شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

وقتی کارشناسان از مضرات روغن‌های جامد صحبت می‌کنند، ‌ایزومر ترانس واژه ناملموسی است که زیاد به آن اشاره می‌کنند.

اما ‌این‌ ایزومر چیست و چرا همه را شاکی کرده است؟ روغن‌ها و چربی‌ها مانند تمام مواد غذایی شامل ترکیبات مختلفی هستند که جزئی‌ترین بخش تشکیل دهنده آنها اسید چرب است.

اسیدهای چرب از نظر نوع پیوند بین اتم‌ها به دو فرم «اشباع شده» یا سیر شده و «اشباع نشده» یا غیراشباع وجود دارند. اسیدهای چرب غیراشباع موجود در انواع روغن و چربی چه در مواد غذایی و چه در بدن ما دارای یک شکل طبیعی مولکولی هستند.

اما گاهی اوقات در بعضی مواد غذایی طبیعی و یا طی فرآیند تولید روغن نباتی جامد، فرم طبیعی مولکول اسید چرب تغییر می‌کند و یک اسید چرب غیرعادی‌ ایجاد می‌شود که به آن اسید چرب ترانس می‌گویند.

وجود‌ این اسید چرب در روغن و چربی نامطلوب است و برای سلامتی مضر است و می‌تواند موجب بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان شود.

به گفته محققان مقدار اسید چرب ترانس در روغن‌های مصرفی باید حداقل باشد و  روغن‌هایی برای مصرف مناسب هستند که میزان اسید چرب ترانس آن‌ها حداکثر 10 درصد باشد.

مشکل دیگر روغن‌های جامد، بالا بودن میزان اسیدهای چرب اشباع در آنهاست. هرچه میزان اسید چرب اشباع در روغن بالاتر باشد روغن سفت‌تر است. اما ‌این اسیدهای چرب خطر ابتلا به امراض قلبی عروقی را افزایش می‌دهند و حداکثر میزان مجاز آن‌ها در روغن 25 درصد است.

بد نیست بدانید مدتی است که وزارت بهداشت تمام تولیدکنندگان روغن‌های نباتی جامد و مایع را موظف کرده تا بر روی برچسب‌ این مواد میزان اسید چرب اشباع و ترانس را درج کنند.

پس هنگام خرید توجه کنید که روغن انتخابی شما دارای برچسب باشد و همچنین کمترین حد ممکن از‌ این اسیدهای چرب نامطلوب را داشته باشد.

کد خبر 8692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز