گروه اقتصادی: در 4ماه نخست امسال، 783میلیون دلار فولاد، 8/660میلیون دلار گندم و 442میلیون دلار برنج به کشور وارد شده است

طی چند ماه اخیر، فولادسازان و شالیکاران بارها نسبت به واردات فولاد و برنج اعتراض کرده‌ و از دولت خواسته‌اند برای حفظ بازار فروش تولیدات داخلی، با افزایش تعرفه از واردات اقلام خارجی جلوگیری کند.

با وجود آنکه دولت در حمایت از فولادسازان داخلی مصوبه‌ای مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد به تصویب رساند، اما این مصوبه تا چندی پیش به گمرکات کشور ابلاغ نشد و واردات فولاد ارزان خارجی همچنان ادامه یافت. در این شرایط، فولاد تولید داخل به‌ویژه تولید بخش خصوصی به‌علت گران‌تر بودن نسبت به محصولات وارداتی، در انبارهای آنها مانده است.

شایان ذکر است که طی چند ماه اخیر، فولادسازان بزرگ دنیا به‌علت کاهش تقاضای ناشی از رکود اقتصاد جهانی، برای فروش محصولات تولیدی خود اقدام به کاهش قیمت فولاد صادراتی‌شان کرده‌اند و در این شرایط دولت‌های مختلف برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، اقدام به وضع تعرفه‌های بالا برای واردات فولاد کردند.

از سوی دیگر، در حالی که فصل برداشت محصول برنج فرارسیده است، بخشی از برنج تولید داخل سال گذشته همچنان به فروش نرفته است و در این وضعیت، واردات انبوه برنج خارجی، بر مشکلات تولیدکنندگان داخلی افزوده است.  مشکل گندم اما از گونه‌ای دیگر است.

وزیر جهادکشاورزی چندین بار اعلام کرده که امسال دوباره در تولید گندم خودکفا خواهیم شد، اما واردات 660میلیون دلاری گندم، خلاف این ادعا را اثبات می‌کند.

آمار واردات 4ماه اول امسال

بنابر اعلام گمرک، در 4ماهه امسال 15‌میلیارد و 682 میلیون و 437 هزار دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با سال قبل از آن 3/15‌درصد کاهش داشته است.

وزن کالاهای وارداتی در این مدت 16 میلیون و 505 هزار و 72 تن بوده که به لحاظ وزن واردات کشورمان در مدت یاد شده 32‌درصد رشد داشت. واردات کشورمان در 4ماه اول سال گذشته به میزان 12 میلیون و 486 هزار و 839 تن و به ارزش 18‌میلیارد و 515 میلیون و 157 هزار دلار بود.

واردات بنزین

بنابر اعلام گمرک، در 4 ماهه اول امسال بیشترین ارزش و سهم از واردات کشورمان به بنزین اختصاص دارد. در این مدت 875 میلیون و 800 هزار دلار بنزین وارد شد که سهم این کالا از کل واردات 6/5‌درصد بود.

رشد صادرات غیرنفتی

صادرات غیرنفتی کشورمان در 4ماهه امسال بدون احتساب صادرات میعانات گازی به 5میلیارد و 246 میلیون و 742 هزار دلار رسیده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 1/17‌درصد رشد داشته است.

صادرات غیرنفتی کشورمان در این مدت با احتساب میعانات گازی 6‌میلیارد و 841 میلیون و 190 ‌هزار دلار بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 95/19‌درصد کاهش داشته است.

کد خبر 86881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز