گروه اقتصادی: پس از حدود 6ماه، بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در کمیسیون ویژه مجلس به پایان رسید

و این لایحه با اعمال تغییراتی که با تفاهم دوجانبه دولت و کمیسیون ویژه مجلس همراه شده است، احتمالا هفته آینده به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با وجود تغییراتی که نمایندگان مجلس در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها ایجاد کردند، در آخرین جلسه کمیسیون ویژه، 2 دیدگاه اصلی دولت درباره پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی یارانه به حداقل 5 دهک درآمدی و حذف قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی تامین شد.

رئیس‌جمهور و اعضای اقتصادی هیأت دولت 2هفته پیش در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس نسبت به برخی از تغییرات ایجادشده در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها ایراد گرفته بودند.

یکی از اختلاف‌نظرهای دولت و مجلس این بود که لایحه دولت بر پرداخت نقدی یارانه‌ها به 7دهک جامعه استوار بود، که در کمیسیون ویژه به 2دهک کاهش یافت. اما به‌دنبال جلسه با رئیس‌جمهور، کمیسیون ویژه برای تامین نظر دولت با پرداخت نقدی یارانه‌ها به 5دهک موافقت کرده است.

همچنین مورد اختلافی دیگر که به گنجاندن جدول قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی در لایحه از سوی مجلس مربوط بود، با حذف این جدول، رفع شده است.

به‌دنبال تامین نظرات دولت، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی از توافق نمایندگان دولت و اعضای کمیسیون ویژه مجلس بر سر لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها خبر داد و گفت: در جلسه دوشنبه کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی با تجدیدنظر در برخی مصوبات این کمیسیون، سرانجام دیدگاه‌های دولت و مجلس به هم نزدیک شد و طرفین نیز به توافق رسیدند.

محمدرضا فرزین پرداخت یارانه نقدی به تعداد دهک‌ها را از اختلافات گذشته دولت و مجلس عنوان کرد و یادآور شد: کمیسیون ویژه مجلس با تجدید نظر در مصوبه قبلی خود، مقرر کرد به جای 2 دهک، 5 دهک یارانه نقدی دریافت کنند، ضمن اینکه قرار است این موضوع به‌صورت تدریجی و تا پایان برنامه پنجم به نظام جامع تامین اجتماعی تغییر یابد که این پیشنهاد مورد قبول دولت نیز بود.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت به نظام قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی اشاره کرد و خبرداد: در جلسه روز دوشنبه هفته جاری کمیسیون ویژه مجلس پیشنهاد حذف جدول قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی مطرح شد که با دوسوم آرا مورد تصویب قرار گرفت.

کمیسیون ویژه مجلس در مصوبه قبلی خود مقرر کرده بود دولت قیمت حامل‌های انرژی را طی 5سال و مطابق جدولی که این کمیسیون مصوب کرده است، تهیه کند.

فرزین در عین حال گفت: کمیسیون ویژه مجلس محدودیتی در این بند اعمال کرده است که براساس آن، دولت باید قیمت حامل‌ها را به‌گونه‌ای تعیین کند که درآمد حاصل از این محل سالانه بین 10 تا 20 هزار میلیارد تومان شود.

وی پیشنهاد قیمت گاز طبیعی در جلسه روز دوشنبه هفته جاری کمیسیون ویژه مجلس را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: بر همین اساس، در این جلسه پیشنهاد شد به‌منظور تشویق سرمایه‌گذاران، قیمت گاز طبیعی برای خوراک واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی به ازای هر متر مکعب برای مدت 10 سال حداقل 10 درصد زیر میانگین قیمت خوراک تحویلی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تعیین شود که این پیشنهاد با دوسوم آرا به تصویب رسید.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت همچنین اعلام کرد که شهرداری‌ها و دهداری‌ها نیز به بند «ج» ماده 6 لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها که اختصاص منابع به تولیدکنندگان دارد، افزوده شدند تا اگر آنان از بابت این موضوع زیان دیدند، مبالغی پرداخت شود.

تصویب پیشنهاد اتاق بازرگانی

فرزین تاکید کرد: پیشنهاد اتاق بازرگانی برای پیش‌بینی تدوین آیین‌نامه‌ای برای نحوه هزینه‌کرد منابع مربوط به ماده ششم لایحه نیز در کمیسیون ویژه مجلس به تصویب رسید و مقرر شد در این باره کارگروهی متشکل از وزرای اقتصاد، صنایع، کشاورزی، بازرگانی، نفت، نیرو و کشور و همچنین معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و رؤسای اتاق ایران و تعاون مرکزی تشکیل شود.

کد خبر 87074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز