همشهری‌آنلاین: برای نخستین بار فرهنگ اصطلاحات گیاه شناسی که نتیجه 25 سال پژوهش دکتر ولی‌الله مظفریان و تدوین به 5زبان زنده دنیا‌ست، از سوی انتشارات فرهنگ معاصر به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین در این فرهنگ که معادل هر واژه‌ آن هم‌زمان به 5 زبان لاتین، انگلیسی، آلمانی، فرانسه و فارسی آمده است، اصطلاحات ریخت شناسی، زیست شناسی و بوم شناسی گیاهی گنجانده شده است که در برابر هر مدخل فارسی معادل آن مدخل به زبانهای 4 گانه مذکور به همراه واژه گزینی یا واژه سازی برای آن مداخل آمده است.

در این فرهنگ بسیاری از معادل‌های فارسی با ترجمه لفظی و اصطلاحات پایه‌ای لاتینی یا به اصطلاح با "گرده برداری"از آن‌ها ساخته شده‌اند و برخی از آن‌ها بیانگرفارسی مفهوم صحیح اصطلاحات لاتینی است.

این فرهنگ در بر گیرنده بخشهای مختلف شامل اصطلاحات اندام شناسی گیاهی،اصطلاحات نام های علمی گیاه شناسی،بخش قیود،حروف اضافه و یک بخش خودآموز گرامر و قواعد زبان لاتینی است.

این فرهنگ به ترتیب الفبایی اصطلاحات لاتینی بین المللی مرتب شده و معادل های انگلیسی، فرانسه و آلمانی پس از مدخل لاتین ذکر شده اند.

انتشارات فرهنگ معاصر، پیش از این، اقدام به انتشار «فرهنگ محیط زیست»، «فرهنگ نام‌های گیاهان» و کتاب «درختان و درختچه‌های ایران» کرده است و کتاب حاضردر واقع چهارمین کتاب از این مجموعه است.

ویژگی مهم این کتاب علاوه بر اعتبار نام ناشر که در زمینه تالیف کتاب‌های مرجع سابقه‌ای مفید و موثر دارد، در مولف آن هم هست  که از جمله چهره‌های پیش کسوت،علمی  و دانشگاهی در زمینه گیاه و گیاه شناسی و درخت‌کاری در ایران به شمار می‌رود.

فرهنگ اصطلاحات گیاه شناسی در 1000صفحه قطع وزیری با جلد سخت و قیمت 22هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

کد خبر 87683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز