همشهری آنلاین: یک گزارش خبری که بر مبنای شهادت دو پناهنده منتشر شد، حکایت از آن دارد که میانمار در سال‌های اخیر با کره شمالی و روسیه برای احداث راکتوری که قادر به تولید بمب اتمی تا سال 2014 باشد، همکاری داشته است

خبرگزاری آلمان از بانکوک گزارش داد، این گزارش که در شماره یکشنبه مجله بانکوک پست اسپکتوروم و ساندی مورنینگ هرالد به چاپ رسید، نتیجه تحقیقات دو ساله دزموند بال، کارشناس منطقه‌ای در دانشگاه ملی استرالیا و فیل تورنتون، خبرنگار استرالیایی مستقر در مرز تایلند - میانمار درباره میانمار است.

آنها با مبنا قرار دادن شهادت دو پناهنده فراری از رژیم میانمار گزارش اولیه خود را تهیه کرده‌اند. یکی از این دو نفر افسر ارتش و دیگری کتابدار شرکت تجاری دارای ارتباطات نزدیک با ارتش است. این گزارش مدعی است میانمار مشغول استخراج اورانیوم در 10 محل است و دو کارخانه اورانیوم مشغول پالایش اورانیوم برای تبدیل به "کیک زرد" است.

میانمار برای در اختیار گرفتن ظرفیت تولید بمب اتمی نیاز به احداث کارخانه بازفرآوری پلوتونیم دارد.

مو جو (نام مستعار)، پناهنده ارتشی به بازجویان گفته است، طرح احداث چنین کارخانه‌ای در نائونگ لاینگ، در مرکز میانمار، ریخته شده، جایی که تکنسین‌های روس مشغول "آموزش بازفرآوری پلوتونیم" هستند.

میانمار تفاهمنامه‌ای را با آژانس انرژی اتمی روسیه در ماه مه 2007 برای احداث راکتور 10 مگاواتی آب سبک که از اورانیوم استفاده می‌کند، به امضا رساند.

بر مبنای این گزارش فرض غیرنظامی بودن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای میانمار بی‌معنی است.
تین مین (نام مستعار)، پناهنده غیرنظامی و کارمند سابق شرکت تجاری هتو، دارای ارتباط با ارتش به اسپکتروم گفت: "آنها می‌گویند از آن برای تولید ایزوتوپ‌های دارویی با اهداف پزشکی در بیمارستان‌ها استفاده می‌کنند. اما چه تعداد بیمارستان در میانمار دانش هسته‌ای دارند؟ میانمار به سختی می‌تواند برق خود را تامین کند. این توجیه پوچ است."

این گزارش مدعی شد، شرکت بازرگانی هتو که در تملک تای زا، سرمایه‌دار بانفوذ میانماری است که ارتباطات نزدیکی با ارتش دارد، مشغول معامله محموله کیک زرد برای کره شمالی است.

آنگونه که این گزارش ارزیابی کرده ممکن است کره شمالی در آینده در ازای کیک زرد، پلوتونیم بدهد.

دو نویسنده این گزارش از همسایگان میانمار در آ سه آن خواسته‌اند از نزدیک بر برنامه هسته‌ای این کشور نظارت کنند.

کد خبر 86825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز