جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران ترکیبی شیمیایی را یافته‌اند که به طور موثری سلول‌های بنیادی موجود در تومورهای بدخیم را هدف قرار می‌دهد.

 این سلول‌های بنیادی ، نقش کلیدی در انتشار سرطان دارند، و معمولا به درمان مقاوم‌اند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه در بررسی که روز پنج‌شنبه در جورنال Cell منتشر شد،‌ گروهی از پژوهشگران پزشکی اعلام کردند که ترکیبی را به نام سالینومایسین کشف کرده‌اند که به طور مستقیما سلول‌های بنیادی سرطان را هدف قرار می‌دهد.

رابرت واینبرگ، عضو موسسه پژوهش بیومدیکال وایت‌هد، یکی از این پژوهشگران گفت:‌"‌شواهد فزاینده حاکی از آن است که سلول‌های بنیادی سرطان مسئول قدرت تهاجمی بسیاری از تومورها هستند."

 سلول‌های بنیادی سرطان بخش‌هایی نادر اما مهاجم از تومورها هستند، که با پخش شدن در بدن تومورهای جدید را در جاهای دیگر ایجاد می‌کنند، و در عین حال به شیمی‌درمانی و پرتودرمانی مقاوم هستند.

 بررسی‌های قبلی برای بررسی سلول‌های بنیادی سرطانی نتوانسته بود، این سلول‌ها را درون تومورها مکان‌یابی کند،‌ و هنگام کشت این سلول‌ها در خارج بدن،‌ خصوصیات کلیدی آنها از دست می‌رفت.

این گروه پژوهشگران برای انجام این بررسی، راهی جدید یافتند تا سلول‌های کشت‌داده‌شده پستان را به سلول‌های بنیادی سرطان تبدیل کنند.

سپس آنها حدود 16000 ترکیب شیمیایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا ترکیبی را بیابند که به طور خاص بر این سلول‌‌های بنیادی اثر بگذارد. آنها نهایتا بر 32 ترکیب متمرکز شدند و نهایتا یک ترکیب به نام سالینومایسین را یافتند که بر این سلول‌ها موثر است.

 این ترکیب هم بر روی سلول‌های بنیادی سرطانی طبیعی و در آزمایشگاه تولید شده تاثیر فوق‌العاده‌اس داشت، به طوری که نسبت سلول‌های بنیادی در کشت سلولی سرطان پستان را 100 برابر بیشتر از یک داروی معمول ضدسرطان‌، به نام پاسیلتاکسل،‌اثر می‌گذاشت.

 این ترکیب همچنین هنگامی سلول‌های توموری به موش تزریق می‌شد،‌ از جایگزینی این سلول‌ها جلوگیری می‌کرد، رشد تومورهای جدید در حیوانات را هم آهسته می‌کرد.

 این ترکیب همچنین گروه‌هایی از ژن‌ها،‌ که معمولا با تومورهای به شدت مهاجم و پیامد بد بیماری ارتباط دارند،‌ و در سلول‌های بنیادی سرطانی بسیار فعال هستند، هدف قرار می‌دهند و به طور موثری فعالیت آنها را کاهش می‌دهند.

پژوهشگران هنوز نمی‌دانند که سالینومایسین چگونه عمل می‌کند، و پیش از اینکه این دارو برای درمان بیماران سرطانی مورد استفاده قرار گیرد، چندین مرحله دیگر تحقیقی دیگر را باید از سر بگذراند.

کد خبر 87775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز