جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: درحالی که چند پایگاه خبری از دیدار محمدرضا شجریان و عزت‌الله ضرغامی، خبر دادند، پایگاه شرکت دل آواز متعلق به شجریان آن را تکذیب کرد.

تابناک خبر داد که شنیده شده استاد شجریان درخواستی مبنی بر عدم‌پخش آثارش در صداوسیما ندارد و حتی حقوق بسیاری از آثارش از جمله با مضامین ملی و انقلابی و به‌خصوص «ربنا» را به صداوسیما واگذار کرده است، اما تنها خواسته‌ای که دارد این است که آثار ملی و انقلابی برای کلیپ‌ها و برنامه‌های یک فرد خاص استفاده نشود که این امر با استقبال مسئولان نیز روبه‌رو شده است.

پایگاه سینمای ما اما کمی پا را فراتر گذاشت و نوشت که در جلسه‌ای که شجریان با ضرغامی داشته، شجریان اظهار داشته که درخواستی مبنی بر عدم‌پخش آثارش در صداوسیما ندارد اما خواسته که آثار ملی و انقلابی برای کلیپ‌ها و برنامه‌های یک فرد خاص استفاده نشود که این امر با استقبال ضرغامی نیز روبه‌رو شده است.

این درحالی است که پیش از این محمد حسین صوفی معاون صدا در واکنشی اعلام کرد: رادیو حتی در ماه مبارک رمضان هم ربنا و ادعیه محمدرضا شجریان را پخش نمی‌کند.

در همین رابطه زراعتگر مدیر نظارت و ارزشیابی مرکز موسیقی صداوسیما نیز گفته بود: درخواست شجریان در مورد عدم‌پخش آثارش از رادیو و تلویزیون در اداره کل حقوقی سازمان در حال بررسی است. تصمیم‌گیری برای پخش یا عدم‌پخش در مورد آثار مختلف شجریان متفاوت است، اما هرگونه تصمیم‌گیری و مصوبه حقوقی که براساس درخواست این هنرمند اتخاذ شود، حتی اگر شامل ادعیه و ربنا نیز باشد، مورد پذیرش مرکز موسیقی نیز قرار خواهد گرفت.

اما این خبر بلافاصله ازسوی شرکت دل آواز تکذیب شد. این شرکت در پایگاه اینترنتی خود آورد: «در پی اخبار منتشر شده توسط سایت خبری تابناک، بدین وسیله اعلام می‌دارد استاد شجریان حقوق آثار خود را به صدا و سیما واگذار ننموده و این سازمان مجوزی برای پخش آنها جز دعای ربنا که هدیه استاد به ملت ایران است، ندارد. همچنین استاد شجریان هیچ‌گونه مذاکره و جلسه‌ای با هیچ‌یک از اعضای این سازمان نداشته‌اند. اخبار مربوط به شرکت فرهنگی هنری دل آواز و شخص استاد شجریان، برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌هایشان توسط این مؤسسه و به‌طور مستقیم به اطلاع عموم خواهد رسید و تمامی اخبار بدون ذکر منبع خبری دل آواز غیرموثق است.»

آغاز ماجرا

پس از انتخابات 22 خرداد، شجریان در نامه‌ای به ضرغامی بار دیگر از صداوسیما خواست، پخش آثار او را به جز ربنا متوقف کند. این حرکت شجریان موجب برداشت‌های سیاسی شد و چند پایگاه اینترنتی حامی دولت و روزنامه کیهان به این سخنان شجریان حمله کردند.

شجریان نیز در واکنش به بی‌تفاوتی رسانه ملی نسبت به خواسته او و همچنین مطالب روزنامه کیهان، به دادگاه شکایت برد. در تنظیم شکایت، طرف دعوا در صداوسیما محمدحسین صوفی، معرفی شد که معاون رادیویی صداوسیماست و قبل از آنکه جای حسن خجسته بنشیند، مدیریت مرکز موسیقی صداوسیما رابرعهده داشت.

محمدحسین آقاسی، وکیل محمدرضا شجریان 2 هفته پیش، با اشاره به شکایت موکلش از معاون رادیویی رئیس سازمان صداوسیما گفت: بازپرس پرونده از صداوسیما مجوز پخش آثار استاد شجریان را درخواست کرده است و از محمدحسین صوفی جهت اینکه معاون رئیس سازمان صداوسیما بوده و تمام موسیقی‌ها قابل پخش در این سازمان در زمان تصدی ایشان با تایید وی در اداره متبوعش پخش می‌شده، شکایت کردیم.

با این حال وکیل شجریان افزود: در شکواییه اعلام کردیم از ایشان و هر کسی که تصمیم به پخش آثار استاد شجریان گرفته، شکایت داریم و فعلا توسط بازپرس دادسرای کارکنان دولت نامه‌ای به صداوسیما ارسال شده و از آنها مجوز پخش آثار استاد شجریان درخواست شده است.

اگر آنها مجوزی نداشته باشند مجرم شناخته خواهند شد. ماجرای دادگاه، سخنان تند صوفی را درپی داشت که اعلام کرد رادیو حتی در ماه رمضان هم ربنا و ادعیه شجریان را پخش نمی‌کند.

این اظهارنظر اما برای عده‌ای از اهالی رادیو خوش ننمود و آنها این حرف را سلیقه شخصی صوفی دانستند که نمی‌تواند از جایگاه یک مدیر رسانه دولتی برای خواست مردم تصمیم بگیرد.

آنها اعتقاد داشتند، صوفی حق ندارد شنوندگان رادیو را از شنیدن ادعیه‌ای که سال‌های متوالی با آن زندگی کرده‌اند و از آن خاطرات بسیار دارند محروم سازد. کمتر از 2 هفته دیگر ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، آیا رسانه ملی می‌تواند بدون ربنای شجریان، مخاطبان خود را به سفره افطار دعوت کند؟

کد خبر 87252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز