دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار اعلام کرد: بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران ازابتدای امسال تاکنون به 27‌درصد رسید.

به گزارش همشهری، در شرایطی که رکود در بسیاری از بازار‌ها از جمله مسکن، طلا و همچنین نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش پیدا کرده است، بورس تهران توانست از رقبای خود پیشی بگیرد و نرخ بازدهی 27درصدی را به نام خود ثبت کند.

در حال حاضر نرخ سود سپرده‌های مردم در حساب‌های بانکی که عمده‌ترین رقیب بازار سهام محسوب می‌شود بین 9 تا 15 درصد در حساب‌های کوتاه مدت و بلندمدت متغیر است؛ در حالی که سهامداران بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون توانسته‌اند به‌طور میانگین 27 درصد سود به‌دست بیاورند.

از سوی دیگر رکود بازار مسکن و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر، باعث شد تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد با وجود عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس تهران تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بازار افزایش یافته است.

نظام بانکی همواره به‌دلیل تضمین پرداخت حداقل سود به سرمایه‌گذاران از رقبای بازار سرمایه محسوب می‌شود؛ به این ترتیب به‌نظر می‌رسد به‌دلیل پیشی گرفتن نرخ سود سهام در بازار سرمایه از نظام بانکی فرصت جدیدی برای جذب نقدینگی موجود در جامعه برای بورس تهران به‌وجود آمده است.

در همین رابطه حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری گفت: نرخ بازدهی حاصل از سرمایه‌گذاری در بورس تهران تا امروز به 27 درصد رسیده است و من فکر نمی‌کنم که سرمایه‌گذاران بتوانند در بازار‌های دیگر چنین سودی را به دست بیاورند.

75 هزار میلیارد ریال سود تقسیم شده است

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های بورس از ابتدای امسال تاکنون چه میزان سود تقسیم کرده‌اند، گفت: شرکت‌های بورس تهران در فصل مجامع امسال به‌طور میانگین 67 درصد سود سالانه خود را بین سهامداران تقسیم کرده‌اند.

قالیباف اصل با بیان اینکه مجامع عمومی اکثر شرکت‌های بورس تا‌کنون برگزار شده است، افزود: سود محقق شده شرکت‌ها در سال مالی جاری و در 4 ماهه اول سال معادل 112 هزارو 917 میلیارد ریال بوده است که از این مقدار 75 هزارو 722 هزار میلیارد ریال بین سهامداران شرکت‌ها تقسیم شده است.

وی با مقایسه این آمار با سال گذشته اعلام کرد: شرکت‌های بورس در سال گذشته 81‌هزار و 944 میلیارد ریال سود به دست آوردند که از این میزان 61 هزار و 100‌میلیارد ریال تقسیم شد. به گفته وی، سال گذشته شرکت‌های بورس 75 درصد سود شان را بین سهامداران تقسیم کردند.

کد خبر 87514

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز