دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اقتصاد ژاپن پس از یک سال مجددا با رشد 0.9 درصدی مواجه و این کشور موقتا از بدترین رکود اقتصادی خود طی چندین دهه اخیر خارج شد

به گزارش الجزیره، نرخ رشد اقتصادی ژاپن در سه ماهه دوم سال جاری میلادی بر مبنای گزارش دولت این کشور که در روز دوشنبه 17 اوت انتشار یافت، به 0.9 درصد رسید که این مساله بیانگر این است که این کشور پس از پشت گذاشتن چند دوره 3 ماهه رکود مجددا دوره‌ای از رشد مثبت اقتصادی را تجربه می‌کند.

با این حال شاخص اصلی بورس ژاپن، Nikkei به دلیل محقق نشدن پیش‌بینی اقتصاددان‌ها در مورد بالاتر بودن رشد سه‌ماهه، با کاهش روبرو شده‌است.

پیش‌بینی می‌شود که در بهترین شرایط اگر رشد کنونی تا یک سال کامل ادامه یابد اقتصاد این کشور تا پایان سال 3.7 درصد رشد خواهد داشت که البته این میزان از توقعات 3.9 درصدی بازار کم‌تر است.

گفته می‌شود که رشد اقتصادی ژاپن در سه ماهه دوم سال جاری بیشتر معلول افزایش تقاضا برای صادرات و اختصاص یک بسته محرک اقتصادی از سوی دولت این کشور است.

بر اساس این گزارش، افزایش صادرات به ویژه صادرات صنعتی پیشرفته و کالاهای اساسی مثل مواد شیمیایی و فولاد به چین علت اصلی افزایش رشد اقتصادی ژاپن عنوان شده است.

کارشناسان معتقدند روند رشد و رونق اقتصاد جهان در حال بازگشت است. فرانسه، آلمان و هنگ‌کنگ نیز در هفته گذشته از رشد 0.3 درصدی اقتصادهای خود در سه ماهه دوم 2009 خبر دادند.

کد خبر 88014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز