یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه شهری: شهرداری تهران از شهریورماه صاحب بانکی به نام «بانک شهر» خواهد شد

به گزارش همشهری این خبر از سوی حسین محمد پورزرندی درحالی اعلام شده است که به گفته وی رکود در بازار مسکن بخش عمده‌ای از درآمدهای شهرداری تهران را با خطر مواجه ساخته است.

بنا بر این گزارش 75 درصد درآمدهای شهرداری از ناحیه ساخت و ساز تامین می‌شود؛ به همین دلیل پورزرندی درآمد 75 درصدی شهرداری از بخش مسکن را یکی از آسیب‌های سیستم مالی شهرداری خواند و افزود: 40 درصد سبد درآمدی شهرهای بزرگ دنیا از طریق ترانسفر‌های دولتی (کمک‌های دولتی) تامین می‌شود اما این رقم در شهرداری به کمتر از 10 درصد می‌رسد.

در هرحال وی برای کاستن از نگرانی‌های کمبود بودجه شهرداری در شرایط بحران اقتصادی کنونی گفت: علاوه بر اینکه آرای کمیسیون ماده 100 در راستای جریمه‌های ناشی از تخلفات ساختمانی می‌تواند به درآمدهای شهرداری کمک کند، شهرداری تهران نیز در راستای رونق بازار مسکن، به کسانی که خواستار دریافت جواز ساخت و ساز باشند، 20 درصد تخفیف می‌دهد.

از سوی دیگر به گفته معاون مالی اداری شهردار تهران دریافت «مالیات‌های محلی» به‌عنوان یکی از روش‌های کسب درآمد شهرداری‌ها به همراه 700 میلیارد تومان وام و فاینانس خارجی از کشور چین و پیش‌بینی فروش 400 میلیارد اوراق مشارکت نوسازی بافت‌های فرسوده باعث می‌شود درباره وضعیت مالی شهرداری، جای نگرانی وجود نداشته باشد. 

وی در پاسخ به اینکه چه سیاست‌های تشویقی برای فروش اوراق مشارکت پیش‌بینی شده است، پاسخ داد: تعیین سود 16 درصدی برای اوراق مشارکت در شرایط فعلی جذابیتی ندارد، اما می‌توان این رقم از سود را به‌صورت علی‌الحساب به متقاضیان پرداخت کرد ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود، سود نهایی این اوراق در پایان انجام پروژه به بیش از 18 درصد هم برسد.

پورزرندی یادآور شد: ظرف یک تا 2 سال آینده 10 هزار واحد مسکونی ساخته و تحویل داده می‌شود. معاون مالی اداری شهردار تهران با تاکید بر اینکه اداره شهر تهران سالانه نیازمند یک‌هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار است، اضافه کرد: 1300 میلیارد تومان هزینه نگهداشت شهر تهران است. اگر 10 میلیون نفر در تهران باشد سرانه هر فرد 130 هزار تومان در سال است. 

پورزرندی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یارانه امسال بلیت مترو و اتوبوس 90 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و شهرداری براساس تکلیف قانونی خود 50 درصد از این یارانه را پرداخت کرده، اما دولت حتی یک ریال از سهم خود را پرداخت نکرده است.

وی با اشاره به کمک 190 میلیارد تومانی دولت به مترو در سال گذشته اذعان کرد: شهرداری بیش از 580 میلیارد تومان در قالب اعتبارات نقدی و غیرنقدی برای پیشبرد پروژه‌های مترو کمک کرد؛ این در حالی است که قرار بود کمک‌های دولت و شهرداری به‌طور یکسان 50 درصدی پرداخت شود.

کد خبر 86884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز