مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا به تازگی به خواص آفت‌کشی رزماری، آویشن، میخک و نعنا پی برده‌اند.

این روزها استفاده روز‌افزون از سموم برای دفع آفات کشاورزی، به یک مساله و مشکل جهانی تبدیل شده است و محققان به دنبال راه‌های تازه‌ای برای غلبه بر این مشکل هستند.

به تازگی گروهی از محققان اعلام کردند گونه‌های رایجی از گیاهان می‌توانند جایگزینی پاک و سبز برای آفت کش های رایج به شمار روند.

رزماری، آویشن، میخک و نعنا از جمله گیاهانی هستند که محققان به خواص آفت‌کشی آنها پی برده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان به مدت یک دهه بر روی خصوصیات آفت زدایی این گیاهان مطالعه کرده‌اند. این گیاهان می‌توانند به عنوان سلاحی کلیدی در برابر آفتها و حشرات در صنایع کشاورزی آلی مورد استفاده قرار گیرند.

روغن درونی این گیاهان واکنش های متنوعی را در برابر آفتها نشان می‌‌دهند، برخی آفتها را به کلی نابود می‌کنند و برخی دیگر را دفع می‌کنند.

دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا با استفاده از مقادیر کوچکی از چند گیاه مختلف که در آب رقیق شده بودند موفق به کشف خاصیت ضد آفت در این گیاهان و استفاده از محلول به دست آمده به عنوان سم آفت زدایی شدند.

در حال حاضر استفاده از برخی از این گیاهان توسط کشاورزان به منظور پرورش دادن محصولاتی مانند توت فرنگی، اسفناج و سیب زمینی در از بین بردن آفتها و کرمها تاثیر قابل توجهی به جا گذاشته است.

محققان معتقدند این آفت‌کش‌های گیاهی نیازمند تایید سازمان‌های مربوطه یا محدودیت در تولید نخواهند بود و دسترسی به آنها بسیار آسان است. از مزایای دیگر استفاده از گیاهان به عنوان آفت‌کش ، عدم مقاوم سازی حشرات در برابر ضد آفتها است ، مشکلی که در مورد سایر سموم وجود دارد و کشاورزان را مجبور به استفاده از مقادیربیشتر یا قوی‌تر سم می‌کند.

جلوگیری از خطر مسمومیت ناشی از سموم آفت زدا و همچنین آسیب به محیط‌زیست را شاید بتوان مهم‌ترین مزیت این آفت‌کش‌های سبز به شمار آورد.

 اما با وجود تمام این مزایا، آفت زداهای گیاهی از محدودیتهایی نیز برخوردارند: به دلیل اینکه روغن استحصال شده از این گیاهان در معرض نور خورشید به سرعت تبخیر یا فاسد می‌شوند، استفاده از این سموم گیاهی نسبت به سموم شیمیایی مشکل است. همچنین دوام برخی از این سموم گیاهی تنها چند ساعت است که در مقایسه با دوام چند روزه یا چند ماهه سموم شیمیایی بسیار محدود است و کشاورزان را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

در عین حال به دلیل غلظت و تراکم پایین سموم گیاهی برای دستیابی به بهترین نتیجه در از بین بردن آفات باید میزان زیادی از سموم گیاهی مورد استفاده قرار گیرند.

بر طرف کردن این مشکلات و افزایش دوام سمی که از این گیاهان به دست می‌آید، زمینه‌های تحقیقی جدید دانشمندان در این زمینه است.

کد خبر 88114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز