چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند زنی که مادر یا خواهری مبتلا به سرطان پستان دارد باید "قویا" تغذیه نوزاد با شیر مادر را مورد توجه قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران در یک بررسی درازمدت بر روی 60 هزار زن دریافتند که زنان دارای سابقه خانوادگی سرطان پستان در صورتی که نوزادان‌شان را با شیر مادر تغذیه کرده باشند، در مقایسه با زنانی که این کار را نکرده‌اند، خطر ابتلا به سرطان پستان قبل از یائسگی در آنها کاهش می‌یابد.

پژوهشگران در بیمارستان بریگهام و زنان و دانشکده پزشکی هاروارد داده‌های به دست آمده از 60075 پرستار را که نوزاد به دنیا آورده  بودند و در سال‌های 1997 تا 2005 در "بررسی سلامت پرستاران" شرکت کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

 تا پایان سال 2005، 608 زن - حدود یک درصد این زنان- هنگامی که به طور میانگین 46 سال داشتند، به سرطان پستان مبتلا شده بودند.

این بررسی همچنین نشان داد که زنانی که مادر، خواهر یا بستگان نزدیک مبتلا به سرطان پستان داشتند،‌ در صورتی که از سینه شیر داده بودند،‌ در مقایسه با زنانی که این کار را نکرده بودند،‌ 59 درصد کمتر در معرض خطر سرطان پستان قرار دارند.

این محققان می‌گویند این میزان کاهش خطر سرطان پستان "قابل‌مقایسه" با مقدار کاهشی است که هورمون‌درمانی با تاموکسیفن برای پیشگیری از سرطان پستان در زنان در معرض خطر بالای این ییماری ایجاد می‌کند.

رابطه‌ای میان شیردهی از پستان و سرطان پستان در میان زنانی که سابقه خانوادگی این بیماری را نداشتند، وجود نداشت.

نکته جالب این بود که در زنانی که از سینه شیر نداده بودند، اما از داروهایی استفاده کرده بودند که تولید شیر را متوقف می‌کرد،‌ نیز 42 درصد کمتر در معرض سرطان پستان قرار داشتند.

 به گفته پژوهشگران شیردادن از سینه یا مصرف‌ داروهای مهارکننده تولید شیر،‌ احتمالا مانع از التهاب ناشی از تجمع شیر می‌شود و این التهاب ممکن است با سرطان پستان ارتباط داشته باشد.

کد خبر 87617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز