخیص و توان خودمان از میان 70 میلیون که حداقل بیست میلیون آنها آدم هایی هستند که توانایی قابل عرضه دارند انتخاب کرده‌ایم.

رئیس جمهور اضافه کرد: اصلا شناسایی از میان بیست میلیون نفر نشدنی است.
وی افزود: ما هم اعلام عمومی کردیم، حتی از مجلس شورای اسلامی خواستم که پیشنهاد کنند که عده بسیاری پیشنهادهای خوبی دادند همچنان که در دانشگاه ها و مراکز عمومی اعلام کردیم و افراد مختلفی را پیشنهاد دادند.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: از خود وزرا و هر جایی که امکان مشارکت در این تصمیم گیری بود خواستیم که افرادی را معرفی کنند و عده زیادی معرفی شدند که خواهم گفت که در برخی انتخاب ها برای یک انتخاب چند نفر را بررسی کردیم و از بررسی تعداد بسیاری افراد، بالاخره به یک شخص رسیدیم.

وی با اشاره به معیارهای سه گانه برای انتخاب وزرا افزود: بر اساس صلاحیت های عمومی فرد، کسی را که انتخاب می‌کنیم باید انسانی مومن، پاک، مردمی، ساده زیست، شجاع و اهل تصمیم گیری باشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: بر اساس میثاقی که با همکارانمان می بندیم این افراد باید کسانی باشند که خود را وقف خدمت به مردم کنند و به اعتقادات ملت ایران وفادار و آزاده باشند.

وی گفت: این افراد نباید به این یا آن دسته تمایل داشته باشند تا بتوانند خود را وقف خدمت به مردم کنند و به اصول جمهوری اسلامی مقید و مومن باشند.

احمدی نژاد کارآمدی وتخصص را از دیگر ویژگی های لازم عنوان و اضافه کرد: این افراد باید بتوانند بار را از دوش دولت وکشور بردارند یعنی توانمند و متخصص باشند.
رئیس جمهور با بیان اینکه سعی کرده ایم متخصصان را انتخاب کنیم افزود: البته همیشه فاصله ای میان تخصصان نظری و دانشگاهی با حوزه عمل وجود داشته است ولی سعی کرده ایم در این زمینه هم اینها را به هم نزدیک کنیم

رئیس جمهور: همگرایی در کابینه ضروری است

رئیس جمهور همگرایی و وجود اراده در کارهای جمعی را در میان اعضای کابینه مهم و ضروری دانست.
آقای احمدی نژاد در ادامه مصاحبه زنده تلویزیونی با بیان اینکه متوسط توان کابینه دهم بالاتر از کابینه نهم خواهد بود گفت: کابینه دهم یک گام جلوتر از کابینه نهم است و کابینه نهم نیز با کابینه های قبلی فاصله زیادی دارد.

وی با تأکید بر اینکه دسته سوم ویژگی های وزیران و اعضای کابینه در برخی جاها تعیین کننده است افزود: معیارهای دسته سوم سرنوشت دولت را رقم می زند و آن همگرایی و اعتقاد داشتن به روح کار جمعی است.
رئیس جمهور گفت: برخی فکر می کنند که کابینه 21 یا 30 جزیره جدا از هم است اما اصلاً این گونه نیست.

وی افزود: درست است که در قانون برای هر وزیر تکالیفی تعیین شده اما این تکالیف 50 سال پیش نوشته شده است و هم اکنون بسیاری از مأموریت های دولت بین بخشی است یعنی با همکاری جمعی از وزرا قابل اجراست.
احمدی نژاد گفت: برای انجام دادن برخی کارها ده وزارتخانه یا سازمان باید نظر بدهند و اگر همگرایی و همدلی در میان آنها وجود نداشته باشد کارها در نقطه ای متوقف خواهد شد.
وی افزود: در عین حال انجام دادن برخی کارها نیز نیازمند تصمیم مجموعه دولت است.
احمدی نژاد وجود شوراها و کارگروه های مختلف را مؤید این موضوع دانست که انجام دادن برخی کارها با یک وزارتخانه امکان پذیر نیست و کاری بین بخشی است بنابراین همگرایی و روح کار جمعی بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهور گفت: وجه دیگر این موضوع آن است که وزرا یکدیگر و رئیس جمهور را قبول داشته باشند و رئیس جمهور نیز آنان را قبول داشته باشد.
احمدی نژاد افزود: برخی نظر می دهند که فلانی خیلی خوب است، اگر چه تو را قبول ندارد اما او را در کابینه قرار دهید، ما می گوییم خوب است دست او را هم می بوسیم اما کابینه باید همگرا باشد یعنی همه همدیگر را قبول داشته باشند.

وی اظهار داشت: اگر سی جزیره مستقل را کنار هم قرار دهیم خروجی نخواهند داشت بنا بر این توان دولت باید هم افزا باشد نه اصطکاکی، لذا همگرایی و هماهنگی ضروری است.
رئیس جمهور با اشاره به مثالی گفت: هنگامی که استاندار بودم بر سر یک موضوع اختلافی بروز کرد که 50 هزار نفر را تحت تأثیر قرار داد و نزدیک به 50 هزار هکتار از بهترین مراتع کشور آسیب دید.

وی افزود: در آن هنگام از دولت وقت برای حل این مشکل درخواست هایی شد اما به نتیجه نرسید در صورتی که اگر اعتماد دوجانبه بود به سادگی کار انجام می شد.
احمدی نژاد در عین حال گفت: خیلی وقت ها محدوده کار مشخص نیست و نیاز به تقسیم دارد و دولت یک تیم است و فرد فرد نیست و همه اعضای دولت در برابر تصمیمات آن پاسخگو هستند لذا بدون همدلی و همگرایی نمی توانند کارها را پیش ببرند

رئیس جمهور: انتخابات سطح سیاسی و اجتماعی کشور را صدها پله ارتقا داد

رئیس جمهور گفت: انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری سطح سیاسی و اجتماعی کشور را صدها پله ارتقا داد.
آقای احمدی نژاد در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما با اشاره به تغییرات گسترده در وزرای پیشنهادی خود در دولت دهم که وعده آن را داده بود افزود: اکنون ذهنیت، مطالبات، شرایط، ضروریات و نیازهای کشور در مقایسه با گذشته تغییر کرده است.
وی گفت: انتخابات گذشته سطح مطالبات مردم و حتی جنس آنها را نیز در بسیاری از مناطق کشور تغییر داده و مأموریت های جدی برای دولت به وجود آورده است.
رئیس جمهور افزود: این تغییرات شاید مقداری مشکلات برای دولت به وجود آورده باشد اما در برخی مسائل دست دولت را باز کرده است.
احمدی نژاد درباره ترکیب علمی کابینه دهم گفت: یازده نفر از وزرای پیشنهادی دکترای تخصصی دارند و این در حالی است که در دولت نهم تعداد اعضای هیئت دولت با این رتبه علمی نه نفر بودند.
وی افزود: در کابینه پیشنهادی دولت آینده یک نفر فوق تخصص، پنج نفر دکترای مهندسی در رشته های مرتبط، شش نفر مهندس "فوق لیسانس" و سه نفر دارای مدرک فوق لیسانس هستند.
رئیس جمهور با بیان اینکه سعی کرده ام نخبگان به دولت آینده راه یابندگفت: وزن علمی دولت آینده و تطبیق تخصص اعضای هیئت دولت با حوزه مأموریت آنها بیش از 17 وزارتخانه را در بر می گیرد.
احمدی نژاد درباره ضرورت تغییر در اعضای هیئت دولت افزود: حضور بیش از اندازه در یک مجموعه موجب از بین رفتن ابتکار عمل و خشکی و جمود آن می شود.
وی گفت: برخی افراد انسان های خوبی هستند اما اگر در یک حوزه حضور طولانی داشته باشند حلقه هایی را در اطراف خود تشکیل می دهند که ما با این شیوه ها مخالفیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه در صورتی که تغییر انجام نشود امید آیندگان از بین می رود افزود: جامعه باید نشاط و شادابی داشته باشد و مردم نیز این مسئله را می پسندند.
احمدی نژاد به قانون اساسی و تأکید آن بر تعیین دو دوره برای هر رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: ایجاد تغییر در مدیریت ها موجب گردش نخبگان در کشور می شود

رئیس جمهور: انتخاب سه زن واقعاً بر اساس مطالعه دقیق بوده است

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی زنده از شبکه یک سیما درباره چینش کابینه دهم گفت: انتخاب سه زن برای کابینه واقعاً بر اساس مطالعه دقیق بوده است.
آقای احمدی نژاد افزود: قطعاً انتخاب سه زن برای کابینه و پیشنهاد آن به مجلس بنا بر شایسته سالاری بوده است؛ اینکه حتماً سه زن را بخواهیم برای کابینه انتخاب کنیم، اینطور نبوده است زیرا اگر می خواستیم این طور عمل کنیم این موضوع را در انتخابات شعار خود می کردیم.
وی گفت: در یک کنفرانس خبری خانمی از من سؤال کرد که آیا در کابینه تان از زنان استفاده خواهید کرد یا نه که من در جواب گفتم ارزیابی می کنم.
رئیس جمهور با طرح این سؤال که چه کسی گفته مردها بهتر از زن ها مجموعه ها را اداره می کنند افزود: برخی کارها مانند جهاد یا رانندگی کامیون در بیابان کارهای سختی است که آقایان باید در صف اول باشند.
احمدی نژاد با بیان اینکه مدیریت زن ها در جامعه یا ناخواسته کنار گذاشته شده است و یا بعضی مواقع هم خود زن ها خودشان را کنار کشیده اند گفت: اسلام حجاب را گذاشته تا زن ها بتوانند در صفوف اول جامعه حضور داشته باشند همان طور که در زمان انقلاب زن ها هیبت طاغوت را شکستند و همچنین در دفاع مقدس.
رئیس جمهور اضافه کرد: ما زن و مرد را نقطه مقابل هم نمی دانیم بلکه مکمل هم می دانیم و در مسئولیت های اجتماعی هم ما شایسته سالاری را اصل می دانیم.
احمدی نژاد افزود: بعضی ها به من گفتند تو که می خواستی خانم ها را بیاوری به عنوان مثال برای وزارتخانه هایی مانند وزارت تعاون از آنها استفاده می کردی که من در پاسخ گفتم اولاً شما وزارت تعاون را نمی شناسید زیرا بر اساس سند چشم انداز نظام قرار است 25 درصد اقتصاد ملی بر دوش این وزارتخانه باشد، ثانیاً اینکه چرا خانم ها را کوچک می بینید.
وی با بیان اینکه اگر مأموریت های سنگین انسانی هم بخواهیم باید خانم ها را برگزید گفت: این عده از دوستان گفتند چرا در این زمان به خانم ها مسئولیت وزارت داده ای که من در پاسخ گفتم پس کی باید مدیریت وزارتخانه ها را به زن ها داد.
رئیس جمهور افزود: برخی فکر می کنند وقتی خانم ها در مجموعه ای حضور داشته باشند، در آنجا فضای منفی به وجود می آید در حالی که تجربه ما نشان داده هر جا خانم ها بوده اند اتفاقاً فضا اخلاقی شده است.
احمدی نژاد با ذکر چندین مثال از فضای خوب مجموعه هایی که زن ها در آن حضور دارند گفت: مثلاً در دولت وقتی خانم ها نیستند اعضا چند تا شوخی هم می کنند اما وقتی خانم ها هستند مواظبت بیشتری صورت می گیرد

رئیس جمهور: تا روز آخر باید کارها پیگیری شود

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در زمینه تاثیرگذاری شرایط پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری از جمله زمان پایان کار دولت نهم و آغاز کار دولت دهم بر روند کار خدمات رسانی دولت و پیشبرد امور کشور گفت: بخشی از این امر طبیعی است وقتی دولت تغییر می کند تغییراتی اتفاق می افتد وخدمات رسانی مقداری افت می کند و درگذشته طول زمان این افت شاید بیش از شش ماه و در برخی موارد تا نه ماه بود و از چند ماه قبل از انتخابات یک سستی می آمد تا چند ماه بعد از انتخابات ادامه داشت.
وی افزود: ما سعی کردیم این افت را به حداقل کاهش دهیم اگر خاطرتان باشد ما تاروزهای قبل از انتخابات یعنی روز شروع تبلیغات سفر استانی می رفتیم و کارها را پیگیری می کردیم و آن روزها ما افتتاح داشتیم کلنگ زنی وتصمیم گیری داشتیم ولی خبری اش نکردیم .
احمدی نژاد گفت: برخی افتتاح ها را من نرفتم و طرح های بزرگی هم بود ممکن است برداشت دیگری شود اما در طول دوره تبلیغات جلسات دولت یک روز هم تعطیل نشد و اصلا درداخل دولت هیچ گاه بحث انتخابات به این معنا نشد و درتمام جلسات پیگیری بود وبعد از انتخابات هم ما مرتب جلسات دولت را داشتیم مگر بنا به ضرورتی که باید به استان ها می رفتند و یا تعطیلات تابستانی را که دو هفته بود امسال هم آن را یک هفته کردیم .
وی گفت: همین امروز من خودم از بندر عباس آمدم که هم کارهای آنجا را پیگیری کردم و بازدید از کشتی سازی و افتتاح و آب اندازی وحرکت کشتی به سمت اقیانوس را داشتیم؛ یعنی واقعا سعی کردیم کارها را دنبال کنیم که متوقف نشود.
رئیس جمهور یادآور شد: برای اینکه مردم بدانند ویژگی های کابینه نهم و کابینه دهم را عرض کنم تقریبا اعضای کابینه نهم که الان در دولت نیستند دارند به وزیران جدید در تنظیم برنامه در رای اعتماد کمک می کنند و این معنایش این است که حضور دارند و کارها را دنبال می کنند نمی خواهم بگویم هیچ افتی اتفاق نیفتاده است ولی سرجمع دارند تلاش می کنند که افت قابل توجهی اتفاق نیفتد و امیدواریم این یک فرهنگ شود بالاخره یک وزیر مثل دو امدادی است آورده این چوب را سر این خط و به نفر بعدی می دهد مثل پاسداری است این سرباز دارد الان کشیک می دهد دو ساعت یا چهار ساعتش تمام شود تحویل سرباز بعدی می دهد وخوشبختانه همین روحیه واقعا در دولت نهم بود و همکاران عزیز من آنها که می دانند ما داریم چه کار می کنیم همه آنها می دانند.
احمدی نژاد افزود: آنها هستند و جزو تیم دولت هستند حتما در جای دیگری در خدمتشان خواهیم بود آن هم درجاهای مهم دولت اما حال جزو این دو، سه نفر نیستند ولی خودشان دارند الان کمک می کنند و بخشنامه کرده اند به تمام زیر مجموعه شان که باید کمک و همکاری کنید با وزیر جدید و خودشان هم دارند می روند به جلسات، وقت می گذارند، اطلاعات را می دهند وفضا واقعا این جوری است، نمی خواهم بگویم تا تمام رده ها این است ممکن است جاهایی کسی باشد کارها را زمین گذاشته و غفلت کرده باشد من نمی گویم کما اینکه در یکی، دو نقطه اتفاقی افتاده بود داریم جمع وجورش می کنیم و شماها باید کمک کنید و رسانه ملی و مردم عزیز کمک کنند تا این نهادینه شود یعنی ما وقفه ای نداشته باشیم بنده تا پس فردا هستم بالاخره اگر خدا توفیق ویا عمری داد چهار سال دیگر همین موقع باید بنده تحویل نفر بعدی بدهم و تا روز آخر باید کار را پیگیری کنم چرا باید وقفه بشود؟ داریم تلاشمان را می کنیم خدا هم ان شاء الله عنایت کند

رئیس جمهور: دولت و مجلس با هم تعامل دارند

رئیس جمهور گفت: دولت و مجلس تعامل جدی و مؤثر دارند اما هماهنگ کردن وزرای پیشنهادی با همه 290 نماینده مجلس ممکن نیست.
آقای احمدی نژاد افزود: برخی از نمایندگان اظهار نظر می کنند که دولت با مجلس هماهنگ نیست در حالیکه منظور آنان از مجلس خود و یا گروهشان است.
وی گفت: دولت با اکثریت مجلس نشست داشته است و با اقلیت نیز نشستی خواهد داشت و در این نشست ها روند انتخاب وزراء و ویژگی های آنان را اعلام کرده و خواهد کرد.
احمدی نژاد گفت: در عین حال معتقدیم همه نمایندگان رأی و جایگاه یکسانی دارند و کسانی که به نمایندگی از مجلس صحبت کنند روش درستی پیش نگرفته اند.
رئیس جمهور تأکید کرد: در عین حال این نکته را نباید فراموش کرد که انتخاب وزرا اختیار و وظیفه رئیس جمهور است و او باید با نگاه خود وزرا را به مجلس معرفی کند و نمایندگان به افرادی پیشنهادی رأی اعتماد می دهند یعنی صلاحیت های عمومی او را تأیید می کنند.
احمدی نژاد گفت: بعضی ها توقع دارند دولت، وزرای پیشنهادی را با آنها هماهنگ کند و خود را نه به عنوان یک نماینده که در مقام مجلس قرار می دهند.
وی افزود: هر چند این افراد قابل احترام هستند اما چطور ممکن است دولت بتواند با 290 نماینده خود را هماهنگ کند.
احمدی نژاد با اشاره به اینکه هماهنگی دولت و مجلس برای اداره صحیح کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است گفت: یک اصل کلی وجود دارد و آن اینکه رئیس جمهور برآیند مطالبات یک ملت است و نه یک منطقه ، بخش و یا یک قشر و به همین علت شخص دوم کشور شناخته می شود و اجرای قانون و بار اداری کشور بر دوش او و دولت است.
رئیس جمهور گفت: قوای مقننه و قضاییه نیز جایگاه پشتیبانی و نظارت دارند البته این به معنای تنزل جایگاه آنان نیست.
احمدی نژاد افزود: برخی تصور می کنند وزیر باید هم از رئیس جمهور و هم از مجلس دستور بگیرد اما این نگاه به فساد در اجرای کارها می انجامد.
رئیس جمهور گفت: وزرا تحت نظر رئیس جمهور فعالیت می کنند و نه تحت نظر مجلس و وظیفه مجلس نظارت بر امور است تا از قانون انحرافی رخ ندهد.
احمدی نژاد افزود: اگر این مرزها مخدوش شود کار پیش نمی رود و این تعامل برای اداره درست کشور ضروری است


رئیس جمهور: روند انتخاب وزرا را طبق قانون طی کرده‌ایم

آقای احمدی نژاد با تاکید بر اختیارات رئیس جمهور در انتخابات وزرا طبق قانون اساسی گفت: روند انتخاب وزرا را طبق قانون طی کرده ایم.
رئیس جمهور در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به قوانین مجلس برای ادامه کارها در کشور و کمک دولت برای اجرای بهتر آن قوانین افزود: وزیر دولت از دو جا دستور نمی گیرد.
وی اضافه کرد: وزیر دولت باید با بنده هم هماهنگ باشد که این تلقی، سیستم را به هم می ریزد.
احمدی نژاد با ابراز امیدواری برای اینکه مجلس به وزرای پیشنهادی رای اعتماد دهد افزود: روز رای گیری برای هر وزیر پیشنهادی، مخالفان وزرا صحبت می کنند و در ادامه هم وزیر و رئیس جمهور صحبت خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه کارها را فوق قانون و دوستانه جلو می بریم تصریح کرد : البته این موضوع به این معنا نیست که مرز مسئولیت ها و اختیارات و پاسخگویی ها ،‌مخدوش شود که اگر این گونه شود کار کشور جلو نمی رود .
رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه وزرا مسئول عملکرد خود هستند و باید مشورت ها را به درستی در دستور قرار دهند افزود : دولت و مجلس با یکدیگر و به صورت دوستانه ،‌کشور را جلو می برند و دست در دست هم ، به فکر پیشرفت کشور هستند .
احمدی نژاد افزود : فضای کنونی بین مجلس و دولت بسیار دوستانه است و با قاطبه مجلس و نمایندگان کارها را پیش می بریم .
وی با اشاره به اینکه وزرا باید توصیه ها را برای انجام دادن بهتر کارها بپذیرند افزود : البته وزرا هم باید ببینند اگر آن توصیه ها در اجرای کار مشکل ایجاد می کند آنها را انجام ندهند .
مجری پرسید : برخی ها می گویند تعدادی از افراد پیشنهادی قطعا رای نمی آورند و دکتر احمدی نژاد هم این موضوع را می داند نظر شما چیست ؟
رئیس جمهور با بیان اینکه شنیده ام برخی از نمایندگان البته دو نفر گفته اند چهار نفر یا پنج نفر از وزرای پیشنهادی حتما رای نمی اورند گفت : نمی دانم این موضوع را از کجا می گویند چرا که الان مجلس تعطیل است و رای هم مخفی است .
احمدی نژاد افزود : نمی خواهم جسارت کنم اما به نظرم می رسد برخی ها می خواهند نظر خود را القا کنند .
وی با اشاره به اینکه افراد آزادند نظر خود را بدهند و جزو حقوق نمایندگی مجلس است گفت: قوا مستقل از هم هستند و نمی توانیم به نماینده ای بگوییم چرا رای دادید یا ندادید اما این بد است وقتی که کابینه ای هنوز معرفی نشده است فردی بگوید که از این لیست پیشنهادی پنج نفر رای نمی آورند .
رئیس جمهور افزود: آیا آن فرد تصمیم گرفته است کاری کند که پنج نفر از وزرا رای نیاورند که این خیلی بد است و به نظرم از تعامل سازنده به دور است و روش درستی برای پیگیری امور کشور نیست .
احمدی نژاد گفت: دیدم که برخی ها آمده اند و در تلویزیون گفته اند به اندازه ای که رئیس جمهور در تلویزیون حرف می زند باید به من هم اجازه بدهید که من هم حرف بزنم سوال این است که بر اساس چه منطقی این حرف را می زنید و با کدام استدلالی این گونه حرف می زنید؟
وی افزود: رئیس جمهور رئیس قوه مجریه و منتخب کل ملت و موظف است قانون اساسی را اجرا کند و باید با مردم حرف بزند.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مجلس هر تصمیمی بگیرد باید همه ملت از مجلس تبعیت کنند گفت: چطور برخی افراد توقع دارند که وقتی رئیس جمهور با مردم گفتگو می کند شما هم به عنوان یک نفر به خود حق می دهید به نمایندگی از کل مجلس این گونه اظهار نظر کنید؟
رئیس جمهور گفت: به نظر من این درخواست توقع اشتباهی است و صدا وسیما هم نباید این فرصت را بدهد

رئیس جمهور: مجلس و دولت یار یکدیگرند

رئیس جمهور با بیان اینکه نمایندگان مجلس طبق قانون فرصت بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی را دارند گفت: دو نماینده به عنوان مخالف وزیر و دو نماینده به عنوان موافق وقت دارند صحبت کنند.
اقای احمدی نژاد افزود : سه نفر می آیند می خواهند فضای میان دولت و مجلس را تحت تاثیرقرار دهند، بعد می گویند دولت به مجلس بی اعتنایی کرده است.
رئیس جمهور با اشاره به ارتباط صمیمی خود و دولت با بسیاری از نمایندگان تصریح کرد: ما به نمایندگان مجلس شورای اسلامی احترام می گذاریم و من خود را کوچک همه ملت می دانم.
آقای احمدی نژاد تصریح کرد: اینکه گفته می شود رئیس جمهور با مردم سخن گفته و گزارش کار داده است و به من تک نماینده نیز باید به اندازه رئیس جمهور وقت داده شود ،قانونی نیست.
رئیس جمهور گفت: در مجلس فرصت وجود دارد و درباره وزرای پیشنهادی بحث خواهد شد.
آقای احمدی نژاد با بیان اینکه به قول خود به مردم برای ارائه گزارش مفصل پایبند است افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم براساس استقلال قوا و طبق قانون در زمان بررسی رای اعتماد نظر می دهند و به نظرآنها احترام
می گذاریم وهیچگاه ناراحت نمی شوم اگر نماینده ای در مجلس برخلاف من صحبت کند.
رئیس جمهور تاکید کرد: آنهایی که تلاش می کنند رابطه مجلس با دولت را مخدوش نشان بدهند حتما موفق نخواهند شد چون مجلس و دولت دو قوه مستقلند و در عین حال دوست و یار یکدیگرند.
آقای احمدی نژاد گفت: اگر همکاری نباشد کار پیش نمی رود و ما از منطق مدیریتی تبعیت می کنیم.
رئیس جمهور افزود: امکان اینکه با 290 نفر هماهنگ باشیم، وجود ندارد و قانون نیز آن را پیش بینی نکرده است زیرا در غیر اینصورت کابینه ای درست می شود مثل آدمی که یک دستش 4 متر است و دست دیگرش نیم سانتیمتر است و این شدنی نیست.
آقای احمدی نژاد با بیان اینکه کابینه باید تیمی هماهنگ باشد افزود: برخی دوستان فهرست وزرا را از ما گرفته اند و می گویند این افراد خوب هستند اما رای نمی آورند ،برای اینکه رای بیاورند جای آنها را عوض کنید.
رئیس جمهور گفت: پیشنهاد شما مانند این است که ما تیمی را برای مسابقه فوتبال انتخاب کنیم و شما بگویید دروازه بان را به جای فوروارد بگذارید و فوروارد را به دفاع و دفاع را به هافبک منتقل کنید ،این دیگر تیم نخواهد شد.
رئیس جمهور گفت: ما با نگاه سیستماتیک وزرا را چیده ایم و با مطالعه دقیق به یک نفر رسیده ایم تا کار دولت صحیح پیش برود

رئیس جمهور: نیازمند علم اخلاقی و انسانی هستیم

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم به معرفی وزرای انتخابی کابینه دهم و ویژگی های این افراد پرداخت.
آقای احمدی نژاد با بیان اینکه برای وزارت آموزش و پرورش خانم دکتر سوسن کشاورز انتخاب شده است گفت: مأموریت اصلی آموزش و پرورش تربیت نیروی کارآمد، مؤمن و عالم برای کشور است.
رئیس جمهور افزود: تربیت انسان باید بر اساس ویژگی های فرهنگی کشور و آرمان های جمهوری اسلامی ایران انجام شود و در این زمینه نگاه غالب باید نگاه اخلاقی باشد چرا که ما نیازمند علم اخلاقی و انسانی هستیم.
آقای احمدی نژاد با بیان اینکه در طول تاریخ آموزش و پرورش مدیران در پی تغییر ساختار فیزیکی در این وزارتخانه بوده اند، گفت: بخشی از این تغییرات تحمیلی بوده اما بخشی از آن نیز ناشی از ویژگی های افرادی بوده است که در آموزش و پرورش بودند.
رئیس جمهور افزود: معلمان معتقدند برنامه آموزش را باید به گونه ای تنظیم کرد که نقش فرهنگی و انسانی غلبه داشته باشد و به همین دلیل شخصی باید عهده دار مسئولیت در این وزارتخانه شود که وجه غالب او تربیت و فرهنگ باشد.
وی با بیان اینکه تخصص آقای علی احمدی مدیریت و سازماندهی است گفت: بیش از 600 نفر برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شدند اما به نظر من خانم ها برای وزارت آموزش و پرورش با نگاه تربیتی مناسب ترند چرا که جنس زن تربیتی است.
رئیس جمهور همچنین مهندس رضا تقی پور را به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی کرد و گفت: آقای دکتر سلیمانی اعلام کرد که خسته شده است و آقای تقی پور را ایشان معرفی کرد.
رئیس جمهور همچنین به برخی از پیشرفت ها در زمینه مخابرات و ارتباطات اشاره کرد.

رئیس جمهور: در وزارت اطلاعات به تحول نیاز داشتیم

رئیس جمهور گفت: جناب آقای محسنی اژه ای انسان خوبی بودند و زحمت کشیدند که تشکر می کنم اما در این وزارتخانه به تحول نیاز داشتیم.
آقای احمدی نژاد افزود: اگر وزارت اطلاعات مأموریتش را درست انجام می داد این آسیب ها را در سطح خیابان نداشتیم، یک تعداد از مردم از دست رفتند.
رئیس جمهور تصریح کرد: البته مقصر آقای محسنی نیست اما باید آنجا تغییرات اساسی اتفاق می افتاد که البته کار آغاز شده و آقای مصلحی از انسان های شایسته، دلسوز، ‌عالم دینی و انسان عالمی است.
آقای احمدی نژاد اضافه کرد: وی 23 سال درس خارج رفته است، زوایای کار فرهنگی را می داند و ارتباطات اجتماعی او بسیار وسیع است.
رئیس جمهور گفت: باور ما این است که این وزارتخانه باید مردمی ترین نهاد این کشور یعنی اطلاعات 70 میلیونی باشد و فکر می کنم بدنه وزارت اطلاعات نیز همین را می خواهد.
آقای احمدی نژاد با بیان اینکه وزارت اطلاعات 70 میلیونی مردمی برپا خواهد شد افزود: اکنون نیروهای متخصص اطلاعاتی فراوانی در عرصه های داخلی، خارجی و ضدجاسوسی و بهترین، پاک ترین و مردمی ترین بدنه را در این وزارتخانه داریم.
رئیس جمهور گفت: در وزارت امور اقتصادی و دارایی سعی کرده ایم تیم اقتصادی هماهنگ باشد و دکتر حسینی همچنان که تجربه هم شد،‌ متخصص، دلسوز و انسان تصمیم گیری است ضمن آنکه بر اقتصاد کشور اشراف دارد.
آقای احمدی نژاد افزود: وی جوان، پرتوان و هماهنگ است که می تواند بخش اقتصادی دولت را هماهنگ کند ضمن آنکه در تهیه برنامه های تحول اقتصادی واقعاً نقش خیلی خوبی داشت به همین علت او را دوباره انتخاب کردیم.
رئیس جمهور با اشاره به انتخاب منوچهر متکی با عنوان وزیر امور خارجه گفت: او قبلاً هم در این مسئولیت بوده و آن را تجربه کرده ضمن آنکه دیپلمات حرفه ای متعهد و وفادار به حقوق ملت است.
آقای احمدی نژاد افزود: وی چهار سال در دولت نهم زحمت کشیده است و تجربیات و تخصص این کار را هم دارد.
رئیس جمهور گفت: در وزارت بازرگانی آقای دکتر میرکاظمی را داشتیم که از مدیران بسیار خوب یعنی کسی است که نگاه سیستمی دارد و زیرساخت ها را در بخش بازرگانی آماده کرده است.
آقای احمدی نژاد افزود: اکنون بخش بازرگانی را خود بازرگانان و اصناف اداره می کنند و دولت در بسیاری جاها خود را کنار کشیده است و خودشان بازار را تنظیم می کنند اگر چه نواقصی هم هست که برطرف خواهد شد.
رئیس جمهور اضافه کرد: وی جای خود را به غضنفری داده است که در اینجا نیز افراد فراوانی را مطالعه و درباره برخی از استادان دانشگاه بحث کردیم.
آقای احمدی نژاد گفت: آقای غضنفری هم استاد دانشگاه است و در نهایت به این رسیدیم که کارهایی که در این بخش آغاز شده است باید تکمیل شود ضمن آنکه بسیاری از اصناف هم خودشان از ما معرفی وی را خواستند و گفتند او تعامل خوبی دارد.  رئیس جمهور، آقای غضنفری را در بخش صادرات غیرنفتی موفق دانست و افزود: نگاه ما در بازرگانی باید مدیریت بازار داخلی با غلبه صادرات باشد و امیدوارم وی بتواند این کار انجام دهد

رئیس جمهور: بانوان سازندگان آینده جامعه هستند

رئیس جمهور در ادامه معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس برای عضویت در کابینه دهم گفت:در وزارت بهداشت برای رسیدگی بیشتر به بانوان خانم وحید دستجردی در نظر گرفته شده است.
آقای احمدی نژاد با قدردانی از دکتر باقری لنکرانی وی را از مدیران شایسته و زحمت کش دانست و افزود: علاقه ویژه ای به ایشان داشته و دارم اما با تحقیق در وضع بهداشت و درمان به این نتیجه رسیدیم که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و آنان مشکلات بیشتری درخصوص مسائل بهداشتی و درمانی دارند.
وی گفت: به همین علت و با توجه به اینکه نیمی از کادر پزشکی و پیراپزشکی، بانوان هستند متخصص زنان برای تصدی پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته شده است.
رئیس جمهور افزود: بررسی ها نشان می دهد بانوان در زمینه بهداشت و سلامت آسیب پذیرترند و به خاطر حُجب و حیا بسیاری از مشکلات و بیماری های خود را بیان نمی کنند.
آقای احمدی نژاد گفت: یک متخصص زنان به عنوان وزیر بهداشت در نظر گرفته شده است تا کار رسیدگی به بانوان با جدیت بیشتری انجام شود.
وی افزود: بانوان سازندگان آینده جامعه هستند و اگر سالم باشند جامعه نیز سالم خواهد بود.
رئیس جمهور اظهار داشت: ما به این نتیجه رسیدیم اگر یک متخصص بیماری های زنان یک یا چند دوره در صدر وزارت بهداشت قرار گیرد به طور طبیعی بر مشکلات بهداشتی و درمانی بانوان در جامعه غلبه خواهیم یافت.
آقای احمدی نژاد در ادامه معرفی وزیران با اشاره به ابقای عباسی وزیر تعاون در سمت خود افزود: وی که یک دوره وزیر تعاون بود، عملکرد موفقی داشت و ارتباط خوبی هم با بدنه وزارت تعاون برقرار کرد و آنها نیز خواستار ابقای وی بودند ضمن اینکه با پیگیری های خود توانست بانک تعاون را که یکی از آرزوهای بخش تعاون کشور بود تأسیس کند.
وی با اشاره به پیشنهاد خلیلیان برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آقای اسکندری در دوران تصدی خود در این وزارتخانه بسیار تلاش کرد و از معدود وزیرانی بود که شماره تلفن او در دست مردم قرار داشت اما ما نیازمند تحول بودیم تا اقتصاد کشاورزی وارد جریان اقتصادی کشور شود و نوع برنامه ریزی ها تغییر کند.
رئیس جمهور از مرتضی بختیاری به عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری نام برد و افزود: وزیر دادگستری از میان کسانی که رئیس قوه قضائیه معرفی می کند انتخاب می شود و از آنجا که باید رأی مجلس را نیز کسب کند، از وزیر دادگستری می توان به عنوان عامل تفاهم میان سه قوه نام برد.

رئیس جمهور: وزیر راه باید میان بدنه وزارت با نهادهای علمی رابطه برقرار کند

رئیس جمهور گفت: وزیر راه که استاد تمام این رشته است باید میان وزارتخانه و محیط های علمی رابطه برقرار کند.
احمدی نژاد افزود: دکتر بهبهانی از پرکارترین وزرای دولت نهم بود و با دلسوزی تمام کار را دنبال می کرد.
وی گفت: از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این انتظار می رود با نیروهای مسلح تعامل کافی داشته باشد.
رئیس جمهور افزود: وزیر رفاه و تأمین اجتماعی تعامل مستقیم با محرومان جامعه و جامعه بازنشستگان دارد و تصور این است که یک خانم حس بهتری در رسیدگی به محرومان، درک مسائل بهزیستی و رسیدگی به امور بازنشستگان داشته باشد.
احمدی نژاد گفت: خانم آجرلو نماینده مجلس و مدیر است و تحصیلات روانشناسی دارد و اکنون در حال تحصیل در رشته تربیت در دوره دکتری است.
وی افزود: برخی انتقاد می کردند که چگونه این خانم می تواند بنگاه اقتصادی اداره کند و پرسش من این است که چرا نمی تواند.
رئیس جمهور محرابیان وزیر پیشنهادی صنایع و معادن را از جوان های خوب کشور دانست و گفت: پیشنهادهای بسیاری برای این وزارتخانه مطرح بود اما با توجه به عملکرد خوب آقای محرابیان در دو مقطع «بحران جهانی» و «تحریم»، وی انتخاب شد.
احمدی نژاد افزود: برخی تبلیغ می کردند دوهزار کارخانه تعطیل شده است حال آنکه به هیچ وجه این طور نیست.
وی گفت: در این دوره با همت وزیر و تلاش های مردانه اهالی صنعت با وجود تحریم و بحران جهانی، رشد صنعتی قابل توجهی داشتیم در حالی که در دوره های قبل800 کارخانه تعطیل شد و مشکلات بسیاری وجود داشت.
رئیس جمهور افزود: البته اکنون نیز مشکلات وجود دارد اما برآیند عملکرد، قابل توجه است.
احمدی نژاد گفت: توقع از وزیر آینده علوم این است که در حوزه آموزش عالی کارها قوی تر، جدی تر و هدفدارتر پیش برود و خروجی دانشگاه ها، انسان های مثبت، هدفدار و شجاع باشند.
وی افزود: وزیر آینده علوم باید از توانایی ارزشمند استادان و دانشجویان برای این منظور بهره کافی ببرد.
رئیس جمهور گفت: آقای زاهدی فداکار، دلسوز و صاحب تحصیلات عالی بود (استاد تمام ریاضیات) و فکر می کنم فضای علمی و آموزشی کشور در صورتی که به یک دکترای مهندسی سپرده شود، امور قوی تر و جدی تر پیش برود

رئیس جمهور: وزارت کشور موتور حرکت دولت در کشور است

دکتر احمدی نژاد از آقای دکتر حسینی به عنوان وزیرپیشنهادی برای وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نام برد و گفت: وزارت ارشاد یکی از سخت ترین وزارتخانه ها ست، برخی ها این را ساده می گیرند اما آنجا جای نخبگان ، هنرمندان ، ادیبان است و اهالی فرهنگ ما جز برجستگان کشورند.

وی افزود: اداره کردن این وزارتخانه کار آسانی نیست ما کسی را می خواستیم که سعه صدر داشته باشد ،کار فرهنگی را بفهمد و کار هنری و رسانه و ارتباط با اهالی فرهنگ را تجربه کرده باشد که البته انتخاب خیلی سخت است.

رئیس جمهور افزود: البته آقای صفار واقعا زحمت کشید بالاخره ایشان از مدیران خوب کشورند دلسوز وعلاقه مند است اما کار خیلی سخت است چون سروکارت مستقیم با آدم هاست وجنس مدیریت آن هم فرهنگی است.

وی ادامه داد: در این حوزه با آدم هایی سروکار دارید که همه هم توانمندند وهم صاحب نظرند وهم مدعی هستند وسلایق گوناگون هست واین هم جزو زیبایی های اهالی فرهنگ است اگر اهالی فرهنگ همه یک سلیقه داشتند که اصلا زیبا نبود.

رئیس جمهور درباره وزارت کار واموراجتماعی گفت:آقای جهرمی در این وزارتخانه خیلی زحمت کشید گرچه خیلی دست ها بسیج شد تا جلو ایجاد اشتغال را بگیرد.

وی افزود: جوسازی هایی کرده اند که بنگاه های زود بازده شکست خورده است در حالی که جزو موفق ترین کارها بود.

رئیس جمهور گفت: لازمه کشوری است که حدود دو ونیم میلیون جوان مستعد بیکار دارد این است که به سرعت اشتغال ایجاد شود اتفاقا انحرافمان هم نسبت به سایر کشورها خیلی کم بود.

وی افزود: آقای شیخ الاسلام هم خیلی جوان ترند وآقای جهرمی هم درخدمتشون هستیم ولی آقای شیخ الاسلام جوان است و استاندار واقعا موفقی بود ودر دوره ای که در هرمزگان استاندار بود برای مدتی کوتاه پنج درصد بیکاری را در این استان کاهش داد و وی انسان مدیری است وروحیه سازمان یافته خوبی دارد.

رئیس جمهور درباره وزارت کشور گفت: دراین وزارتخانه آقای نجار را معرفی کردیم.

وی افزود:آقایان محصولی ، کردان و پورمحمدی زحمت کشیدند، یک دوره هم آقای سید مهدی هاشمی سرپرست بود و بالاخره همه آن ها زحمت کشیدند.

آقای احمدی نژاد گفت: آقای محصولی انتخابات را برگزار کرد اما ما فکر می کنیم وزارت کشوریعنی تجلی خدمت گزاری به مردم و وزارت کشورهم باید جزو مردمی ترین وزارتخانه های ما باشد آقای نجار هم اصلا خصلتش مردمی است از اول هم که توی کارها آمده است و ارتباطات مردمی دارد وقتی وزارت دفاع بود ارتباطاتش با بدنه وزارت گسترده وهرجا ماموریت مردمی دادیم رفت انجام داد.

وی اضافه کرد: واقعا در وزارت دفاع ایشان موفق بود و توانست کار منظم و سیستماتیک انجام دهد وروحیه اش روحیه مردمی و متواضع است.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: وزارت کشور باید مدیری داشته باشد که درهمه جای کشور بتواند حضور یابد، دولت نمی تواند هر روز همه جا باشد ووزارت کشور همه جا هست وهمه وزارت کشورباید این طور باشد، آقای نجارآدم توانمندی است متخصص هم هست کار خوب تخصصی هم انجام داده است.

رئیس جمهور افزود: درگذشته مایک نگاهی داشتیم که وزارت کشور فقط یک سازمان سیاسی است، ما فکر می کنیم این طوری نیست کار سیاسی بخشی از وزارت کشور موتور حرکت دولت در کشور است.


رئیس جمهور: حل مشکل مسکن، از اولویت های دولت دهم

رئیس جمهور گفت: حل مشکل مسکن در کشور از اولویت های دولت دهم است. آقای احمدی نژاد در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم با قدردانی از زحمات سعیدی کیا، نیکزاد را به عنوان وزیر آینده مسکن و شهرسازی معرفی کرد.

رئیس جمهور افزود: آقای سعیدی کیا چهار دوره وزیر مسکن و از مدیران دلسوز،‌ نجیب و صاحب فکر بوده است.

احمدی نژاد گفت: وی فشارهای بسیاری را در دوره گذشته متحمل شد اما در این دوره فشار بیشتری بر این وزارتخانه وجود دارد زیرا باید مسئله مسکن را به نقطه مطلوب آن برسانیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نیکزاد فردی جوان است افزود: وزارت مسکن و شهرسازی نیازمند تحول گسترده است.

احمدی نژاد در معرفی وزیر جدید مسکن و شهرسازی گفت: نیکزاد از موفق ترین استانداران دولت نهم بوده و در فعالیت های عمرانی، مسکن و صنعت فعالیت گسترده ای داشته و انسانی پرانرژی است.

رئیس جمهور گفت: وزارت مسکن باید در دوره جدید طرح های گوناگون مسکن مانند مسکن مهر را به سامان برساند.

آقای احمدی نژاد همچنین در معرفی وزیر پیشنهادی اش برای وزارتخانه نفت با قدردانی از زحمات آقایان وزیری هامانه و نوذری افزود: دولت نهم نخستین دولتی بود که وزیر نفت را از درون این وزارتخانه انتخاب کرد.

رئیس جمهور بدنه وزارت نفت را انسان هایی دلسوز و تلاشگر توصیف کرد و گفت: در 30 سال گذشته همواره به این صنعت به عنوان منبعی درآمدزا و پروژه ای نگریسته شده است.

آقای احمدی نژاد افزود: باید نگاهمان را به صنعت نفت راهبردی کنیم زیرا در بخش اقتصاد و سیاست بین الملل نیازمند این شیوه هستیم.

رئیس جمهور، میرکاظمی را به عنوان وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه معرفی کرد و گفت: وی فردی مهندس و استراتژیک است و دکترای مدیریت دارد.

احمدی نژاد افزود: میرکاظمی می تواند با به‌کارگیری تجربیات فراوانش وزارت نفت را از حالت روزمرگی و فصلی خارج کند.

رئیس جمهور همچنین علی آبادی را به عنوان وزیر پیشنهادی خود برای وزارت نیرو معرفی کرد و گفت: از آقای پرویز فتاح که انسانی زلال، دلسوز، ‌پرکار و پرجنب و جوش و جزو پاک ترین مدیران دولت بوده است در بخش دیگری که حجم کار آن کمتر اما اهمیتش بیشتر است استفاده خواهم کرد.

آقای احمدی نژاد گفت: علی آبادی دارای کارشناسی راه و ساختمان است و در زمان ریاست بر سازمان تربیت بدنی هشت میلیون متر مربع ورزشگاه احداث کرده است.

رئیس جمهور افزود: این در حالی است که قبل از دولت نهم فقط پنج میلیون متر مربع ورزشگاه در کشور وجود داشت.

احمدی نژاد اضافه کرد: با اینکه علی آبادی در فوتبال موفق نبود و اشکال از خود وی بود اما در رشته هایی که هیچ وقت آرزوی مدال آوری نداشتیم توانستیم مدال های متعددی به دست آوریم و اکنون این رشته ها رو به شکوفا شدن است.

رئیس جمهور گفت: علی آبادی می تواند در وزارت نیرو موفق تر عمل کند زیرا نگاهی همگرا دارد.

احمدی نژاد همگرایی را از ویژگی های وزرای دولت نهم دانست و افزود: در این دولت تقریباً هیچ وزیری در مصاحبه هایش مشکلات خود را به دوش وزارتخانه دیگری نینداخت.

رئیس جمهور گفت: موفقیت دولت نهم نسبی بوده است و امیدواریم در دوره جدید در نقطه مطلوب ملت ایران قرار گیریم.

رئیس جمهور: تغییر سازماندهی نهاد ریاست جمهوری در دست بررسی است

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا در حوزه معاونان و مشاوران چه ستادی و چه مدیران سازمان های تابعه ریاست جمهوری هم تغییراتی ایجاد خواهد شد گفت: در این خصوص نیز تصمیماتی گرفته شده است ضمن اینکه تغییر سازماندهی نهاد ریاست جمهوری در دست بررسی است.

احمدی نژاد افزود: احساس می کنیم ماموریت ها عوض شده، در یک دوره ای باید به سرعت سفرهای استانی انجام می شد که این کار صورت گرفت و اکنون نیز بنا داریم سفرهای استانی را به عنوان یک اصل در دولت ادامه دهیم.

وی گفت: باید حضور دولت در تمام نقاط کشور احساس و بوروکراسی، مدیریت و از همه ظر فیت های موجود کشور استفاده شود.

آقای احمدی نژاد اظهار داشت: ماموریت های جدیدی تعریف شده که نیازمند هماهنگی های جدیدی است.

وی افزود: در حوزه های معاونان هم قصد داریم یک خانم را وارد کابینه کنیم اما در حوزه محیط زیست به این نتیجه رسیدیم از یکی از آقایان استفاده شود.

احمدی نژاد گفت: اگر چه به لحاظ فهم محیط زیست خانم ها ارجحند اما ساختار محیط زیست کشور متناسب با نیازهای امروز نیست و باید تغییر کند.

وی با قدردانی از خانم جوادی در دوران تصدی سازمان حفاظت محیط زیست افزود : ایشان واقعا زحمت کشیدند و برای انجام دادن مسئولیت های خود وقت گذاشتند، گزارش های 200 صفحه ای را می خواندند تا بتوانند با اشراف کامل تصمیم بگیرند و در عین حال در اجرای طرح ها وزیران را راهنمایی می کردند تا از محیط زیست به نحو مطلوب تری صیانت شود و از ایشان در جای دیگر کمک خواهیم گرفت.

رئیس جمهور: ارتقای مرکز امور زنان به معاونت در دستور کار است

رئیس جمهور گفت: ارتقای مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به معاونت در دستور کار دولت است و آن را بررسی کرده ام اما هنوز از ظرفیت های این مرکز استفاده نشده است.

آقای احمدی نژاد در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما افزود: خانم طبیب زاده استاد دانشگاه و متخصص دندانپزشکی است که خیلی زحمت کشید و تحرک بسیاری داشت.

رئیس جمهور اضافه کرد: این مرکز هنوز ظرفیت های بیشتری دارد که برای خود خانم ها نیز این مسئله هنوز جا نیفتاده است که از این ظرفیت چگونه استفاده کنند.

آقای احمدی نژاد افزود: اینکه این مرکز به معاونت ارتقا پیدا کند باید ساختار دیگری برایش ایجاد شود وگرنه بدون ساختار تغییر نام آن به معاونت چه سودی دارد؟ ما می خواهیم کارآیی بیشتری داشته باشد.

رئیس جمهور گفت: خانم طبیب زاده خیلی اصرار داشت که برود و کارهایش را در دانشگاه ادامه دهد و حتی چندین نامه به من نوشت و گفت در کارهایش وقفه ایجاد شده است و نمی تواند برای آن وقت بگذارد.

وی افزود: به همین علت قرار شد خانم طبیب زاده وقت بیشتری برای دانشگاه اختصاص دهد که البته به فرد دیگری که مسئول این مرکز شود کمک خواهد کرد اما آنجا حتماً مرد منصوب نمی کنم.

مجری پرسید: اشاره کردید کسانی که مسئولیت دارند باید تا ساعات آخر کارشان را ادامه دهند اما از گذشته های دور مرسوم بوده است که معمولاً مدیران جدید همه کارهای مدیران پیشین را تا حدودی متوقف یا بازنگری می کنند که صدماتی به طرح ها و کسانی که با آن سازمان ها سر و کار دارند وارد می شود البته این حقشان است که تغییر بدهند اما چطور می شود حد وسط را در نظر گرفت؟

رئیس جمهور گفت: آنجایی که باید تغییر می کرد توضیح دادم، این معنایش این نیست که کارهای گذشته متوقف شود، مطلقاً چنین چیزی نیست؛ دولت نهم برنامه های بسیار خوبی را آغاز کرده است که باید با قوت بیشتر ادامه یابد.

آقای احمدی نژاد افزود: خیلی ها ایراد می گرفتند که چرا در دولت نهم تغییرات بسیار بوده و بعضی ها در ذهنشان جا افتاده که اصل تغییر چیز بدی است اما چه کسی این حرف ها را بیان کرده است؟ به چه علت می گویند تغییر کار بدی است؟

وی تأکید کرد: اتفاقاً‌ جایی که برنامه دارید مجبورید تغییر بدهید؛ اصل، برنامه است زیرا ما با سرعت بالا جلو می رویم و ممکن است به علل گوناگون افراد نتوانند با این سرعت بیایند؛ اشکال ندارد چون برنامه وجود دارد و دیدید که تغییرات، آسیب جدی به برنامه دولت نزد.

آقای احمدی نژاد گفت: ما همه برنامه هایی را که از روز نخست اعلام کرده بودیم تا آخر پیگیری کردیم، البته دیگران توقف ایجاد کردند و ضربه زدند اما خود دولت از درونش دچار مشکل نشد.

وی افزود: فرض می کنیم همان دولت نهم است که تغییراتی در آن ایجاد شده است ضمن آنکه همه افرادی که در دولت نهم بوده اند در موقعیت های دیگر به فرد جدید کمک می کنند تا بر کارها مسلط شود.

رئیس جمهور گفت: به عنوان مثال یکی از دوستان از ما خواست که حتماً او را در بخش مشاوره قرار دهیم و گفت در اجرا حوصله ندارد می خواهد مشاوره بدهد.

آقای احمدی نژاد افزود: دوست دیگری از ما خواست که او را در همان وزارتخانه در سطح پایین تر در رده های سوم و چهارم قرار دهیم.

وی گفت: ستادی هم برای هماهنگی این کار ایجاد شده است تا معاونان و مدیرانی که می خواهند تغییر کنند با این ستاد مشورت شود تا نگاه اصلی حاکم بماند و آسیب نبیند.

آقای احمدی نژاد افزود: از مردم عزیز که با حوصله به سخنان خادم خود گوش دادند تشکر می کنم و مرتب کارهایی را که انجام می شود به مردم گزارش خواهم داد.

رئیس جمهور اضافه کرد: از آنهایی که می توانند مشورت و نظر بدهند و از همه

می خواهم کمک دهند، ما سایتی داریم و در جاهای مختلف اعلام کرده ایم که در دسترس هم هست.

آقای احمدی نژاد گفت: کمتر روزی است که حداقل 15 تا 20 نامه مردمی، چه آنهایی که تقاضا دارند و چه آنهایی که پیشنهاد یا نظری داده اند، مطالعه نکنم ضمن اینکه مجموعه سازمانی هم خلاصه نظرهای مردم و پیشنهادهای آنها را می آورند و مطرح می شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: جایگاه مجلس جایگاه بسیار رفیعی است و اگر ما با هم گفتگو می کنیم به هیچ وجه معنایش بی احترامی و بی اعتنایی نیست.

وی گفت: ما در مجلس با 290 نماینده ای که همه محترم و عزیز هستند مواجهیم که همه را دوست داریم.

آقای احمدی نژاد افزود: موفقیت مجلس را موفقیت دولت و موفقیت دولت را موفقیت مجلس می دانیم و فکر می کنیم باید با همدلی، همراهی و تعامل برنامه ها را جلو ببریم.

رئیس جمهور گفت: سعی کرده ایم افرادی را انتخاب کنیم که روحیه بالای تعامل را با مجلس و قوه قضاییه داشته باشند؛ ما با هم دوستیم باید کارها را جلو ببریم و این شاخص در تصمیم گیری های من بوده است.

وی افزود: از این پس هم افرادی که انتخاب شده اند در هر جلسه ای که نمایندگان تشخیص دهند چه در کمیسیون ها و چه در فراکسیون ها می روند و به پرسش های آنان پاسخ می دهند تا با همدلی جلو برویم.

رئیس جمهور برنامه ها را مهم دانست و تأکید کرد: فکر می کنم که به طور اصولی در همدلی با نمایندگان کارهای اساسی در کشور انجام می شود که برای این همدلی مبنا وجود دارد.

وی افزود: مبنای نخست اعتقادات و نوع نگاه ما و مبنای دوم نوع نگاه مردم است؛‌ بالاخره مردمی که به ما و مجلس رأی داده اند به یک برنامه رأی داده اند.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: مطمئنم قاطبه نمایندگان مردم با برنامه های رئیس جمهور همدلند و برنامه ها را برنامه های خودشان می دانند همان طور که رئیس جمهور دغدغه های نمایندگان را دغدغه خود می داند و علاقه مند است کارها را با هم جلو ببریم زیرا ما با هم برادریم.

کد خبر 88273

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز