چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

طیبه حسنی‌سعدی: روزه‌، مسجد‌، دعا‌، قرآن و احیا ‌مفاهیم و یا بهتر بگویم حقایقی هستند که قرابت و نزدیکی عمیقی به یکدیگر دارند

این قرابت ذاتی به برکت لطف و رحمت سرشار خداوند در ماه رمضان‌، به زندگی ما هم راه پیدا می‌کند‌؛ ولی اگر درک عمیقی از آن صورت نگیرد با ‌پا‌یان رمضان این لباس برازنده ممکن است حجاب ذهن ما را ترک کند.

در آستانه‌ ماه مبارک رمضان نمازگزاران جمعه  از ارتباط با جایگاه روزه در زندگی آنها و تاثیراتش گفت‌و گو کرده‌ایم :

غبارروبی از جسم، جان و مسجد

خانم‌هاشم‌پور با بیانی ساده و البته خالصانه در مورد روزه می‌گوید : فواید و اثرات روزه در زندگی انسان زیاد است اما آنچه که من در زندگی خودم می‌بینم این است که در ماه رمضان روزی زندگی ما در خانه زیاد می‌شود و همه چیز در ماه رمضان برکت پیدا می‌کند‌.

از طرف دیگر ‌احساس شخصی من این است که با ادای روزه که زکات بدن است جایگاهی هرچند کوچک و کم پیش خدا پیدا می‌کنم که با اطاعت از دستور الهی به وجود آمده است ؛ احساس نزدیکی به خدا من را به روزه گرفتن ترغیب می‌کند‌.

 او به برنامه‌های مسجد محله ‌‌خود اشاره کرده و در مورد دلیل تفاوت حضور مردم در مساجد در ماه رمضان با ایام دیگر سال گفت : حضور در مساجد مثل سایر اعمال عبادی ‌در ماه رمضان افزایش می‌یابد و مساجد با حضور حداکثری مردم روبه رو هستند‌.

وی با تقدیر از اهمیت دادن به مساجد در برخی از برنامه‌های مدیریتی مربوط به اداره شهر می‌گوید: فکر می‌کنم برای اینکه مساجد بتوانند در همه ایام سال یک نقش محوری داشته باشند باید مذهب و دین آنچنان با سایر ابعاد زندگی مردم ارتباط پیدا کند و زندگی‌ها به معنای واقعی اسلامی شود تا مسجد هم بتواند

به عنوان یک نهاد مذهبی نه فقط در ایام خاصی از سال مثل ماه رمضان بلکه در همه ماه‌ها و در همه‌ جنبه‌های زندگی مردم فعال و موثر باشد . وی علاقه‌مند است تا در این ایام به مسجد محله‌شان رفته و در غبارروبی آن سهیم باشد.

 جذب مردم با سیاست محله‌گرایی

مصباح یکی دیگر از نمازگزاران است که او نیز برضرورت توجه بیشتر به مساجد مخصوصا در ماه روزه تاکید می‌کند. مصباح در مورد روزه می‌گوید : روزه چون نخوردن غذاست، مثل سکوت است‌، سکوتی که برای انسان صبر و معرفت را می‌آورد‌؛ ما زمانی سکوت می‌کنیم

که می‌خواهیم به چیزی گوش دهیم و بیاموزیم با روزه هم ما خودمان را آماده می‌کنیم که یاد بگیریم و معرفت کسب کنیم‌، معرفتی که اگر کسب شود به شرط پاکی دل همه چیز را برای انسان به دنبال دارد و انسان را هدایت می‌کند‌.

 گفتن همه اینها زیباست، اما فکر می‌کنم دستیابی به آن سخت است . هر سال روزه می‌گیرم به امید دستیابی به آن و همین رحمت خد‌است که هر سال شامل حال ما می‌شود تا توانایی روزه گرفتن را داشته باشیم.

 او در ارتباط با حضور مردم در مساجد در این ایام و کمک در زیباسازی و آماده کردن این نهاد مقدس می‌گوید: فکر می‌کنم خود ذات روزه و اثراتی که بر روزه‌دار دارد باعث جذب مردم به معنویات و به تبع آن مسجد که یک پایگاه معنوی است، می‌شود‌. در ماه رمضان عموما مساجد برنامه‌های قرآنی زیادی برگزار می‌کنند، اگر همین قرآن در بطن زندگی ما قرار بگیرد همه‌ روزهای سال را مثل روز‌های ماه رمضان خواهیم دید.

وی غبار روبی از مساجد را هم همانند پاک کردن جسم و جان از آلودگی‌های یک‌ساله توصیف می‌کند. این شهروند تهرانی با تمجید از مدیرانی که توجه جدی به موضوع مسجد محوری دارند از همه مسئولان می‌خواهد تا این موضوع را جزء دغدغه‌های خود قرار دهند

 ماه شیرین

خانم زهرا موسوی چهار فرزند دارد او در مورد اثراتی که روزه و ماه رمضان در خانواده‌ او داشته می‌گوید‌: من فکر می‌کنم اثرات یک عمل بستگی به نوع نگاه و دید ما به آن عمل دارد؛ ماه رمضان در خانواده ما یک ایام بسیار شیرین است، چون شرایطی در خانه حاکم است که دروغ و غیبت ممنوع می‌شود و این مسئله در کنار اینکه ترک گناه است به ما آرامش روحی می‌دهد‌.

موسوی در مورد جایگاه مساجد در ماه رمضان و سایر ایام سال گفت‌: خوشبختانه مسجد محله‌‌ ما در همه‌ ایام سال پذیرای نمازگزاران بسیاری است و میزان حضور مردم بسیار بالاست و فقط به ماه رمضان محدود نمی‌شود و مسجد آن نقش سنتی و مذهبی خودش را در منطقه‌ ما بازی می‌کند‌.

به نظرم می‌رسد برای اینکه همه مساجد بتوانند چنین جایگاهی را در بین مردم داشته باشند لازم است اشخاصی که در راس یک مسجد هستند اعم از امام جماعت و هیات امنای آن ‌افراد وارسته‌ای باشند به گونه‌ای که ‌ایمان و حسن اخلاق آنها باعث جذب مردم به سوی مساجد شود و در مسجد رفتار‌ها به گونه‌ای نباشد که در نهایت فقط به گروه خاصی از مردم اختصاص یابد بلکه باید به همه تعلق داشته باشد‌، به همه‌ افراد با هر ویژگی که داشته باشند‌. ‌ علاوه بر این عملکرد مسئولان شهری هم مهم است.

 چنان‌چه در این سال‌ها میزان حضور افراد در مساجد بیشتر هم شده است. وی همچنین غبارروبی از مساجد را از اقداماتی می‌داند که در آستانه ماه رمضان به غبارروبی از جان آدمی نیز کمک می‌کند.

همشهری جمعه

کد خبر 88218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز