همشهری آنلاین‌: ماریانو راخوی رییس حزب مردم اسپانیا گفت: با نخست وزیر صادق بودم اما او ما را درباره روند سیاسی در پیش گرفته شده با اتا فریب داد.

راخوی کاندیدای پیشین انتخابات اسپانیا ضمن بیان مطلب فوق در مصاحبه با روزنامه ال موندو افزود: "تنها روزنه‌ای که برای دست یافتن به توافق صلح باقی مانده همان قرار دادی است که بر آزادی‌ها و مبارزه با تروریسم تاکید دارد.

ماریانو راخوی در ادامه گفت: "اتا (گروه جدایی طلب باسک) در حال فریب دادن دولت اسپانیا است. تصور می‌کنم اکنون اتا فرصتی برای دستیابی به اهداف سیاسی خود یافته است، اهدافی که طی 40 سال با کشتار در پی آن بود.دولت اسپانیا نیز به گونه‌ای عمل کرده که برای این گروه مسجل شده که می‌تواند به اهداف خود برسد.

راخوی در بخش دیگری از سخنان خود ادعا کرد: "نخست وزیر ما را فریب داد؛ زمانی که اتا جهت مذاکره اعلام آمادگی کرد از او پرسیدم آیا به اتا تعهداتی داده است که پاسخ او منفی بود. دو ماه از نخست وزیر و اقداماتش حمایت کردم اما نتیجه‌اش دیدار میان دولت و باتاسونا بود (شاخه سیاسی جدایی طلبان باسک)."

انتقاد راخوی در واقع متوجه کوتاه آمدن دولت کنونی اسپانیا در برابر خواسته‌های اتا است. زیرا حزب مردم معتقد است تنها در صورت پذیرش کامل شروط دولت اسپانیا است که می‌توان به گفت و گو‌های صلح خوشبین بود و نه با آتش بسی موقت.

کد خبر 8757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز