شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تغییرات ایجاد شده در نحوه پذیرش بومی دانشجو در کنکور 88، اظهار کرد: بر این اساس شانس قبولی داوطلبان در انتخاب رشته‌های بومی استانی، ‌بومی ناحیه‌ای و بومی قطبی افزایش پیدا کرده است.

 دکتر حسین توکلی در گفت‌و‌گو ایسنا گفت: تغییر بومی گزینی در 13 رشته پر طرفدار در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی صنایع (در گروه آزمایشی ریاضی و فنی)، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی (در گروه آزمایشی علوم تجربی)، حقوق،‌ روانشناسی و حسابداری (در گروه آزمایشی علوم انسانی ) صورت خواهد گرفت.

وی افزود: پذیرش بومی در این رشته‌ها پس از کسر سهمیه40 درصدی ایثارگران به صورت60 درصد گزینش بومی و 40 درصد آزاد صورت می گیرد.

وی در تشریح نحوه پذیرش داوطلبان کنکور در سایر رشته‌ها جز 13 رشته مذکور، گفت: پذیرش در این رشته‌ها همانند گذشته به صورت80 درصد بومی و20 درصد آزاد صورت می‌گیرد.

تقسیم‌بندی های بومی کنکور 88

وی با اشاره به تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته کنکور در جهت بومی استانی، بومی ناحیه‌ای و بومی قطبی اظهار کرد: رشته‌های بومی استانی به این معناست که این رشته‌ها در کلیه استان‌های کشور موجود است.

وی با بیان اینکه برخی از رشته‌ها بومی ناحیه‌ای هستند، اظهار کرد: به عبارت دیگر چند استان همجوار در کنار یکدیگر یک ناحیه بومی را تشکیل می‌دهند و طی آن ناحیه یک شامل استان‌های تهران، زنجان،‌سمنان، قزوین، قم و مرکزی؛ ناحیه 2 شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل؛ ناحیه 3 شامل استان‌های اصفهان، چهارمحال بختیاری و یزد؛ ناحیه 4 شامل استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان؛ ناحیه 5 شامل استان‌های بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویر احمد و هرمزگان؛ ‌ناحیه 6 شامل استان‌های کردستان، کرمانشاه و همدان؛ ناحیه 7 شامل استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان؛ ناحیه 8 شامل استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی و ناحیه 9 شامل استان‌های گلستان، گیلان و مازندران می‌باشد.

دکتر توکلی در خاتمه با بیان اینکه برخی از رشته‌ها ممکن است در یک ناحیه بومی هم نباشند، اظهار کرد: بر این اساس چند ناحیه بومی با هم ادغام شده و قطب بومی را تشکیل می‌دهند بر این اساس قطب یک شامل استان‌های تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، گلستان، گیلان، مازندران و مرکزی؛ قطب 2شامل استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمان؛ قطب 3 شامل استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و همدان؛ قطب 4 شامل استان‌های اصفهان، ایلام، چهار محال و بختیاری، خوزستان، لرستان و یزد و قطب 5 شامل استان‌های بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و هرمزگان می‌شود.

گفتنی است مهلت انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور از روز گذشته آغاز شده و تا روز یکشنبه 18 مرداد ادامه دارد. 

کد خبر 87329

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز