همشهری آنلاین علی احمدی در خصوص احتمال تعطیلی دبستان‌ها در روزهای پنجشنه، شیوع آنفولانزای مرغی و نصب دوربین‌های مدار بسته در مدارس، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، به گفته وزیر آموزش و پرورش، استفاده از دوربین‌های مداربسته در مدارس تنها برای حفاظت فیزیکی مدارس و در راستای صرفه‌جویی در نیروهای پشتیبانی و نگهبانی می‌تواند، صورت گیرد.

علیرضا علی احمدی که در حاشیه نخستین کنفرانس نظام خلاقیت و نوآوری درنظام آموزش و پرورش سخن می‌گفت،افزود: اهداف متفاوتی از موضوع نصب دوربین‌های مداربسته در مدارس دولتی و غیردولتی مطرح شده است، در این بین، آن بخش این بحث که مربوط به حفاظت فیزیکی مدارس و صرفه‌جویی در نیروی نگهبانی و پشتیبانی شود، مثبت است و قاعدتا مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی گفت: اما اگر غیر از این اهدافی تعقیب شود، باید ملاحظاتی را مد نظر قرار دهیم، زیرا نباید از این فناوری در مدارس سوءاستفاده شود.


تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس به دلیل شیوع آنفولانزای نوع A زود است

وزیر آموزش و پرورش همچنین از واگذاری تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ابتلا به آنفولانزای خوکی به ستاد مربوط به شیوع آنفولانزای نوع A خبر داد و گفت: هم اکنون تا شروع رسمی کار مدارس بیش از یک ماه و نیم فرصت داریم و تصمیم‌گیری در زمینه احتمال تعطیلی مدارس به دلیل شیوع آنفلوآنزای خوکی زود است.

وی همچنین با بیان این که ستادی در معاونت اجرایی ریاست جمهوری درباره جلوگیری از شیوع این بیماری تشکیل شده است، اظهار کرد: آموزش و پرورش نیز در این ستاد عضویت دارد و هم اکنون در مرحله‌ای هستیم که برای عموم مردم، اطلاع‌رسانی و با توجه به روند پیشرفت این بیماری، تشکیل جلسه می‌شود، لذا اگر لازم باشد در زمینه تعطیلی مدارس نیز تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

کلاس‌های 40 نفره در موارد اضطراری تشکیل می‌شود

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد تشکیل کلاس‌های 40 نفره در مدارس در سال تحصیلی آینده، اظهار کرد: این گونه کلاس‌ها ممکن است در موارد اضطرار و آن هم در مناطق پرتراکم شهری تشکیل شود که البته ما تشکیل آن‌ها در سال جاری را کنترل می‌کنیم.

وی همچنین با بیان این که در طرح ساماندهی نیروی انسانی شاخص تراکم در هر مقطع تحصیلی با توجه به تعداد دانش‌آموزان در سال تحصیلی قبل و معلمان آن‌ها تعیین شده است، اضافه کرد: شاخص‌های ما نشان می‌دهد که در برخی استان‌ها، متوسط تعداد نفرات در کلاس‌های مقطع ابتدایی، 15 نفر یا در شهرها، 25 نفر است که چون توزیع جمعیت در مناطق مختلف متفاوت است، ما از هر استان خواسته‌ایم که مناطق خود را با توجه به میانگین سال گذشته تنها با یک انحراف «نیم نفره» تنظیم کنند.

علی‌احمدی در عین حال گفت: در هر حال، در برخی مناطق که مهاجرپذیر است، ممکن است تراکم تعداد نفرات در کلاس‌ها تا آماده شدن مدارس جدید بیش از حد استاندارد باشد که البته در این زمینه گفته‌ایم که این تعداد در کلاسهای ابتدایی نباید بیش از 36 نفر و در راهنمایی بیش از 38 نفر شود.

وی همچنین اظهار کرد: در برخی مدارس نیز که با تقاضای بیش از حد والدین روبرو هستند، به انجمن اولیا و مربیان اختیار داده شده است که خود در این باره تصمیم بگیرند، البته به گونه‌ای که از تراکم غیرمجاز کلاس‌ها جلوگیری شود.

حقوق فرهنگیان طبق قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت می‌شود

وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به علت پرداخت نشدن حقوق بعضی از فرهنگیان طبق قانون مدیریت خدمات کشوری در سال جاری نیز گفت: احکام این قانون برای اکثر فرهنگیان در اواخر اردیبهشت ماه، صادر و حقوق و مزایای کارکنان دولت در آموزش و پرورش از اول فروردین ماه امسال بر مبنای ضوابط پرداخت شده است.

وی افزود: البته تعداد محدودی از فرهنگیان که خارج از کشور فعالیت می‌کنند یا فرهنگیان مامور به خدمت در ارگان‌های دیگر یا افرادی که به صورت پاره وقت با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند، در سیستم دیده نشده بودند که همکاران ما در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت در تلاش هستند که آن‌ها را نیز جزو برنامه قرار دهند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به این که اولویت‌های شما در صورت ابقا در آموزش و پرورش در دولت دهم چیست، عنوان کرد: در آموزش و پرورش با یک گل هیچ گاه بهار نمی شود، زیرا در هر حوزه‌ای از آموزش و پرورش چالش‌های فراوانی وجود دارد که ما برای پاسخگویی به آن‌ها برنامه داریم.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این مشکلات با همکاری فرهنگیان و معلمان حل خواهد شد و بخشی دیگر نیاز به همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله مجلس و دولت دارد.

تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه هنوز در حال بررسی است

 وزیر آموزش و پرورش درباره تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنج‌شنبه نیز بیان کرد: جمع‌بندی کارشناسی کاملی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ادغام وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش، عنوان کرد: هم‌راستایی فعالیت‌های آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها یکی از ضرورت‌هایی است که باید مورد اهتمام بیشتری قرار گیرد که البته قبلا این موضوع از طریق تشکیل جلسات مشترک شورای معاونان وزارتخانه‌ها مد نظر قرار گرفت، اما از اثربخشی کافی برخوردار نبود.

علی‌احمدی گفت: هم اکنون عده‌ای به دنبال اجرای طرح ادغام وزارت آموزش و پرورش و علوم هستند، اما ما فکر می‌کنیم که در موقعیت کنونی نمی‌توان چنین اقدامی را انجام داد، زیرا برنامه‌های اولویت‌دار بیشتری وجود دارد که هر دو وزارتخانه باید به آن بپردازند.

وی عنوان کرد: علاوه بر این، اگر روزی ادغام این دو وزارتخانه به طور جدی مطرح شود، پیش‌نیازهایی برای اجرای آن لازم است، زیرا نمی‌شود بدون مقدمه، تشکیلات عریض و طویل آموزش و پرورش را که از آسیب‌های زیادی رنج می‌برد، با دانشگاه‌ها که ماموریت‌های دیگری را برای خود دنبال می کنند، ادغام کرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد: هم‌راستایی و هماهنگی بیشتر میان سایر دستگاه‌های اجرایی برای تعلیم و تربیت عمومی از ضرورت های کنونی کشور است که رسیدن به این اهداف، مستلزم داشتن یک چشم انداز مشترک برای نظام تعلیم و تربیت از یک سو و ایجاد برنامه‌ای جامع که در آن نقش هر یک از نهادهای تعلیم و تربیتی دیده شده باشد، از سوی دیگر است که البته این تقسیم کار در احکام برنامه پنجم پیشنهاد شد.

وی در ادامه گفت: ادغام دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم به سه موضوع مکمل با درجه اهمیت متفاوت تبدیل شده است و البته ما نیز باخبریم که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که قبل از این، طرح ادغام این دو وزارتخانه را پیگیری می‌کرد، هم اکنون تمایلی نسبت به این طرح ندارد.

در قانون حذف کنکور باید تجدید نظر کنیم

وزیر آموزش و پرورش در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا وی مخالف حذف کنکور است، اظهار کرد: آموزش و پرورش مجری مقررات و ضوابطی است که فراتر از این وزارتخانه است و ما هم در حد مصوباتی که کمیته حذف کنکور داشته، وظیفه خودمان را انجام داده و زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌ایم، مابقی موارد هم در صورتی که این کمیته آن‌ها را تصویب کند، به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی در عین حال واژه «حذف کنکور» را «زیبا» توصیف و عنوان کرد: اگر حذف کنکور محقق شود، جوان‌های ما از این موضوع خوشحال می‌شوند، اما در عین حال ما باید ببینیم، روش‌هایی که برای حذف کنکور مطرح می‌شود، چقدر قابل تحقق است.

علی‌احمدی تاکید کرد: بهترین راه برای حذف کنکور توسعه ظرفیت دانشگاه‌هاست که این موضوع طی چهار سال گذشته به خوبی محقق شده و جوان‌های ما می‌دانند که برای ورود به رشته‌ها و دانشگاه‌های خاص و درجه یک باید با یکدیگر رقابت کنند.

وی همچنین گفت: این که آموزش و پرورش آزمون‌های مشترک دوره متوسطه را برگزار کند یا این که سازمان سنجش کنکور برگزار کند، در هر دو صورت، داوطلب باید آمادگی کاملی برای ورود به دانشگاه داشته باشد و البته ما باید سعی کنیم که از راه‌های موجود در قانون حذف کنکور، تجدید نظر و در این باره چاره‌اندیشی جدیدی کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند مدارس سما را گسترش دهد

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تمایل دانشگاه آزاد اسلامی برای اداره مدارس غیردولتی بیان کرد: اساسا توسعه مشارکت‌های مردمی و بخش غیردولتی از اهداف ما در آموزش و پرورش است.

وی با بیان این که مصوباتی نیز در قانون مدیریت خدمات کشوری و شورای عالی آموزش و پرورش در زمینه توسعه مشارکت‌های مردمی در حال تدوین است، اضافه کرد: از جمله مصوباتی که تاکنون در این زمینه داشته‌ایم، قانون مدارس هیات امنایی وابسته به نهادهای عمومی در دانشگاه‌هاست. همچنین به دنبال تسهیلاتی برای عموم متقاضیانی که واجد شرایط باشند، هستیم.

علی‌احمدی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز در حال حاضر در قالب مدارس سما در بخش مدارس غیردولتی فعال است و هم اکنون که رشد پذیرش دانشجو کاهش یافته است، احتمالا این دانشگاه دچار کمبود نقدینگی و شهریه شده و به دنبال ایجاد چنین مدارسی است که می‌تواند تحت ضوابط و قوانین از این فرصت استفاده کند.

ایجاد سازمان ملی فنی و حرفه‌ای در برنامه پنجم توسعه

وزیر آموزش و پرورش در ادامه این پرسش و پاسخ، بر لزوم هم‌راستایی آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای از سطح متوسطه تا عالی تاکید و عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه، ایجاد سازمان ملی فنی و حرفه‌ای پیش‌بینی شده است تا کار سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و هم راستایی فعالیت‌های فنی و حرفه ای را در بخش دولتی و خصوصی دنبال کند.

کد خبر 87030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز