پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی*: اسلام تنها دین کاملی است که در تمام عرصه‌های زندگی بشری من جمله در زمینه اداره جامعه دستورات و قوانین دقیق و کارآمدی دارد چنانچه در صدر اسلام اداره زندگی اجتماعی براساس این قوانین و مقررات اسلامی صورت می‌پذیرفت.

انقلاب اسلامی ما نیز بر این عقیده و با این ایده شکل گرفت که مبانی دین اسلام، در همه مکان‌ها و زمان‌ها در اداره زندگی اجتماعی مردم در ابعاد مختلف می‌تواند کارآمد باشد و لذا مدیران بایستی تلاش کنند که کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانند.

بی‌شک کارآمدی دین در اداره جامعه مهمترین آرمان سیاسی و دینی حضرت امام‌(ره) و مهمترین خواسته امروز مقام معظم رهبری‌(مدظله‌العالی) و مردم است و این امر در جامعه میسر نمی‌شود، مگر با توجه به نیروی انسانی.

واضح است با توجه به گسترده شدن عرصه مدیریتی در سطح کشور و بالتبع شهر بزرگی مانند تهران که می‌تواند الگوی تمام شهرها باشد مسئولیت اداره آن بسیار سنگین‌تر و حساس‌تر می‌شود، بنابراین تلاش برای کارآمدی دین در اداره جامعه (همانند جامعه زمان رسول اکرم‌(ص)) اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

 بدیهی است امروز اگر بخواهیم در یک مجموعه مدیریتی، کارآمدی دین در اداره جامعه را در حوزه مسئولیت خود به اثبات برسانیم فقط یک راه داریم و آن هم توجه به منابع انسانی است. در این راستا افزایش و بالا بردن سطح علمی و مهارت کارکنان در حوزه مسائل دینی، فرهنگی، مادی و معنوی نکته‌ای بسیار در خور توجه است.

مقام معظم رهبری‌(مدظله‌العالی) دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت نامیدند، فلذا باید توجه شود مسائل سیاسی ما را از مسیر پیشرفت و عدالت بازندارد. در راستای رسیدن به این هدف داشتن روحیه جهادی و گسترش فرهنگ بسیجی و شهادت می‌تواند راهگشا باشد و این فرهنگ بسیج و شهادت است که می‌تواند جامعه را در همه ابعاد مادی و معنوی به سر منزل مقصود برساند.

تلاش یک مدیر در جامعه اسلامی باید در مسیر کارآمدی دین مبتنی بر عقل، ایمان، محبت و برادری و با کار و تلاش بر بستر اخلاص باشد. نکته قابل تامل دیگر این که دشنان اسلام و انقلاب همواره به دنبال ناکارآمد نشان دادن نظام ولایی ما هستند

 پس باید تلاش خود را معطوف بر این کنیم که علاوه بر هوشیاری و دفاع از حریم ولایت، چرخه مدیریت و کارآمدی نظام، پرتوان‌تر از گذشته در حال حرکت باشد و نیز از وظایف یک مدیر در جامعه اسلامی این است که در عین اینکه بر مسائل ارزشی و اصولی پافشاری می‌کند و با عقلانیت و اعتدال و کارآمدی گام برمی‌دارد، در کنار فعالیت‌های عمرانی، خدماتی و ... خود نباید از مسائل تربیتی و دینی خویش و کارکنان و مخاطبان غافل شود.

بنابراین می‌توان گفت در جامعه امروزی هرکس که دغدغه دین، شهدا، انقلاب و دفاع از ولایت را دارد در حوزه عقل عملی یک وظیفه بسیار مهم دارد و آن هم اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه است.

*مدیر رسیدگی به امور دینی شهرداری تهران
همشهری جمعه

کد خبر 88226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز