یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

سید مرتضی نبوی: برگزاری انتخاباتی سالم، خواست نظام اسلامی ایران است، ‌آن هم با شرایط بسیار حساسی که ایران در عرصه بین‌المللی و تعاملات جهانی دارد، این انتخابات و نتایج آن ویژگی خاص و بسا منحصر به فردی پیدا می‌کند.

تلاش درجهت پرشور برگزارشدن انتخابات همراه و لازم برخی مسایل است.
مهمترین مولفه در تثبیت فضای پرشور انتخابات و حصول نتایج مطلوب برگزاری آزادانه و آگاهانه انتخابات است که آن هم محقق نمی‌شود مگر در سایه رقابت سالم و جدی.  اگر رقابت‌ها توأمان سالمتر و جدی‌تر باشند شاهد مشارکت پررنگ و فعال‌تری از سوی شرکت‌کنندگان خواهیم بود. در تعریف این نوع از رقابت هم می‌توان گفت که انتخاب‌کنندگان در این فضا باید قدرت انتخاب و مانور داشته باشند تا بتوانند از میان کاندیداهایی که دیدگاه‌ها و  نظریات مختلفی دارند، گزینه دلخواه و مطلوب خود را یافته و او را برگزینند. این رقابت‌ها باید براساس نقد منصفانه عملکردها و تعریف برنامه‌ها و دیدگاه‌ها باشد. هرچند متأسفانه برخی راه را گم می‌کنند و به جای اینکه برنامه‌های خود را اثبات یا عملکردها را نقد کنند، تثبیت خود را با تخریب شخصیت افراد و زیرسؤال ‌بردن صلاحیت آنها دنبال می‌کنند؛  درحالی که تجربه برخی انتخابات نظیر مجلس ششم ثابت کرده است که تخریب و بداخلاقی در انتخابات نه تنها فضا را پرشور نمی‌کند که برعکس نتیجه را ناخوشایند می‌سازد.
بنابراین همه باید بپذیرند که در همه‌جا طرفدار انضباط، رعایت حریم‌ها و قانون باشیم. به تعبیر دیگر همه از مجریان و ناظران تا احزاب، گروه‌ها و رقبای حاضر در انتخابات باید اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند.
مجری مرّ قانون را رعایت و حقوق اکثریت و اقلیت را با نگاه یکسان بنگرد. ناظر، نظارتی نظام‌مند و قانونمند را دنبال کند.  احزاب هم که نقش جدی‌کردن رقابت‌ها را برعهده دارند از القای فضای بدبینی و بی‌اعتمادی در جامعه خودداری ورزند. این نکته را هم از یاد نبریم که هیچگاه و به هیچ قیمتی نباید سلامت انتخابات را زیرسؤال برد؛ چرا که اگر این اتفاق ناخوشایند بیفتد مطمئناً به ضرر همه خواهد بود.
کد خبر 8827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز