پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

مریم رضازاده: ریشه‌های بسیاری از حوادث بزرگ در تاریخ اسلام در مساجد شکل گرفته‌اند و در واقع این نهاد به عنوان یک نهاد دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی توانسته نقش موثری را ایفا کند.

 آیت‌الله حیدرعلی جلالی خمینی، امام جماعت مسجد احمدیه نارمک و نماینده ولی فقیه در حوزه علمیه  شرق تهران بر این نکته تاکید دارد و عنوان می‌کند که مسجد عالی‌ترین نهاد در نظام اسلامی است. 

 ریشه حوادث

آیت‌الله جلالی خمینی، در رابطه با جایگاه مسجد در اسلام به خبرنگار همشهری جمعه گفت: مسجد در اسلام پایگاه قضایی، اقتصادی، نظامی، سیاسی و اجتماعی مردم است و حکومت پیامبر اسلام نیز در مسجد شکل گرفت و در واقع مسجد پایگاه عظیمی است که ریشه انقلاب اسلامی ما نیز از آنجا نشات گرفته است و امام خمینی(ره) در بیان اهمیت مسجد، آن را سنگر می‌نامد.

 وی افزود: مسجد عالی‌ترین نهاد در نظام اسلامی است، زیرا همزمان تعداد زیادی از افراد به صورت داوطلبانه در آن حضور می‌یابند و به عبادت می‌پردازند، در صورتی که هیچ مکان دیگری وجود ندارد که این همه جمعیت به صورت داوطلبانه همزمان وارد شوند.

 نسبت با دیگر نهادها

جلالی خمینی درخصوص نسبت مسجد با نهادی دیگر چون مدارس و نهادهای حکومتی و ... نیز گفت: مسجد رابطه تنگاتنگی با سایر نهادهای حکومتی دارد، همانگونه که دانش‌آموزان و سایر افراد جامعه باید با مسجد و اهداف آن آشنا شوند، مسجد نیز باید افراد را نسبت به موضوعات مختلف جامعه آشنا کند.

 وی با تاکید بر اینکه نهادهای حکومتی باید پشتیبان یکدیگر باشند، افزود: نظام جمهوری اسلامی بر دو پایه جمهوریت و اسلام استوار است و تمامی نهادهای حکومتی باید به این دو بال یعنی اسلام و جمهوری توجه ویژه کنند، زیرا حرکت در مسیر این دو باعث رشد و تعالی کشور می‌شود. وی تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی همه باید همراه و همگام از تعالیمی که مرکزش مسجد است، استفاده کنند و به آن توجه کنند و در مساجد حضور یابند.

  انتظارات بعد از انقلاب

وی افزود: ما انتظارمان این بود که بعد از انقلاب این مظاهر و ارزش‌های اسلامی رنگین‌تر و جمعیت حاضر در مساجد بیشتر و شرکت در نماز جماعت پرشورتر شود. اینکه چرا در برخی مواقع این حضور کمرنگ‌ یا پررنگ می‌شود، بستگی به عملکرد خود مردم، جامعه و مسئولان جامعه دارد.

 به گفته وی، متولیان امور مساجد و امامان جماعت باید به مسائل اسلام، ولایت، فرهنگ و مسائل و مشکلات مردم توجه بسیار کنند و همگام با سایر نهادها، امور مساجد را نیز به پیش ببرند تا پیشرفت خوبی را در امور مختلف در جامعه داشته باشیم. امام جمعه مسجد احمدیه نارمک با اشاره به این گفته امام‌(ره) که برای دو چیز انقلاب کردم یکی اسلام و دیگری حقوق مستضعفان، گفت: ما باید برای حفظ این دو هدف امام‌(ره) تلاش کنیم.

هماهنگی نهادهای آموزشی و مساجد

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه همگامی و هماهنگی بین مطالب و مسائل مطرح شده در مسجد و نهادهای آموزشی وجود دارد، گفت: آن هماهنگی که باید بین نهادهای مختلف با مسجد وجود داشته باشد، وجود ندارد.

 ما انقلاب کردیم برای احیای ارزش‌های اسلامی که این ارزش‌های اسلامی باید در تمامی شئون زندگی ما رعایت شود. وی افزود: اگر امام جماعتی توانا، مدیر و مدبر باشد، منویات اسلام و ارزش‌های اسلامی، مسائل داخلی، خارجی، دشمن‌شناسی، دوست‌شناسی و همه را در مساجد برای مردم بیان می‌کند.

آیت‌الله جلالی خمینی تصریح کرد: والدین باید فرزندان خود را با مساجد آشنا کنند و هفته‌ای یکی دو بار فرزندان خود را به مدارس بیاورند و بدانند که مسجد، مرکز تعلیم و تربیت و تزکیه است. وی با تاکید بر اینکه اگر ارتباط بین مسجد و نهادهای حکومتی بیشتر باشد ما نتیجه بهتری خواهیم گرفت، گفت: ما در حوزه شرق تهران روزانه طلابی را برای برگزاری نماز جماعت به مدارس می‌فرستیم تا ارتباط میان روحانیت، مسجد و مدارس بیشتر و قوی‌تر شود.

  مساجد مرکز تعلیم ارزش‌های اسلامی

نماینده ولی فقیه در حوزه علمیه شرق تهران در رابطه با رعایت موارد دینی، سیاسی و اقتصادی در مساجد گفت: اسلام تنها به نماز و روزه خلاصه نمی‌شود، در اسلام مسائلی چون اقتصاد و سیاست نیز وجود دارد و مساجد مرکز تعلیم ارزش‌های اسلامی است.

وی افزود: مساجد الان با مساجد زمان طاغوت فرق دارد، تفکری که در اداره مساجد طاغوت بود این بود که مسجد و امامان جماعت نباید کاری به مسائل سیاسی و اقتصادی جامعه داشته باشند و باید فقط مردم را به نماز خواندن توصیه کنند.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب، امام این تفکر را که مسجد فقط محل نماز خواندن است عوض کرد و گفت دین ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دین ما است، یعنی در مساجد همانگونه که باید مسئله نماز و مباحث دینی گفته شود، مسائل روز نیز برای مردم مطرح شود. به گفته آیت‌الله جلالی خمینی مساجد امروز باید بیدار و هوشیار و دشمن‌شناس و دوست‌شناس باشند، زیرا امروز غیر از دیروز است.

  تفاوت مسجد با اماکن مذهبی ادیان دیگر

وی در ادامه در رابطه با اینکه تفکر ایجاد مسجد از چه زمانی شکل گرفته است، گفت: مسجد در زمان پیامبر احداث شد و قبل از مهاجرت از مکه به مدینه اولین کاری که پیامبر‌(ص) کرد مسجد قبا را بنا کرد و بعد از تشکیل مسجد حکومت را تشکیل داد و در واقع اولین جایی که پیامبر بنیان گذاشت، مسجد بود.

وی در رابطه با تفاوت مسجد با سایر اماکن مذهبی مانند کلیسا و غیره نیز افزود: مساجد ما غیر از محل‌های عبادتگاه سایر ادیان مثل مسیحیان، یهودیان و سایر مذاهب است، زیرا آنها دین را از سیاست جدا کرده‌اند، در حالی که در مسجد ما دین و سیاست توامان با هم
 هستند.

همشهری جمعه

کد خبر 88214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز