شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت در دو گزارش جهانی در چین به مسئله نابرابری‌ فزاینده در سلامت و‌ در دسترسی به مراقبت بهداشتی در 30 سال گذشته پرداخته است

سازمان جهانی بهداشت در این گزارش‌ها که در پکن انتشار یافته است اشاره می‌کند که متوسط طول عمر یا امید به زندگی در کودکی در حومه گلاسکو در اسکاتلند، متولد شده است، ممکن است 28 سال کمتر از کودکی باشد که تنها در فاصله 13 کیلومتری‌اش در مرکز شهر زندگی می‌کند،‌ و امید به زندگی دختری که در لسوتو متولد می‌شود، 42 سال کمتر از دختری است که ژاپن به دنیا می‌آید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از این گزارش‌ها بر شیوه سازمان‌دهی، اعتباردهی و ارائه مراقبت‌های بهداشتی اولیه در کشورهای ثروتمند و فقیر در سراسر جهان متمرکز است. گزارش دوم، با نام "رفع شکاف نسلی"، نتایج یک بررسی سه‌ساله را در مورد نابرابری‌های بهداشتی در درون کشورها و در میان کشورها مستند می‌کند.

 نماینده سازمان جهانی بهداشت در چین، هانس ترودسون، اعلام کرد "نابرابری‌ها در شاخص‌های سلامتی و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی در حال حاضر نسبت به سال 1978 بسیار بیشتر شده است."

او افزود:‌ "ژن‌ها توضیح‌دهنده هیچکدام از این تفاوت‌ها نیستند."

 "در عوض،‌ این تفاوت‌های میان کشورها- و درون کشورها- ناشی از محیط زیست اجتماعی است که افراد در آن متولد می‌شوند، زندگی می‌کنند، رشد می‌کنند، کار می‌کنند و پیر می‌شوند. این تفاوت‌ها همچنین به نظام‌های بهداشتی بستگی دارد که برای مقابله با بیماری‌ها به کار گرفته می‌شوند."

 سازمان جهانی بهداشت، به عنوان نمونه به سوئد اشاره می‌کند، خطر مرگ یک زن در حین بارداری و زایمان یک در 17400 است، در حالیکه این نسبت برای مادران در افغانستان یک در هشت است. گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت خواستار درک بهتر ریشه‌های نابرابری‌های بهداشتی و اقدام برای بهبود شرایط روزانه زندگی است.

 آنها همچنین از سیاستگذاران درخواست کرد تا به اساس و هدف پیشگیری بازگردند. ترودسون گفت:‌ "به جای تکیه کردن بر خدمات تخصصی یا مداخلات زیستی- پزشکی، ما باید بر پیشگیری و تقویت خدمات مراقبت بهداشتی اولیه متمرکز شویم."

"استفاده بهتر از اقدامات پیشگیری و مراقبت‌های اولیه می‌تواند بار بیماری‌های جهانی را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد."

چین اخیرا اعلام کرد یک نظام اصلاح بهداشتی بلندپروازانه را با کمک سازمان جهانی بهداشت شروع کرده است که اهداف آن تامین مراقبت‌های بهداشتی پایه‌ای برای همه تا سال 2020 است. تردوسون افزود:‌ "هر کسی چه زن چه مرد،‌چه جوان و چه پیر- باید به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند، که منصفانه، مردم‌گرا، در حد استطاعت مردم، و کارآمد باشند."

"اما نظام‌های بهداشتی به طور طبیعی به سوی انصاف و کارآمدی حرکت نخواهند کرد. سیاست‌های عامدانه برای این کار مورد نیاز است."

کد خبر 87860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز