همشهری آنلاین: یک بررسی نشان می‌دهد میزان بالا و حتی حد مرزی کلسترول در میانسالی، به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در 30 سال بعد را افزایش می‌دهد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر راشل ویتمر، متخصص اپیدمیولوژی در بخش پژوهش بنیاد  Kaiser Permanente در اوکلند کالیفرنیا و سرپرست این پژوهش گفت: "تا جایی که من می‌دانم این اولین بار است که یک بررسی نشان داده است که نه تنها کلسترول بالا، بلکه کلسترول حد مرزی با دمانس (زوال عقل)‌ ارتباط دارد."

او افزود: "ما باید به عوامل خطرساز زوال عقل در میانسالی توجه داشته باشیم، و کلسترول عامل خطرسازی است که می‌توان آن را اصلاح کرد."

او یادآور شد که بررسی‌های قبلی نشان داده بود که درمان با داروها استاتینی پایین‌آورنده کلسترول خون ممکن است خطر زوال عقل را افزایش دهد. به قول او به نظر می‌رسد آنچه برای قلب مفید است برای مغز هم خوب است.

این بررسی  بر روی 9844 مرد و زن انجام شد که میزان کلسترول خون آنها در سال‌های 1964 تا 1973 در هنگامی که 40 تا 45 سال داشتند، اندازه‌گیری شده بود.

 در بین سال‌های 1994 و 2007 بازبینی سوابق پزشکی نشان داد که 459 نفر از این افراد به بیماری آلزایمر و 127 نفر آنها دچار دمانس عروقی شده بودند.

 دمانس عروقی دومین علت شایع زوال عقل پس از بیماری آلزایمر است که ناشی از انسداد عروق خونی و سایر بیماری‌هایی است که بر خون‌رسانی بر مغز اثر می‌گذارند.

بررسی نشان داد که خطر بیماری آلزایمر در افرادی که در میانسالی میزان کلسترول خون‌شان 240 میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر بوده است، 57 درصد بالاتر از افرادی است که در میانسالی میزان کلسترول خون‌شان در حد "مطلوب" یعنی زیر 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر بوده است.

میزان کلسترول بالای "حدمرزی" (200 تا 239 میلی‌گرم در دسی‌لیتر) نیز خطر بیماری آلزایمر را افزایش می‌داد،‌ اما این افزایش از لحاظ آماری قابل‌توجه نبود. اما میزان بالای کلسترول بالای حدمرزی در میانسالی خطر دمانس عروقی را افزایش می‌داد. کلسترول بالا نیز خطر این نوع زوال عقل را افزایش می‌داد.

به گفته دکتر ویتنر این نتایج بیانگر آن است که برای پیشگیری از زوال عقل در سنین بالا لازم است عوامل خطرساز زودتر شناسایی شود و درمان - چه تغییر در رژیم غذایی با سبک زندگی و چه داروی استاتینی- در سنینی پایین‌تر انجام شود.

کد خبر 87168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز