کاهش مصرف میوه و در برخی موارد حذف آن از وعده‌های خوراک روزانه، مشکلات بسیاری را با خود همراه دارد.

مدیر طرح: شبنم چهره
همکاران: سیامک کفایی، فریده درفشی،‌ زهره دیداری، احسان کاظمی و سمیه گایگانی

پیشگفتار
رشد و تکثیر قارچ‌گونه اغذیه‌فروشی‌ها و فست‌فودها در شهر‌های بزرگ، گواه بر‌ این مدعاست که مصائب زندگی ماشینی مردم را برآن داشته تا برای برآورده کردن نیازهای خود، پاسخ‌های هرچه سریع‌‌تر و آسان‌تر‌ را جستجو کنند. انسان جامعه مدرن زمان زیادی را برای پخت و تناول خوراک صرف نمی‌کند و ترجیح می‌دهد با تهیه غذاهای آماده و نیمه آماده حاوی مواد نگهدارنده طولانی، گرسنگی خود را مرتفع کند.

تهیه و آماده کردن میوه به دلیل صرف وقت و عدم امکان نگهداری در دراز مدت،‌ با مشغله‌های موجود در زندگی مدرن سازگار نبوده و بیشتر جنبه تشریفاتی (در زمان حضور میهمان) پیدا می‌کند.

در کشور ما با توجه به تنوع گونه‌های گیاهی، میوه‌های متنوع با کیفیت نسبتا خوبی به عمل می‌آید. اما با کمی دقت در سبک زندگی مردم درمی‌یابیم، در بیشتر خانواده‌ها به‌خصوص در میان نسل جوان میوه جایگاهی ندارد. البته قیمت بالای میوه نیز در عدم تمایل بیشتر مردم به مصرف آن، بی‌تاثیر نیست. بروز بیماری‌های مختلف و استفاده از داروهای شیمیایی یکی دیگر تاثیرات زندگی ماشینی‌از است که گریبانگیر بسیاری از مردم این جوامع است.
مصرف روزانه میوه عامل معالجه بسیاری از بیماری‌ها است. املاح معدنی و ویتامین‌های طبیعی موجود در میوه‌ها، اعمال مختلفی را بر روی اندام‌های مختلف بدن آدمی انجام می‌دهند که تاثیری مشابه دارو‌های شیمیایی دارند.

 البته تاثیر درمانی میوه‌ها روی بدن انسان، در مقایسه با دارو‌های شیمیایی، در درازمدت صورت می‌گیرد؛ اما این تاثیر ماندگار‌تر و طبیعی‌تر است. برای جذب بهتر خواص میوه‌ها، میزان و چگونگی مصرف میوه مهم به نظر می‌رسد است. مثلا، میوه خوردن 30 دقیقه قبل از غذا یا 2 تا 3 ساعت پس از صرف غذا، مصرف روزانه میوه‌ها بیش از سه بار، خوردن میوه‌هایی مانند سیب و خیار با پوست و موارد بسیاری که درباره خوردن میوه‌ها توصیه‌ شده است.

گزیده‌ای از نتایج این نظرسنجی به شرح زیر است:
از میان پاسخگویان 83 درصد در وعده‌های خوراک روزانه خود میوه می‌خورند. این در حالی است که 17 درصد پاسخگویان هر روز میوه نمی‌خورند.
پاسخگویانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند بیشتر از سایر پاسخگویان میوه دوست دارند و در وعده‌های خوراک روزانه خود میوه می‌خورند.
گفتنی است سن بر تعداد وعده‌های مصرف میوه پاسخگویان تاثیرگذار است، بطوری‌که هرچه سن پاسخگویان بالاتر می‌رود، تهداد وعده‌های میوه خوردنشان نیز بیشتر می‌شود.
جنسیت بر تعداد وعده‌ها و زمان میوه خوردن پاسخگویان تاثیر دارد، گفتنی است بیشتر مردان روزی یک‌بار و قبل از صبحانه، بیشتر زنان روزی سه وعده و بیشتر قبل از نهار میوه می‌خورند

جدول شماره 1- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره دلایل میوه نخوردن را نشان می‌دهد:

دلایل پاسخگویان برای  میوه نخوردن

تعداد 

درصد

گرانی میوه

53

52

دوست نداشتن 

21

21

بیماری و حساسیت

18

18

وقت نداشتن و تنبلی در آماده کردن میوه 

10

10

جمع

102

100

نمودار شماره 1- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره میوه ثابت موجود در سبد خریدشان را نشان می‌دهد:

 این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند.

متن کامل این خبر را در  www.hccmr.com بخوانید.

کد خبر 87593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز