همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بالندگی فکر انقلابی را در درون جهاد دانشگاهی حس می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی در مراسم بیست و نهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی که در پژوهشگاه علوم سلولی رویان و در جمع اعضای هیات امنا، تعدادی از روسای واحدها و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی برگزار شد، افزود: برای بنده افتخار است که در سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در محضر شما باشم و انصافا وقتی انسان به کارهای شما توجه می‌کند، احساس غرور نسبت به حرکت انقلابی دانشمندان ایرانی پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که بالندگی فکر انقلابی را در درون جهاد دانشگاهی حس می‌کنیم اظهار کرد: این‌که چه فرهنگی باعث شد جهاد دانشگاهی در چنین جایگاهی قرار گیرد، خودش قابل ملاحظه است؛ در واقع شرایطی به وجود آمد تا از درون آن فضای انقلابی، این فرهنگ پژوهش به وجود آید و انتخاب درست کارهای علمی، در فضای جهاد دانشگاهی موج بزند.

لاریجانی در ادامه با بیان این که در اوایل انقلاب شرایط اقتضا می‌کرد چنین نهادی به وجود آید ادامه داد: امروز شما با آن زمان فاصله گرفته‌اید و شرایط روزگار می‌تواند بر این نهاد تاثیر بگذارد؛ از این رو اگر به علت اصلی به وجود آمدن جهاد دانشگاهی توجه نکنید، آسیب خواهید دید؛ لذا بازنگری در این امر کمک می‌کند طراوت و زمینه جهش برای شما فراهم شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که واقعا یک دستاورد بزرگ برای جهاد دانشگاهی بود که در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی حضور داشته باشد افزود: شاید اگر سیستم‌های لازم برای فعالیت شما فراهم می‌شد شما در زمینه‌های دیگر هم گام‌های بلندی برمی‌داشتید؛ اما تا همین اندازه هم نعمت است و شما درست متوجه شده‌اید در چه زمینه‌ای فعالیت خود را آغاز کنید و این خوش‌سلیقگی‌تان را می‌رساند که در میان مباحث مختلف تشخیص دهید در چه زمینه‌ای می‌توانیم به جهش خوبی دست یابیم.

وی گفت: شاید قدم زدن در برخی پارک‌های فناوری درآمدهای بیشتری برای شما به وجود آورد؛ اما شما با یک دورنگری و انتخاب صحیح، برخی دانش‌ها را انتخاب و بر آن تمرکز کرده‌اید و همین امر موجب شده امروز در این زمینه‌ها به دستاوردهای خوبی دست یابیم و افتخاراتی را به وجود آوریم که غرورآفرین باشد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به تاریخ ایران در دوره ساسانیان، صفویه، قاجاریه، پهلوی و سپس انقلاب اسلامی گفت: در دوره ساسانیان و بعد از صفویه، ما توانستیم به مسائل علمی و فرهنگی توجه بیشتری داشته باشیم؛ اما نقطه‌ ضعف آن دوران عدالت بود که باعث سقوط آن دوره‌ها شد، ضمن آن‌که در دوره‌ی قاجاریه و پس از آن پهلوی، ما با داشتن ضعف در عدالت، با دین‌ستیزی نیز مواجه بودیم.

وی با بیان این‌که آن‌چه نقطه‌ کانونی دوام حکومت‌ها و کشورهاست عدالت است افزود: البته عدالت به معنای واقعی؛ نه این‌که با توزیع درآمد بخواهند عدالت را اجرا کنند؛ همان عدالتی که در ادبیات و سنن اسلامی داریم و همان چیزی که در ظهور امام زمان(عج) آن را یکی از ویژگی‌ها می‌دانیم؛ عدالتی که دست عقلانیت در آن وجود دارد.

لاریجانی هم‌چنین با بیان این‌که عدالت از نظر اسلام نوعی فعلیت‌یافتن استعدادهای بشری است گفت: اگر می‌گوییم جامعه‌ای عادل است باید افراد جامعه در آن بتوانند استعدادهای خود را بالفعل کنند؛ یعنی زمینه‌سازی برای بالفعل شدن استعدادهای افراد جامعه در آن فراهم باشد. اگر حکومتی از این ظرفیت به خوبی و به معنای صحیح و نه شعاری، با یک توجه دقیق و همه‌جانبه استفاده کند می‌توان گفت آن دولت در جهت بستر ظهور حرکت می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین با بیان این که پس از انقلاب اسلامی شاهد درخشندگی در بسیاری از موارد هستیم و بسیاری از مشکلات قبل را علاج کردیم گفت: پس از انقلاب، نظام ولایت فقیه نظام دینی را سامان بخشید و در این 30 سال در بخش‌های مختلف کشور کارهای زیادی انجام شد؛ البته فراز و فرودهایی داشتیم؛ اما یک لنگرگاه مهم داشتیم که ولایت فقیه بود که عامل وحدت در کشور ما بود و می‌توانست نیروها را بسیج کند و در مقابل شرایطی که می‌خواست در ایران ایجاد دیکتاتوری کند و یا فشارهای خارجی، بایستد.

وی با بیان این‌که در اوایل انقلاب اسلامی یک بیماری بنی‌صدر در کشور ما به وجود آمد و امر مشتبه شد که شرایط کشور را تغییر دهند گفت: کسی به غیر از امام نمی‌توانست آن مشکل را حل کند، هم‌چنین بحران جنگ را بدون نظر امام و جایگاه ولایت فقیه نمی‌توانستیم حل کنیم و همین طور بحران‌هایی را که بعد از آن حاصل می‌شد.

لاریجانی افزود: توجه به دین و آن انبساطی را که در فکر دینی ما وجود دارد، امام (ره) در ساحت سیاست و اجتماع برای ما به وجود آورد که اگر نبود، کشور دچار مشکلات زیادی می‌شد.

وی گفت: مساله دیگر توجه به خودباوری بود که امام بر آن تاکید داشتند؛ زیرا امام (ره) این باور را داشتند که باید روی پای خود بایستیم؛ البته تحریم‌هایی که به وجود آمد نیز این امر را تحریک کرد تا ایران روی پای خودش از نظر فکری بایستد؛ گرچه در دوره‌های مختلف به این فکر با فراز و فرود توجه و در دوره‌هایی واردات کشور زیاد شد و ما ضرر کردیم؛ اما در آن دوره‌ها که به این فکر امام عمیق توجه کردیم و از گرایش‌های دنیاطلبانه کاسته شد، جهش پیدا کردیم که نمونه‌اش نهادی است که شما در آن کار می‌کنید.

رییس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین با اشاره به زمانی که ریاست صداوسیما را بر عهده داشت، گفت: در آن دوره فرستنده‌ها را از خارج از کشور وارد می‌کردیم و تنها فرستنده‌هایی را که برد کمی داشت در داخل تولید می‌کردیم، اما امروز فرستنده‌های پرقدرت در داخل کشور ساخته می‌شود؛ به گونه‌ای که آقای دکتر طیبی عنوان کردند بر روی فرستنده‌های بسیار قوی کار کرده و آن را تولید می‌کنند، هم‌چنین در حوزه FM هم کارهای زیادی شده است؛ بنابراین از استعدادهای کشور در این زمینه‌ها استفاده شده و به جای آن که به واردات توجه کنیم به استعدادهای درونی توجه شده که هم شغل ایجاد می‌کند و هم به شکوفایی و خودکفایی دست پیدا می‌کنیم.

وی با بیان این‌که در کل، جمهوری اسلامی مسیر خوبی را طی کرده و توجه به تولید باعث شده دستاوردهای خوبی داشته باشیم افزود: مخصوصا در برخی جاها انتخاب‌های درست و در آن جهش بسیار خوبی داشته‌اید که بعضی از نمونه‌های آن را در موسسه رویان جهاد دانشگاهی و همچنین تکنولوژی و فناوری هسته‌ای شاهدیم.

لاریجانی هم‌چنین با بیان این که ظرفیت ایران بسیار بیشتر از این موارد است و باید توجه بیشتری به استعدادها داشت اظهار کرد: در برخی دوره‌ها یک مقدار وارداتمان زیاد شد؛ البته بنده مخالف واردات نیستم؛ زیرا اگر تراز واردات و صادرات هماهنگ باشد اشکالی وجود ندارد، اما وقتی چنین بالانسی وجود ندارد در واقع به ضرر کشور تمام خواهد شد، ضمن آن که هیچ اشکالی ندارد سختی‌هایی را تحمل کنیم، اما کشوری داشته باشیم که روی پای خود بایستد.

وی افزود: اگر واردات به سمت تکنولوژی باشد، عیبی ندارد؛ اما اگر به سمت واردات هلو و پرتقال برویم باید گفت نیازی به آن نیست؛ البته نمی‌گویم در میوه واردات نداشته باشیم؛ آنجا که لازم است باید واردات انجام گیرد، اما لازم نیست هزینه‌هایی را به کشور وارد کنیم آن هم برای چیزهایی که ارزش زیادی برای تولید ناخالص کشور نخواهد داشت.

وی خطاب به دکتر طیبی رییس جهاد دانشگاهی و اعضای حاضر در این جلسه گفت: شما اعضای یکی از نهادهای پرتاثیر انقلاب هستید؛ زیرا بافت شما از یک فرهنگ دینی خوب برخوردار است و هرچه بیشتر به مسائل علمی و دانش‌های بنیادی در کشور توجه کنید باعث افتخار ما خواهید بود. 

وی گفت: نکته‌ی دیگری که در نظام جمهوری اسلامی باید مورد توجه زیاد باشد اصالت در آرمان‌های انقلاب و فکر امام در بعد سیاست خارجی و همچنین تنظیم امور فرهنگی کشور است تا بتوانیم از پتانسیل‌های نیروهای فکری استفاده و آن را در دنیای معاصر متبلور کنیم؛ این امر ابتدا با مخالفت‌هایی همراه بود، اما در جاهای مختلف شاهد بودیم این فکر انقلابی گسترش پیدا کرد.

رییس مجلس گفت: البته نباید تصور کرد این وضعیت چه نفعی برای ما دارد‌، اتفاقا منافع بسیار زیادی دارد؛ زیرا اگر عقبه‌های زیادی در منطقه نداشتیم در همین دوران ریاست‌جمهوری بوش، ایران دچار لرزه‌های زیادی می‌شد، اما علت این که آنها می‌ترسیدند به سمت ایران بیایند آن عقبه مهم کشورمان بود.

لاریجانی گفت: اگر ما روی مولفه‌های بیداری اسلامی و آن اصالت‌های فکری انقلابی تکیه کنیم و دچار فریفتگی بی‌جهت نشویم هیچ وقت کسی نمی‌تواند به ایران تعرض کند، اما اگر دچار تفرقه شویم و میان افراد کشور انشقاق ایجاد شود، آنها حریص خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به اتفاقات دوران قبل و پس از انتخابات گفت: در این دوران تفرقه‌ای در داخل کشور پیش آمد که آنها با عجله شروع به حرف زدن درباره ایران کردند و اظهار مسرت می‌کردند که از انشقاق استفاده کنند و وارد ایران شوند و این آتش را همچنان فروزان نگه دارند؛ البته برای من روشن بود که توفیقی نخواهند یافت؛ زیرا ممکن است در ایران اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد و آرای متفاوتی باشد، اما در مقابل بیگانگان همه یکصدا هستند؛ بنابراین آنها اشتباه محاسباتی درباره ایران داشتند.

لاریجانی افزود: یکی از دلایلی که غربی‌ها به دنبال فروزان نگه داشتن این آتش بودند، این بود که تاثیرگذاری ایران را کاهش و کارهایی در منطقه انجام دهند؛ به گونه‌ای که شنیدیم آمریکا طرحی را برای فلسطین مطرح کرد که بسیار عجیب و غریب و از طرح‌های دیگر مانند کمپ دیوید و یا طرحی که بوش عنوان کرده بود تا آخر سال 2008 مساله فلسطین را حل می‌کند، ضعیف‌تر بود؛ زیرا در این طرح می‌خواستند دولت یهودی به وجود آید و مردم فلسطین را آواره و از منطقه خودشان بیرون کنند، بعد هم یک دولت یهودی، یعنی دیکتاتوری به پایتختی بیت‌المقدس برای خودشان ایجاد کنند، هم‌چنین در این طرح عنوان کردند می‌خواهند کرانه باختری و منطقه غزه را به هم متصل کنند و کشوری به وجود آورند که قدرتی نداشته باشد و بر روی آن تسلط داشته باشند؛ ضمن آن که مشروط کردند فتح و حماس هم با هم متحد باشند که چنین طرحی امکان‌پذیر نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنانش مجددا بر فرهنگی که در جهاد دانشگاهی ایجاد شده و بلوغ فکری‌ای که در آن به وجود آمده تاکید کرد و گفت: برای این که انتخاب‌های درستی در تکنولوژی‌های نوین داشته‌اید باید به شما تبریک گفت؛ زیرا وقت خود را در اموری مصرف کردید که ارزش زیادی دارد و باعث جهش می‌شود. برخی کارهای فرهنگی شما نیز ارزشمند است؛ خبرگزاری ایسنا و برخی خدمات جانبی که انجام می‌دهید، با نوآوری‌هایی همراه بوده و توجه پرتلاشی را در آن شاهد هستیم؛ بنابراین از همه شما دوستان عزیز که در این امر مهم گام برمی‌دارید و در زمینه‌های مختلف وقت گذاشته‌اید، تشکر می‌کنم.

وی هم‌چنین گفت: مجلس شورای اسلامی با دقت به کارهای شما توجه دارد. امسال هم در بودجه با وجود آن که لایحه دیر به مجلس رسیده بود و وقت زیادی برای بررسی آن نداشتیم، یکی از جاهایی که مجلس به آن توجه خاص کرد، پژوهش در دانشگاه‌ها بود. برای آنها رقم قابل توجهی در نظر گرفتیم و منابع مالی آن را فربه‌تر کردیم؛ البته بعد از عید لقی‌ای در آن به وجود آمد که بعد از انتخابات آن را اصلاح کردیم که به زودی ان‌شاءالله این بودجه به دست شما خواهد رسید.

لاریجانی در پایان خطاب به رییس و اعضای جهاد دانشگاهی گفت: اگر مطالعاتی برای کار جهاد دارید که در سند چشم‌انداز مطرح است، حتما به مجلس ارائه دهید تا ما در برنامه پنج ساله آن را مد نظر قرار دهیم و به آن توجه کنیم و اگر ظرفیت‌هایی داشته باشید که بتواند به کمیسیون‌های تخصصی ما در مطالعه برنامه پنج ساله کمک کند ارائه کنید که ما از آن استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا در این مراسم ابتدا دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و دستاوردهای آن اشاره کرد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم هم‌چنین از جهادگران نمونه سراسر کشور و برخی خانواده شهدای آن‌ها با حضور رییس مجلس، رییس جهاد دانشگاهی و همچنین دکتر منتظری و مهندس محمد رحمتی، روسای قبلی جهاد دانشگاهی قدردانی و لوح تقدیر به آن‌ها اهداء شد.

هم‌چنین پیش از برگزاری این مراسم دکتر لاریجانی از پژوهشکده رویان و دستاوردهای آن بازدید کرد.

کد خبر 87225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز