مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

شادی توکلیان: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در روز نیمه شعبان هر سال، میعادگاه تمام تهرانی‌هایی است که در جوار نزدیک‌ترین ولی‌ خدا به جشن می‌پردازند و دل به دریای دوست می‌سپارند.

شهرداری تهران هم با درک این موضوع تلاش کرده است تا روز شادی را برای مردم پایتخت در این حرم مقدس تدارک ببیند. نیمه شعبان و همزمان با میلاد دوازدهمین امام شیعیان‌، همه مسلمانان دنیا این روز را جشن می‌گیرند و در میلاد این امام غایب به جشن و پایکوبی می‌پردازند‌.

 این جشن‌ها در مراسم مذهبی با گستردگی بیشتر برگزار می‌شود و زائران اماکن متبرکه علاوه بر زیارت در مراسم جشن این اعیاد شرکت می‌کنند‌. حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در جنوب تهران نیز به عنوان یکی از مهمترین مراکز مذهبی در کشور‌، این روزها میزبان زائران مختلف از تهران و سایر نقاط کشور است‌.

 در همین رابطه با مهندس مجتبی عبداللهی‌، شهردار منطقه 20 به گفت‌وگو نشستیم و چگونگی برگزاری مراسم این عید بزرگ در جنوب تهران را جویا شدیم‌: ‌ 

 جنوب تهران آماده برگزاری اعیاد شعبانیه

شهردار منطقه 20 از آماده‌سازی این منطقه برای برگزاری اعیاد شعبانیه خبر ‌داد و ‌با اشاره به اینکه شهرداری تهران به یک نهاد اجتماعی مبدل شده است‌، می‌گوید: این منطقه در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی ‌همواره حضور فعالی داشته است و در اعیاد و مناسبت‌ها نیز سعی دارد تا حضوری مثبت و ویژه داشته باشد.

عبداللهی ضمن اعلام آمادگی این منطقه برای برگزاری اعیاد شعبانیه می‌افزاید‌: به منظور زیبایی و آذین‌بندی سطح شهر، بیلبورد‌، بوم‌‌، پرچم‌های الوان و ریسه در میادین و معابر اصلی به ویژه اطراف حرم حضرت عبدالعظیم‌(ع) نصب ‌شده است.

شهردار منطقه 20 با بیان این که بارگاه حضرت عبدالعظیم‌(ع) در شهرری‌، نگینی است که همیشه بسیاری از زائران را به این سوی تهران می‌کشاند‌، ادامه می‌دهد‌: این منطقه با ویژگی‌های جغرافیایی و تاریخی و بویژه قدمت هفت هزار ساله و وجود امامزادگان متعدد سالانه هشت تا ده میلیون نفر زائر را در خود پذیراست و در ایام و مناسبت‌های خاص‌، جمع کثیری را از اقصی نقاط تهران و کشور در خود جای می‌دهد.

 عبداللهی، حفظ آراستگی‌، رفع آلودگی‌های بصری و محیطی و خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان و زائران را در ورودی‌ها و خروجی‌های منطقه و معابر اطراف حرم را از جمله اقدامات پیش‌بینی شده در این ایام می‌داند ‌که در این مدت برای اجرای هرچه بهتر آن برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است .

دعوت از سرمایه‌گذاران برای جذب بیشتر گردشگران

وی ادامه می‌دهد: برپایی 2 نمایشگاه در ضلع شرقی حرم و خیابان حرم مقابل مسجد خاتم النبیین‌(ص‌)‌، جشن‌های محله‌ای در مساجد و مراکز فرهنگی ‌و برپایی مسابقات فرهنگی را نیز از جمله برنامه‌های  عید در این منطقه عنوان کرد.

شهردار منطقه 20 با اشاره به مشکل کمبود پارکینگ و فضای پارک خودروها و نبود هتل و یا مسافرخانه مناسب برای رفاه زائران‌، می‌گوید: این مشکلات از موانع موجود برای خدمات‌رسانی به زائران و گردشگران است که امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده، برطرف شود .

عبداللهی‌، این منطقه را دارای پتانسیل ‌و استعداد‌های ‌لازم برای جذب گردشگر و توریست می‌داند و در این رابطه می‌گوید: ‌در نظر داریم با برپایی همایش‌، اطلاع‌رسانی و دعوت از سرمایه‌گذاران‌، اتحادیه‌های گردشگری و هتلداری نسبت به معرفی آثار باستانی و ساخت امکانات برای اقامت و پذیرایی از آنها اقدام کنیم .

 شهردار جدید منطقه 20 با اشاره به اینکه شهرری متاسفانه با قدمت چندین هزار ساله ‌و وجود حرم امامزادگان معظم و آثار تاریخی متعدد، هتل یا هتل آپارتمان مناسبی برای اسکان مسافران ندارد، می‌افزاید: اغلب زائران و یا مسافرانی که از اقصی نقاط کشور و دیگر کشورهای مسلمان به این شهر سفر می‌کنند یا در چادرها‌ی مسافرتی خود و یا آلاچیق‌ها‌ی نصب شده در بوستان‌ها بیتوته می‌کنند و یا در هتل‌ها و مسافرخانه‌های شهر تهران اقامت دارند.

 وی در ادامه ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران برای احداث هتل یا مسافرخانه در شهرری، آمادگی این منطقه را برای ارائه تسهیلات در زمینه صدور مجوز ‌، اعطای تراکم ‌و تخفیف عوارض برای ‌ساخت هتل و یا مکان اقامتی اعلام کرد.

اعلام آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای احیای آثار باستانی ری

عبداللهی در خصوص تخریب برخی از آثار باستانی شهرری نیز می‌گوید‌: شهرداری منطقه علاوه بر مناسب‌سازی و اجرای پروژه‌های عمران شهری در اطراف برخی از آثار تاریخی‌، آماده همکاری و تعامل لازم با اداره میراث فرهنگی برای ‌احیای این آثار و ایجاد امکانات شهری در اطراف این اماکن است .

همچنین اعلایی، مسئول کمیته ستاد شعبانیه شهرستان ری نیز در مورد برگزاری ویژه برنامه‌های شعبانیه در این منطقه می‌گوید: مسابقه گل نرگس با موضوع دعای سلامتی برای امام زمان‌(عج) و اجرای برنامه جشن‌های ویژه از جمله برنامه‌های این ستاد ‌در این منطقه است‌، هر چند که وی معتقد است برای برگزاری بهتر مراسم اعیاد شعبانیه‌، ‌ساماندهی مطلوب و صرفه‌جویی در هزینه تزئینات و جشن‌ها ‌باید یک دوره آموزشی و توجیهی برای متصدیان محلات برگزار شود.

برگزاری جشن در مصلای بزرگ ری

همچنین جشن میلاد منجی عالم بشریت، توسط آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) نیز در نیمه شعبان برگزار می‌شود . مراسم جشن میلاد حضرت ولیعصر‌(عج) در شب نیمه شعبان در مصلای بزرگ ری با مراسم مدیحه‌سرایی انجام شد . ‌‌

در این مراسم باشکوه که از ساعت 20 آغاز ‌و تا 22 و  30 دقیقه ادامه داشت، علاوه بر قرائت دعای کمیل و مراسم نورافشانی‌، ‌به قید قرعه به صاحبان اسامی و القاب امام زمان‌(عج) و نام مبارک مادر بزرگوار آن حضرت، هدایای متبرکه‌ای اهدا شد .

 ‌همچنین در روز 15 شعبان نیز مراسم جشن میلاد، همزمان با اختتامیه برنامه هزاران ختم قرآن به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان‌(عج) برگزار خواهد شد. ‌اجرای برنامه توسط گروه همخوانی و قرائت اشعار و مدیحه‌سرایی از دیگر برنامه‌های این مراسم معنوی خواهد بود.

‌‌در مراسم اختتامیه برنامه هزاران ختم قرآن به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان‌(عج) که با حضور جمعی از اساتید و قاریان قرآن کریم برگزار خواهد شد، ‌خادم القرآن استاد عباس سلیمی دعای ختم قرآن را به مناسبت تلاوت هزاران ختم قرآن به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان‌(عج) قرائت خواهد کرد و در پایان نیز اسامی منتخبان قرعه‌کشی ‌‌در این طرح اعلام خواهد شد.  ‌این مراسم از ساعت 18 و 45 دقیقه روز جمعه آغاز و با اقامه نماز مغرب و عشاء به پایان خواهد رسید.

  آغاز پروژه نورپردازی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی‌(ع) تا دو ماه آینده

معاون طرح و برنامه سازمان زیبا‌سازی شهر تهران نیز به نورپردازی جدید حرم حضرت عبدالعظیم حسنی‌(ع) اشاره می‌کند و می‌گوید‌: طراحی نور این مکان سال گذشته به اتمام رسید، اما با توجه به آغاز عملیات پیاده راه‌سازی اطراف حرم‌، اجرای آن به تعویق افتاد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا دو ماه آینده نورپردازی حرم اجرایی خواهد شد.

مهندس لاله کاظمی با اشاره به اینکه سازمان زیبا‌سازی‌، متولی نورپردازی شهر تهران است، به تدوین طرح جامع نورپردازی شهر تهران اشاره می‌کند و می‌افزاید‌: متاسفانه در یکی دو سال اخیر‌، نورپردازی در تهران توسط ارگان‌های مختلف اجرا شده که نگرانی‌های زیادی در خصوص چگونگی و کیفیت آن ایجاد کرده است.

 وی ادامه می‌دهد‌: در نورپردازی‌های جدید تمام جوانب زیست محیطی در طراحی‌ها مدنظر قرار گرفته و همچنین اصولی چون به کار نگرفتن نورهای خیره کننده نیز مورد توجه واقع شده است.

همشهری جمعه

کد خبر 87297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز