چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

حمید هیدارن: وجود کوه و یا به اصطلاح کوهنوردان، دیواره بیستون در استان کرمانشاه باعث شده رشته کوهنوردی در این منطقه از کشور علاقه‌مندان زیادی پیدا کند، ضمن اینکه پدیده‌ای به نام پناهگاه یا غار پراو در این کوه بر جذابیت‌های آن افزوده است.

در این رابطه سراغ محمدرضا نقدی رئیس هیات کوهنوردی کرمانشاه رفتیم تا از برنامه‌های این هیات در سال جاری باخبر شویم.

  • عمده کارهایی که امسال و تا به امروز توسط هیات کوهنوردی استان انجام شده را توضیح دهید.

امسال تست کوهنوردی در کمیته هیمالیانوردی از آقایان و بانوان صورت گرفت که طی آن 60 ورزشکار زن و 80 ورزشکار مرد شرکت داشتند و در 3 مرحله از حاضران تست کوپر گرفته شد. در بخش آقایان تست‌های سرعت و قدرت کوهستان صورت گرفت و نهایتا 20 نفر برای صعود به قله دماوند که طی روزهای 26 تا 31 مرداد انجام خواهد شد، انتخاب شدند.

در بخش خانم‌ها نیز 2 گروه طی روزهای ششم و دهم مردادماه برنامه‌های صعود بلند داشتند و از بین حاضران 10 نفر برای صعود به جبهه‌های مختلف دماوند برگزیده شدند. صعود به قله‌های آیلندپیک، مراپیک و بیس‌کمپ اورست نیز توسط کمیته‌های هیمالیانوردی ترتیب داده شد. از طرفی 2 تن از کوهنوردان کرمانشاهی همراه با تیم‌های دیگر، صعود به ارتفاعات کشور چین را در دستور کار داشتند.

آقای بهادرانی موفق به صعود به قله بودپیک پاکستان شد و همچنین 3 نفر از اعضای تیم پاراگلایدر استان در رقابت‌های ترکیه مجوز حضور در پیکارهای جهانی را کسب کردند.

  • در مورد تکمیل ساخت پناهگاه پراو در کوه بیستون صحبت کنید. گویا این غار مورد توجه خاص کوهنوردان خارجی قرار دارد؟

این غار در فلات پراو واقع شده و با 762 متر عمق و 36 حلقه چاه، در ارتفاع 3 هزار متری از سطح زمین یک پدیده زمین‌شناسی به شمار می‌آید که موقعیت استراتژیکی خاصی دارد. هر ساله در کشور انگلستان همایشی در بررسی شرایط زیست محیطی غار پراو برگزار می‌شود که این امر نشان از اهمیت آن برای کوهنوردان خارجی دارد.

  • شرایط صعود به قلل کوه بیستون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حدود 120 تا 150 مسیر صعود به کوه بیستون قرار دارد که از مسیرهای فنی تا مسیرهای سطح پایین طبقه‌بندی می‌شوند. قرار است با جلب نظر مساعد سازمان میراث فرهنگی و همیاری استانداری کرمانشاه، یک بیس‌کمپ در این منطقه احداث شود تا در اختیار هیات کوهنوردی استان قرار گرفته و کوهنوردان داخلی و خارجی از آن استفاده کنند.

 وجود مسیرهای متعدد و فراوان برای صعود باعث شده کوهستان کمتر دچار فرسودگی شده و ایضا فقط گروه‌های تخصصی و فنی اقدام به صعود کنند چرا که دیواره سنگی بیستون فقط برای کوهنوردان حرفه‌ای قابل صعود است.

به همین جهت اغلب مسائل زیست محیطی در بیستون رعایت می‌شود و خوشبختانه مشکی از این بابت متوجه کوهستان نیست. بیستون هر هفته شاهد صعود گروه‌های مختلف از سراسر ایران است و این امر به نوعی صنعت گردشگری را در منطقه رونق می‌بخشد. در واقع بیستون برای استان کرمانشاه یک نعمت الهی محسوب
می‌شود.

همشهری استانها

کد خبر 88189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز