یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

ترجمه کیکاووس زیاری: «آلیس در سرزمین عجایب» یک‌بار دیگر به نمایش عمومی در می‌آید.

اما نسخه‌ای که به زودی به روی پرده سینماها می‌رود، همان نسخه قدیمی و کلاسیک این قصه محبوب بچه‌ها نیست. این فیلم نسخه جدیدی از ماجراجویی‌های بانمک آلیس و دوستان تازه‌اش در سرزمین عجایب است، که «تیم برتن» آن را کارگردانی کرده است. در کنار نسخه‌های معمولی فیلم، قرار است نسخه سه بعدی آن هم به نمایش در آید. «جانی‌دپ» همکار همیشگی برتن، در فیلم نقش «مد هاتر»‌را بازی می‌کند و آلیس قصه، بازیگر نوجوان تازه واردی به نام «میا واسیکووسکا» است.

« آلیس در سرزمین عجایب»اواخر فروردین (آوریل) سال آینده به روی پرده سینماها می‌رود. تیم برتن قبل از این فیلم‌های «بتمن» (قسمت اول و دوم)، «ادوارد دست‌قیچی» و انیمیشن «عروس‌مرده» را کارگردانی کرده است. او در یک گفت‌وگوی اینترنتی در باره ساخته جدیدش صحبت می‌کند.

«میا واسیکووسکا» بازیگر نقش آلیس

  • می‌توانید در باره تصور و دیدگاه خودتان در باره قصه «آلیس درسرزمین‌عجایب» صحبت کنید؟

خیر، چون من هنوز کارهای زیادی در باره این داستان باید انجام دهم (می‌خندد). منظورم این است که می‌خواهم یک فیلم جذاب و تماشایی بسازم. پس نمی‌توانم در حال حاضر، توضیح زیادی در باره آن بدهم. قصه «آلیس در سرزمین عجایب» پر از لحظه‌های کمدی، فانتزی و ماجراجویانه است. این قصه از معدود داستان‌هایی است که از دوران کودکی آن را دوست داشته‌ام. به همین دلیل تمام تلاشم را کردم تا فیلمی تماشایی و مقبول کارگردانی کنم. حوادث و اتفاق هایی که در این قصه رخ می‌دهد، به شدت غیرمعمول و عجیب و غریب است. این حوادث بیننده خود را دیوانه و گیج می‌کند. اما ماجراهایی که در هر قسمت از قصه برای آلیس  پیش می آید،  خواننده کتاب و تماشاچی فیلم را مجذوب خود می‌کند.

  • قبل از این چندین فیلم و مجموعه از روی این قصه ساخته‌شده است. شما چرا آن را باز‌سازی کردید؟

خب، این قصه در حال حاضر یکی از آثار کلاسیک و بسیار تحسین‌شده دنیای ادبیات است. همیشه این احساس را داشته‌ام که ساختن فیلمی سینمایی براساس این قصه، کار مشکلی است. فیلم‌هایی را که ساخته شده‌اند دیده‌ام. باید صادقانه بگویم آنها را خیلی دوست ندارم. فکر می‌کنم هنوز فیلمی ساخته‌‌نشده که بتواند یک اقتباس خوب سینمایی از این قصه باشد. به همین دلیل، تصمیم گرفتم تلاش خودم را در این باره انجام دهم و فیلمی بسازم که بتواند برگردان سینمایی خوبی از ماجراجویی‌های آلیس باشد.

  • برای ساختن فیلم، چه‌چیزهایی را از قصه کلاسیک «لوئیس کارول» گرفتید؟

خط اصلی قصه فیلم براساس کتاب کارول است. فیلم‌های قبلی که براساس قصه کتاب کارول ساخته شدند، همیشه دختر سرگردانی را به تصویر کشیده‌اند که در کنار یک تعداد شخصیت عجیب و غریب دیگر، دور خودش می‌گردد و سرگردان است. او با دنیای دوروبر خودش برخوردی انفعالی دارد و کار زیادی انجام نمی‌دهد. تلاش من این بود که آلیس تحرک بیشتری در قصه فیلم داشته باشد و حضورش خیلی خنثی نباظAلم متعلق به بزرگ‌ترها هم هست، بزرگ‌ترهایی که قصه «آلیس در سرزمین عجایب» را سال‌ها قبل در دوران کودکی و نوجوانی خود خوانده اند. همه ما از این قصه خاطره خوب و دلپذیری داریم و این قصه هنوز هم محبوب همه ماست. فکر می‌کنم با این کاری که انجام دادم، قصه گرما و حس و حال خوبی پیدا کرده و تماشاچی را بیشتر با خودش درگیر می‌کند.

«جانی دپ» با گریم جدید در «آلیس در سرزمین عجایب»

  • هنگام ساخت فیلم خودتان نسخه‌های قبلی «آلیس در سرزمین عجایب» را هم تماشا کردید؟

در طول سال‌های گذشته، نسخه‌های سینمایی متعددی از این قصه را دیده‌ام. ولی وقتی فیلم را می‌ساختم، فقط کتاب لوئیس کارول کنار دستم بود. فیلم من یک کار مستقل است که دیدگاه مرا نسبت به این قصه نشان می‌دهد.

  • فیلم را برای کودکان و نوجوانان ساخته‌اید؟ مخاطب آن چه کسانی هستند؟

البته کاملاً طبیعی است که مخاطب اول و اصلی فیلم کودکان و نوجوانان باشند. ولی این فیلم متعلق به بزرگ‌ترها هم هست، بزرگ‌ترهایی که قصه «آلیس در سرزمین عجایب» را سال‌ها قبل در دوران کودکی و نوجوانی خود خوانده اند. همه ما از این قصه خاطره خوب و دلپذیری داریم و این قصه هنوز هم محبوب همه ماست. فکر می‌کنم والدین بچه‌ها هم از تماشای فیلم لذت ببرند و همراه با آن به دوران کودکی و نوجوانی خود برگردند.

کد خبر 87494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز