یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در روزهای آینده و هفته‌ای که پیش رو داریم علاقه‌مندان به موسیقی فرصت دارند از میان برنامه‌ها و کنسرت‌های مختلفی که در تالارها و فرهنگسراهای تهران برگزار می‌شود بسته به سلیقه خود برای حضور در کنسرت‌های موسیقی کلاسیک، سنتی و... برنامه‌ریزی کنند.

فرهنگسرای نیاوران فردا میزبان رسیتال آواز پری زنگنه است. در این کنسرت «حکیم آوا» پیانیست تاجیکستانی، زنگنه را همراهی می‌کند.

او در این شب قطعاتی از شوبرت، شومان و لیدهای ایرانی از آثار آهنگسازان معاصر کشور را اجرا خواهد کرد.

کنسرت موسیقی آذربایجانی آراز به سرپرستی و خوانندگی «رحیم شهریاری» اول آذرماه در تالار وحدت به اجرای برنامه می‌پردازد.

این کنسرت به سرپرستی و خوانندگی «رحیم شهریاری» و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی چهارشنبه 1 آذرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

در این برنامه گروه آراز قطعاتی از آلبوم‌های عصرین گوزلی، سن سیز و گئتمه قال را اجرا خواهند کرد.

گروه موسیقی آذربایجانی آراز ساعت  21 روز فوق در تالار وحدت به روی صحنه می‌روند.
این گروه از  23 تا  25 آذر نیز در تالار اندیشه حوزه هنری برنامه خواهند داشت.

در حوزه موسیقی سنتی نیز گروه موسیقی سنتی صبا به سرپرستی فاضل جمشیدی در روزهای پنج‌شنبه دوم و جمعه سوم آذر در تالار  وحدت برنامه اجرا می‌کنند. در این گروه  12 نفره از سازهای کوبه‌ای مناطق مختلف ایران در ترکیب‌بندی سازها استفاده می‌شود.

همچنین هنرمندان با سازبندی‌هایی چون سنتور، عود، تار، تارباس، نی، کمانچه، تنبک، دف و دهل بعد از چند سال برنامه اجرا می‌کنند. این گروه تاکنون در فستیوال‌های مختلفی شرکت کرده و برنده جوایزی شده است.

در روزهای 3 و 4 آذر گروه ایستاتیس در تالار اندیشه حوزه هنری به اجرای برنامه می‌پردازند. این گروه کنسرت موسیقی بدون کلام به سرپرستی مهیار محمدعلی زاده با گیتار الکترونیک، گیتار باس، کمانچه، پیانو، کیبورد، درامز، تار و سه‌تار میزبان علاقه‌مندان هستند.

گروه زیتون به سرپرستی عباس یوسفی نیز پس از اخذ مجوز از سوی دفتر شعر و موسیقی در روزهای 4 و 5 آذر در محل مجموعه بنیاد آفرینش‌های هنری میزبان علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک هستند.

لوریس چکناواریان از هشتم تا چهاردهم آذرماه کنسرتی به نفع کودکان سرطانی اجرا می‌کند. این کنسرت با همکاری انجمن خیریه محک در سالن سیصد نفره آمفی تئاتر بیمارستان محک برپا می‌شود.

در این اجرا ارکستر چهار نفره مجلسی ارمنستان با رهبری لوریس چکناواریان به اجرای قطعات کلاسیک از باخ و موتسارت، سوئیت‌های کردی و ایرانی و قطعات ساخته شده توسط چکناواریان خواهند پرداخت.

در اجرای این کنسرت علاوه بر گروه ارکستر، «گودویک واش» و «توماس تئودورف» نوازندگان پیانو و ویولن از اتریش و ژاله صادقیان برای دکلمه قطعات حضور خواهند داشت.

کنسرت ارکستر ملل به رهبری پیمان سلطانی از روز  14 آذر به مدت  4 شب در تالار بزرگ کشور روی صحنه می‌رود.

در این کنسرت، ارکستر قطعاتی همچون «سمفونی نفت» ساخته علینقی وزیری و مارش لوبر به عنوان اولین سرود ملی ایران را اجرا می‌کنند. همزمان با آغاز کنسرت تخت جمشید، ماکت تخت جمشید ساخته هنرمند شیرازی بر روی سن تالار بزرگ کشور قرار می‌گیرد.

به غیر از کنسرتهایی که در روزهای آتی اجرا خواهند شد به‌تازگی در بخش تولید آثار موسیقایی نیز، 36 اثر در مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما تولید شده است. 7 اثر سنتی، 5 اثر کودک، 10 اثر محلی، 5 اثر ارکسترال، یک اثر پاپ سنتی و یک اثر تکنوازی دیوان است.

در هفته گذشته سجادی مدیر حوزه موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز از انتشار چهار آلبوم جدید در نیمه دوم سال خبر داد.

در روزهای اخیر، «رقص  مضراب» مجموعه چهار مضراب‌های جلال ذوالفنون نیز در قالب آلبوم‌های صوتی منتشر شد. این نوازنده سه‌تار گفته اجرای این آثار به 15 تا   22 سال پیش بازمی‌گردد.

و اما هفته گذشته برنامه‌های تخصصی نادر مشایخی در کنسرواتوار تهران جهت تشکیل دوره‌های رهبری ارکستر، اعلام شده است.

دوره‌های رهبری ارکستر شامل هارمونی، آنالیز، موسیقی قرن 20، فلسفه موسیقی و... خواهد بود که دانش‌‌پذیران پس از طی دوره آموزش  2 ساله گواهی‌نامه می‌گیرند.

کد خبر 8800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز